• LeeLoon

Spärra fönster i höghus

Hej!
    Vi har precis flyttat till ett nybyggt hyreshus. Det är ett högt hus på 12 vån, vi bor på vån 9. Något som vi reagerat på är att det inte går att spärra alla fönster i öppet läge. Dvs det går inte att ställa fönstret på glänt och sedan "låsa" det i det läget.
    I köket har vi 3 fönster, två stora och ett litet "vädringsfönster". Det går bara att spärra ett av de stora fönstren. I sovrummet har vi två fönster, ett stort och ett "vädringsfönster", går bara att spärra vädringsfönstret. Sen har vi ett till litet sovrum med ett stort fönster, det går inte att spärra...
    Detta betyder ju att om man har småbarn (vilket vi inte har men får besök av ibland) så kan man inte öppna fönstren som inte går att spärra. Det lilla sovrumet har vi som gästrum, å det går alltså inte att sova med fönstret öppet. Det blir dessutom väldigt varmt där inne!
    Så, jag undrar... är det verkligen tillåtet att ha fönster som inte går att spärra när man bor på 9e våningen?! Vi har barnspärr på balkongdörren! Men fönstren går inte att spärra! Hmm..
    Någon som vet?

• Svar på tråden Spärra fönster i höghus
  • Stårschan

De går väl inte att spärra för att NI inte har satt dit några barnsäkringar!

• LeeLoon

Nej jag menar inte barnsäkringar. Ja menar att man viker ner handtaget så fönstret fastnar i det läget. Vi bor i hyresrätt så det är inte vi som ska sätta dit dom. Vill vi ha extra barnsäkringar så får vi nog sätta dit dom själva.. men nu var det inte sånna jag menade.

• Stårschan

De sparade väl in pengar på entreprenaden genom att välja billigare fönster utan den spärrfunktionen? (Men varför skulle de då ha valt att ha dem på vädringsfönstren? Kanske för att manska kunna ha dem lite öppna även om det är ruggigt och blåsigt, utan att de smäller och har sig.)

• LeeLoon

Ja, det är en besparing dom har gjort. Sambon rinde dom nyss...
    I köket finns det ingen spärr på vädringsfönstret, är det som är så konstigt! och i lilla sovrummet så finns det bara ett stort fönster, som inte går att spärra alls. Man vill ju, som du säger, kunna öppna och vädra utan att fönstren smäller.
    Tycker att det verkar konstigt att man får ha fönster utan spärrar på vån 9. Det blåser ju en del på denna höjden.

• Maisie

Ett tips: Om det är fönster som öppnas endast en liten bit därnere så kolla på insidan av karmen (dvs det som syns när man öppnar fönstret). Förutom mekanismen som används för att öppna fönstret när manputsar så har vi en liten metallbit man kan fälla ner och som hindrar fönstret att slå igen. Vi låser inte fönsterna med handtaget. (Vi har 3-glas fönster som normalt öppnas en liten bit men som efter att ha släppt en spärr så kan man vända fönstret helt så man kan putsa)

• LeeLoon
    Maisie skrev 2009-08-30 09:06:07 följande:
    Ett tips: Om det är fönster som öppnas endast en liten bit därnere så kolla på insidan av karmen (dvs det som syns när man öppnar fönstret). Förutom mekanismen som används för att öppna fönstret när manputsar så har vi en liten metallbit man kan fälla ner och som hindrar fönstret att slå igen. Vi låser inte fönsterna med handtaget. (Vi har 3-glas fönster som normalt öppnas en liten bit men som efter att ha släppt en spärr så kan man vända fönstret helt så man kan putsa)
    Tack för tipset, men våra fönster öppnas "som en dörr", om du förstår vad jag menar :) Hursomhellst så har vi pratat med hyresvärden om detta och det måste finnas minst ett spärrbart fönster i varje "part" (typ rum antar jag). Så vi har fått en spärr till fönstret i lilla sovrummet! :)
  • Åsa Lund

Det är väl iaf lås på fönstren så att barn inte kan öppna dem? Jag tror det måste vara det enligt byggreglerna.

Uppställningsbeslag får ni nog fixa själva, tyvärr...

Svar på tråden Spärra fönster i höghus