• tomcar1

Vad innebär c-höfter ?

Hej !
    Jag undrar vad c-höfter innebär på en hund. Jag förstår att det inte är bra, men hur allvarligt är det ? Detta gäller en unghund på ca 2 år.
    /tomcar1

• Svar på tråden Vad innebär c-höfter ?
  • Joico

"C-höfter betyder att hunden har den ärftliga ledsjukdomen höftledsdysplasi i en mild grad, men den har ändå höftledsfel.

Alla hundar med C-höfter (den mildaste graden av HD) påverkas inte nämnvärt, t.ex dom som har fått C pga den s.k. "Norbergska vinkeln" (slå upp det för jag orkar inte förklara).
    God muskulatur hjälper vanligen hunden att hålla höftlederna i brukbart skick även på en hund med C eller mer.
    Det är MYCKET olika från individ till individ hur dom påverkas av sina C-höfter. En del får t.ex. kalkpålagringar tidigt medan andra inte har några pålagringar alls. Vanligen går det bättre o båda höfterna är lika, hundar med t.ex B och C eller C och D blir ofta mer påverkade av snedbelastningen än om båda höfterna sett likadana ut."

• tomcar1

Annan...är det värre ju längre bort i "alfabetet" du kommer ? Är A-höfter bäst om man ser det så ?

Skulle ni köpa en hund med c-höfter som endast är 2 år med detta ? Vi säker ju en ny hund efter vår golden-hane som vi fick ta bort i juni. Detta gäller en annan golden, som vi har fått tips om och som finns en bit bort. Är det mödan värd att gå vidare ?

Finns ju fler hundar...

• tomcar1

Annan...tack för det bra svaret förresten : )

• mannehund

C är ju den lindrigaste graden av anmärkning på höfterna kan man säga. Både A och B höfter räknas ju som ua och okej att avla på inom de flesta raser.
    Min ena hund röntgades med C när hon var ca 1,5 år, men röntgades om med B när hon var äldre och mer musklad. Hon blir nio år och har hittills inte haft några problem av sina höfter. Hon följer med på cykel, hoppar hinder, leker, spårar, simmar,busar som vilken hund som helst. Men det är viktigt att försöka hålla bra muskulatur på hundar med höftanmärkningar eftersom det hjälper till att stadga upp kring benet. Anledningen till höftanmärkningen kan ju vara flera och beroende på vad så ser väl även hundens framtid olika ut. Även hundens storlek kan spela in för hållbarheten så vad som funkar hos en kanske inte funkar hon någon annan....

• tomcar1

mannehund...okej, tack för svar

• Carnies

Ge din hund C-vitamin, av ett bra märke dock. Hund mat innehåller inte C-vitamin generellt (endel har börjat göra det dock) och hunden kan inte själv producera C-vitamin i kroppen.

C höfter är inte urusla, men det kan bero på hur de blivit röntgade också.
    Höfter går från A-E och E borde aldrig avlas på. Jag har haft en hund vars mamma hade C-höfter han hade själv A-B så allt hänger inte nödvändigtvis ihop med genetik och arv etc.

C-vitamin har dock visat sej hjälpa hundar med höft dysplasi, så börja med det nu i syfte att åtminstone inte låte dem bli värre.

• Cowgirl 77

Ja, nu tror ju inte jag att en relativt lätt hund som tex golden skulle få jätteproblem med sina c-höfter, det intresanta är om det finns pålagringar på höften oxå, det vållar mera bekymmer och kan vålla hunden smärta men, det finns hundar som lever långa aktiva liv med både c och d höfter det är väldigt individuellt. Håll hunden smal och välmusklad så ska det nog gå bra. Det beror ju lite på vad jag vill göra med min hund om jag skulle köpa en hund med c höfter hur aktiv är ni? Agility kanske inte är det bästa men det finns hundar med c höfter som håller för det med men inget jag skulle rekomendera.

• tomcar1

Tackade nej till den hunden som hade c-höfter både pga det men även avståndet. Det var långt att åka för att se den. Bra att ha fått vetskap om vad dessa bokstäver står för. Tack för svar

• Molson Canadian

Det är viktigare att du har koll på om hunden har pålagringar eller inte. Pålagringar är "värre" eftersom de utvecklas med tiden. En hund som alltså har C men helt utan pålagringar är det som regel inga bekymmer med. Värre då med en som har B men med pålagringar. Kort sagt - kolla upp pålagringarna.

• tomcar1

molson canadian....jo, vi hade en schäfertik för flera år sedan som vi fick ta bort när hon bara var 5 pga pålagringar. hanens ägare hade bluffat med vet. intyg : (
    hanen/pappan var alltså inte okej. Alla avkommorna och syskonen till denna tik fick avlivas för tidigt pga detta. Kan tillägga att han inte finns längre. Uppfödaren alltså.

Svar på tråden Vad innebär c-höfter ?