• hannandreas

Komma igång med läsning, behöver mycket tips

Vet inte hur jag ska få igång ett intresse för böcker hos min son som snart är 16 månader. Hur kommer man igång? Om man börjar läsa för honom någon bok så tror jag han skulle gå iväg. Han har svårt att sitta utan vill helst hitta på något. Hur löser man det? Kan man säga åt sitt barn att sitta ner? Lite osäker på om han skulle lyssna på det. Men jag vill gärna få igång ett intresse för läsande och böcker eftersom det skulle gagna honom när han börjar skolan och ska plugga osv osv

• Svar på tråden Komma igång med läsning, behöver mycket tips
  • Flickan och kråkan

Gillar han pekböcker etc.? Min kille har inte heller haft ron att sitta och lyssna på böcker...har däremot älskat bilderböcker där "vi" pratat om alla saker etc.

sedan, pröva att lägga dig ner på en madrass på golvet/sätt dig på golvet och läs någon enkel bok. Här fångar det intresset. Tar inte lång tid innan han kommer traskande och vill vara med . Ibland orkar han lyssna en hel bok, ibland går han iväg efter halva. Han är 20 månader nu och älskar böcker. Har nästan alltid en i näven och vill att man ska läsa....ibland bilderböcker, ibland böcker med text. Orkar ibland en hel, ibland byter han hela tiden efter ett par sidor .

Låt honom traska omkring. Läs ändå...ofta lyssnar de ändå. Min kommer och går också när jag läser. sitter en stund, går iväg och staplar en kloss, kommer tillbaka och lyssnar etc.

• DaaM

Vår som är 3 år och har väl aldrig varit riktigt intresserad av böcker. När han vill att man skall läsa en bok så hinner man inte börja läsa innan han vänder sida. Hans storasyster har varit mer intresserad och där har vi kunnat sitta ner och läsa i lugn och ro. Något som båda barnen har varit intresserade av är dvd-filmerna "Fem myror är mer än fyra elefanter".

Din son är ju inte så gammal än så jag tror inte att du behöver vara orolig.

• Nyfiken gul

Börja med enkla pekböcker och ta det på leknivå. Pedagogisk med läsning och vända sidor o sånt kan du lugna dig med ett bra tag.

Låt honom själv få leka med sina egna böcker och få honom intresserad av att titta på bilder osv.
    Passa på när han själv är intreserad. Peka tex på bilden och säg vad det är, tex lampa, boll, anka eller vad det nu är.

Snart kommer kronan att trilla ner.

Mina två älsta var inte intresserad av högläsning förrän dom var omkring 2 år och då var det lättlästa böcker som typ Max-böckerna som gällde.

• hannandreas

Nyfiken gul skrev 2009-08-28 19:37:24 följande:

Börja med enkla pekböcker och ta det på leknivå. Pedagogisk med läsning och vända sidor o sånt kan du lugna dig med ett bra tag. Låt honom själv få leka med sina egna böcker och få honom intresserad av att titta på bilder osv. Passa på när han själv är intreserad. Peka tex på bilden och säg vad det är, tex lampa, boll, anka eller vad det nu är.Snart kommer kronan att trilla ner.Mina två älsta var inte intresserad av högläsning förrän dom var omkring 2 år och då var det lättlästa böcker som typ Max-böckerna som gällde.
    Kan jag få några bra exempel på bra pekböcker? Tack för tipset
  • Flickan och kråkan

Böckerna om Leo har vår pojke gillat. Liksom böckerna om Molly. Brukar finnas på alla bokhandlar. Ta med dig din son och se vad som faller honom i smaken. Biblioteket är också ett bra stället för att upptäcka vad ens barn gillar

• astalacasta

Mina tips är:

1. Lugn, förmågan att slappna av länge nog att bläddra i en bok kommer. De flesta små rastlösa barn blir till lite större och lite mindre raslösa barn

2. Man behöver inte läsa allt i början, peka och berätta och gör roliga ljud till bilderna i början. Mina barn har alltid älskat djur, så redan tidigt gick det hem med djurböcker där vi kunde göra djurens ljud tillsammans.

Här är några bra böcker för små barn:
    www.bokus.com/b/9789177123354.html&search_term=knacka%20p%E5
    www.bokus.com/b/9789177123354.html&search_term=knacka%20p%E5
    www.bokus.com/b/9789129664324.html
    www.bokus.com/b/9789127068254.html
    www.bokus.com/b/9789129656053.html
    www.bokus.com/b/9789163863066.html

• astalacasta

Förlåt, det skulle såklart stå "Man behöver inte läsa allt i början, man kan peka på bilderna och göra roliga ljud istället"

Svar på tråden Komma igång med läsning, behöver mycket tips