• Anonym

min son har brutit nyckelbenet, någon med erfarenhet?

Min son på 5 år bröt nyckelbenet igår när han spelade fotboll på dagis.
    Det blev en heldagsvistelse på sjukhuset och han var väldigt chockad och meddtagen.
    Min son är normaltsätt en väldigt livlig kille som är överallt och ingenstans på en och samma gång.
    Han är väldigt låg nu och sitter bara still.
    Han har fruktansvärt ont och är så himla ledsen för att han ramlade.

Under alla dom timmar vi spenderad på sjukhuset igår så fick jag inget vettigt svar utav någon. Vi blev hemskickade med alvedon och en mitella.
    Är det någon av er som vet hur lång tid det tar på ett ungefär innan det börjar läka ihop? Kan han få några men?
    Han gå just nu väldigt ihopsjunken och axeln hänger på honom.
    Jag förstår att han inte vill stäcka på sig nu då han har så himla ont men iaf.. Han har helt tappat hållningen.

• Svar på tråden min son har brutit nyckelbenet, någon med erfarenhet?
  • johannams

Min son bröt också nyckelbenet för 1,5år sedan. Mitella och alvedon var det som gällde i en vecka. De första dagarna hade vi honom hemma från dagis pga smärtan, han till och med grät i sömnen.
    Sen tog vi, på läkarens inrådan, bort mitellan och han fick försiktigt börja använda sin arm igen.

Cirka ett halvt år efter han brutit nyckelbenet fick han fruktansvärd huvudvärk och efter mycket om och men kom vi till en sjukgymnast. Han hade snedbelastat sin kropp och hade pga brottet för kort nackmuskulatur på den sida han bröt nyckelbenet.

Låt honom "tappa hållningen" tills det värsta har gått över, ett benbrott är mycket smärtsamt, och gå gärna till en sjukgymnast för att undvika "följdfel". Vår sjukgymnast sa att hon önskade att alla barn som bröt något ben i kroppen skulle bli remitterade direkt till sjukgymnast för att förebygga problem som kan visa sig först i vuxen ålder.

Det tog cirka ett halvt år innan min son var rak i kroppen igen och nu är han precis lika stark på båda sidorna av kroppen.

• iser

jag har brutit samma nyckelben två gånger. Första gången när jag var i din sons ålder. jag minns att jag hade som en grej runt axlarna som stabeliserade. Sista gången jag bröt nyckelbenet gick jag i sexan och jag mins att själva läkprocessen gick snabbt. Jag hade inte heller speciellt ont men vist tappade jag hållningen ett tag. Det enda "problem" jag har i dag är att jag har en bula på nyckelbenet där det läkt ihop.

Svar på tråden min son har brutit nyckelbenet, någon med erfarenhet?