• Rosaprick

Störande grannar i villaområde!!!

Hej

I vintras fick vi nya grannar...Så fort snön smält bort började dom bygga ut sitt hus. Mannen i huset är snickare och har då tagit på sig detta projekt helt själv.
    Från april har det varit sena kvällar med spikande, sågande (med kapsåg) och allmänt bullrande oväsen. I början teg vi trots att vi irriterade oss på odjudet. Men när våra barn vaknade av allt byggljud gick det för långt. Vi bad snällt om att han kanske kunde sluta tidigare på kvällarna. Vid det laget vi sa till var klockan 22 på en vardag. Han sa att han självklart skulle sluta tidigare. Tyvärr verkade hans minne vara mycket kort och dåligt, för efter nån kväll så stod han där återigen och blandade cement klockan 23...en vardag...
    Spikandet och sågandet och allt eländes jäkla ljud har lett till att vi pratat med honom FYRA gånger. Vi har bett snällt, men han verkar inte fatta!

Vad säger ni andra? Ska man verkligen acceptera vad som helst i ett tättbebyggt villaområde?? Finns inga regler? Vad har hänt med gammal hederlig häsyn???

Tilläggas bör att grannarna själva har barn. Tycker att man som barnfamilj själv borde tänka på andra barnfamiljer..eller??

Vad ska vi göra?? Nån som haft liknande problem?

• Svar på tråden Störande grannar i villaområde!!!
  • Cuthalion

Ring polisen nästa gång. Har du tur så har de det lugnt och kan åka förbi och påpeka det olämpliga i att störa sina grannar.

Vill man kunna för oljud så får man flytta ut i skogen och inte bara till en villa

• Grizelda

Bor själv i ett område där det byggs och väsnas hej vilt, och vi själva har en stor del i detta . Dock tycker jag man ska begränsa oväsendet till 7-21 vardagar, börja efter 9 på lördagar och söndagar, och egentligen inget onödigt oväsen alls på vackra sommarkvällar och söndagar. Så jag tycker ni har gjort rätt som säger till om ni störs av ljudet. En cementblandare utanför sovrummet är inte kul, även om han säkert tänker att "jag ska bara...".

• Rosaprick

Visst bygger även vi, men vi ser till att sluta i tid. Tycker det är allmänt hyfs att ta hänsyn till sina grannar..
    Tycker inte att vi är överkänsliga i övrigt..Har inte haft problem med grannar förr, innan dom här flyttade in.
    Eftersom vi sagt till honom så många gånger har irritationen blivit extra stor eftersom hans nonchalans gör att vi blir ännu argare!

Cuthalion: Flytta till skogen? Jorå...tanken har slagit oss...

• Grizelda
    Rosaprick skrev 2009-08-28 21:56:03 följande:
    Visst bygger även vi, men vi ser till att sluta i tid. Tycker det är allmänt hyfs att ta hänsyn till sina grannar..Tycker inte att vi är överkänsliga i övrigt..Har inte haft problem med grannar förr, innan dom här flyttade in.Eftersom vi sagt till honom så många gånger har irritationen blivit extra stor eftersom hans nonchalans gör att vi blir ännu argare! Cuthalion: Flytta till skogen? Jorå...tanken har slagit oss...
    Fast då kan du slå dig i backen på att det kommer en j-vel med motorsåg .
  • Cuthalion

Jag tänkte mer att era grannar kunde flytta till skogen .

Grizelda: Du har så rätt så

• mimmi 1

snyltar in mej i tråden....
    vad gör man med vedeldande grannar då? alltså, så här är det...
    Vi har ett dyrt ventilationssystem i vårt hus, som tar in friskluft, och byter inomhusluften regelbundet. jättehärligt verkligen...ända tills våra grannar börjar elda!! då kommer all röklukt in i vårt hus, och vi får snabbt som attan springa ut i garaget och stänga av venten... nåja... problemet är ju att dom iband börjar elda mitt i nätterna... hur kul är det när man vaknar av att det luktar rök i hela huset??

Har frågat lite snällt om det inte går att elda under kvällen i normal tid, men får bara lite flin och axelryckningar till svar, och genast känner jag mej som en gnällkärring!
    En gång hade vi varit borta på kvällen, och kom hem sent på natten, och fy attsingen vad det stank rök inne hos oss... ingen hade varit hemma och kunnat stänga venten... det vädras ju ut efter ett tag, men röklukt har en örmåga att bita sej kvar....

VET NÅN om det finns regler hur man får elda i villaområden??

• thorn

Kolla med kommunen ang. eldningen. Har för mig att det finns lite olika regler för olika lommuner.
    Ett tips, sätt in ett kolfilter i din fläktanläggning. Och kanske be grannen att inte elda vid lågtryck.
    Själv myser jag vid brasan så fort det blir lite ruggigt ute.

• mimmi 1

ja, får kolla upp det där med kolfilter... om det finns sånna till vår anläggning...
    Javisst är det mysigt med en brasa... men mitt problem är ju grannens brasa

Svar på tråden Störande grannar i villaområde!!!