• AMA68

    Gammal godisbutik i Göteborg?

    Finns det någon här som kommer ihåg en gammal godisbutik som låg i Brunnsparken förr.
    Det var enbart försäljning över disk och de hade bl.a. kandisocker på tråd och gammaldags karamellstrutar.
    Någon som minns vad stället hette?
    Vi är några polare som tagit en nostalgitripp "down Memory Lane" men ingen av oss kommer på namnet?

    Tacksam för svar. /AMA

  • Svar på tråden Gammal godisbutik i Göteborg?
  • Jennski

    När fanns butiken där? Är det väldigt längesen?

  • AMA68

    Ja, det är bra många år sedan den försvann.
    Den låg på samma sida som det brinner nu - ja, alltså inte Nordstadssidan utan andra.
    KAN ha varit på hörnet där någon fotoaffär/Vero Moda ligger nu?

  • Ica77

    Det låg en mysig äldre typ av godis affär nästan exakt där det brunnit. Ett hus innanför hörnet Fredsgatan/Södra Hamngatan, tror att den hette Gottis. Sålde godis ur en gammeldags godis ställning med glaslådor. Sålde även en del praliner. Är det denna affär du menar. Den försvann för kanske 10-15 år sedan?

  • AMA68

    Ja, det låter som om det är den??
    Men det vi INTE ville höra är att den hette _TYP_ Gottis.
    Vi har varit inne på det också och jag vill ha det till att den hette något lite mer än bara Gottis? Gott-Ann? Men jag säger inte emot dig alltså...

  • AMA68

    Nääääj!! *s*

    Var sjutton kan man ta reda på sånt här?
    Borde väl finnas nåt gammalt arkiv nånstans?
    Kanske kan ringa till Länsantikvariatet eller nåt?
    Nu börjar det ju nästan bli så angeläget - ja, nu när jag t.o.m. blandat in er här på FL menar jag?

  • Haga

    Vet PRECIS vilken affär du menar men kommer inte ihåg vad den heter! Kanske kan du fråga på stadskontoret?

  • Haga

    Alltså den låg ju i det vita GAMLA huset brevid Vero Moda där. Sedan låg det ju en också precis (ungefär) där blomsteraffären ligger idag... Förstår du hur jag menar?

  • Haga

    Nej... Inte den som jag tänker på iaf. Sockerpullan ligger väl vid Lagerhause där eller...?

  • AMA68

    Jag är nog ute efter den som låg vid Vero Moda?
    Är inte hundra men tror det var grön skylt med guldtext och mörk träinredning modell äldre.

  • Haga

    Ja det var ngt åt det hållet. Kommer ihåg att inredningen var gammaldags och att de hade sådant där socker på bänken/disken. Vad heter det nu igen... Typ kandissocker eller ngt...?

  • Syssen

    Den hette Gottis! De sålde teaterkonfekt, lingon&blåbär, Augusta Jansson, sidenkuddar, polkaskruvar och alla möjliga gammaldags hårda karameller som de tog med stålpincett ur lite lutande, rundade glastråg som stod i en ställning. De sålde även fina kycklingar i marsipan till påsk, kanderade rosblad och violer och självklart tomtar i mjölkchoklad med skägg i vit choklad inslagna i frasig plast och marsipangrisar till jul. Gottis fanns när jag var barn på 70-talet och tills jag flyttade från Götet 1989, men hade förmodligen funnits betydligt längre.

Svar på tråden Gammal godisbutik i Göteborg?