• pingel

Roliga uttryck

Nu vill jag höra de roligaste uttrycken ni hört folk använda! Det kan vara dialektala grejor eller saker som bara är knasiga i allmänhet.

Jag jobbade under ett par år ihop med en kille som pratade rätt bred skånska och hade en massa roliga stående uttryck eller vad man ska kalla det, bland annat "gödda!" vilket jag antar är någon variant på "gött" kanske. Han kunde exalterat utbrista "E den gokänd nu, de e ju GÖDDA!" Hade skitsvårt att hålla mig för skratt ibland.

Så kom igen nu och liva upp fredagseftermiddagen lite med era bidrag!

• Svar på tråden Roliga uttryck
  • far

"Ja' han ä ju inte den vassaste kniven i låddan"!

• En Dum En

Min pappa säger absulemong istället för absolut. Det tycker jag är rätt fult.

• pingel

En Dum En skrev 2009-08-28 14:50:58 följande:

Min pappa säger absulemong istället för absolut. Det tycker jag är rätt fult.
  • Trolltoka

mumsfillipappa (om pappa lagat maten)
    mumsfillimamma (om jag lagat maten)

försökte få dottern säga mumsfillibabba sen har hon gjort sina egna varianter

Karln som är jämte kommer med en hel del kul uttryck. Kommer inte på nått sådär på rak arm direkt.

trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 22/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
  • Gabriella83

Tryna lite (Svärfars sätt att sätt att säga att han ska sova)

Eller om min sambo stängt dörren för hårt i hans bil "Dörren passar bara på en sida"

"Blötfet",sa min sambos kompisar när jag träffade dem en gång,och de berättade om en tjock tjej (Uddevallare)

"Läppstäpp" säger svärfar om hiphop...

Min pappa i skåne kallar min yngste pojk (1½ år) för "Fleäska pelle" (fast kärleksfullt)

hm det finns mkt dumt min familj säger...

• Gabriella83

Jo förresten!Min svärfar sa nåt så roligt en morgon till sin sambo..hon höll på att plocka i garderoben,och råkade välta till ett par skor,och han vaknar.-Vad gör du?
    Hon:-jag letar efter ett par strumpor..
    Han:-Har di lederhosen där nere eller?

(Var väldigt kul berättat av henne,fast jag gör det inte alls rätttvisa

• pingel
    Gabriella83 skrev 2009-08-28 15:18:24 följande:
    Eller om min sambo stängt dörren för hårt i hans bil "Dörren passar bara på en sida"
  • Vifsla

Jag vet inte om man ska kalla det ett uttryck men sen jag flyttade till Älvdalen har jag lärt mej att här kortar de av namn.
    Mamma- Mamm
    Pappa- Papp

Min kompis Rebecka får heta Rebeck, Cilla heter Cill, jag själv heter Lind, Stefan blir Stef och Morgan blir Morg.
    Fast jag har nog aldrig hört någon kalla min Peter för Pet men det väl ganska naturligt.

• Superbia

Emellanåt uppkommer det diskussioner hur man uttalar ordet kaviar. Till en början hade jag bara hört två varianter, kavviar och kaviaar. Nu kan jag lägga till en tredje på listan; kaaviar. Skitfult, haha!

• Scratchy

"Bakanför" istället för bakom har jag märkt inte fungerar så bra utanför Jönköping (jag gjorde misstaget att flytta därifrån).

När jag gick på lågstadiet använde vi alltid uttrycket "pilla bli" med betydelsen "låt bli att pilla". Men det uttrycket verkar bara ha levt några år på den platsen. Fungerar inte i andra delar av Jönköping eller i andra åldrar. Tror det användes typ fem år eller så. Skulle vara kul om någon annan använt det på någon annan plats.

• Juno

Återupplivar här tråden lite

Här i Skåne säger man att man har "ont i ballen" om man har ont i baken. I Småland (som jag kommer ifrån) och i resten av Sverige tror jag, betyder "balle" något helt annat.

Fortfarande, efter 12 år i Skåne, studsar jag när någon säger "fan, jag har fått en speta i ballen" {#lang_emotions_laughing}

• lokisse
    Juno skrev 2009-10-25 23:11:13 följande:
    Återupplivar här tråden liteHär i Skåne säger man att man har "ont i ballen" om man har ont i baken. I Småland (som jag kommer ifrån) och i resten av Sverige tror jag, betyder "balle" något helt annat.Fortfarande, efter 12 år i Skåne, studsar jag när någon säger "fan, jag har fått en speta i ballen"
    vad är en speta???
    {#lang_emotions_surprised}
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • CharlieF

Jag har en väninna som använder ord och uttryck fel ibland.

Bland annat har hon sagt "ankedot" istf anekdot och då skrattar man ju. Låter som ank-historier ha ha

• froppen

"Det gick i dörr'n" kan lätt misstolkas.
    Och gör det också!

Men det betyder att någon använde sig av dörren för att endera ta sig in eller ut genom densamma.

Svar på tråden Roliga uttryck