• bengke

Vår 4-åring kan inte läsa!

Nu inser jag att ni tror att det här inlägget ligger i sandlådan, men det gör det faktiskt inte... Jag blir på fullaste allvar stressad över att vår 4-åring inte ens kan alla stora bokstäver i alfabetet, och de små har hon inte ens en susning om. Alla andras barn har perfekt grammatik, skriver familjens namn utan problem, och börjar så smått knäcka läskoden med begynnelsebokstäver i alla fall. Jag inser iofs att det kommer, men jag kan bara inte låta bli att jämföra...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-29 10:55
    Vi toktränar INTE!!! Faktum är att jag nätt och jämt pekat ut alla stora bokstäver, och alderig ens nämnt att det finns små bokstäver i alfabetet. Om vi åker hiss kan jag be henne trycka på E för entre, och första bokstaven i hennes och syskonens namnhar jag pekat ut men det är i princip allt. Nu känner jag tvärtemot att jag borde tränat mer. Kompisarnas barn har nog nästan alla lärt sig av Fem myror, men det programmet har alltid mina barn ogillat.

Jag stressar inte heller barnen med något annat, jag vet att de utvecklas i sin egen takt. MEN jag kan inte hjälpa det, jag känner mig stressad ändå. Ffa när jag jämför med kusinerna, vilket farmor gör hela tiden. Jag vill vinna den jämförelsen, det är sorgligt men sant!

• Svar på tråden Vår 4-åring kan inte läsa!
  • Una Estrella

tror jag det..att man jämför, men barnet är ju bara fyra år...du bhöver ju inte oroa dig för det! men försöka hitta på roliga saker som hon lär sig på, olika sånger och ritblock med alfabtet åså...jag tycker inte det är konstigt alls att en 4.åring inte fått grepp om detta än....

• PrettyinPink

Det är klart det kommer!! Det finns ju inte särskilt många barn i Sverige idag som inte kan läsa Alla lär sig, men det tar olika lång tid bara. Ha tålamod med er lilla!

• Annamamma 83

du kanske bör söka hjälp?

det är inte ditt barn som har problem, det är tyvärr du!
    min son är 7 år, går i 1 an, det är bara han o en flicka till i klassen som kan läsa, han lärde sig i F-klass o det är tidigt...

stressar du din dotter kommer hon förmodligen känna sig värdelös o hata skolan resten av livet!

• Mandi74

Det tror jag inte vår 4 1/2-åring kan heller, har inte ens testat, anser att han är alldeles för liten för att jag ens ska kolla om han kan det.

• Segelvind

Vilket är viktigast för dig? att barnet är läskunnigt tidigt eller att barnet lär sig läsa när det är moget? Jag menar denna fråga seriöst.

• doriah

Tippar på att ditt barn antagligen kan cykla fortare/vissla/hoppa högre/simma bättre än de andra barnen...och att deras föräldrar sitter och funderar på varför deras telning aldrig verkar våga åka i den höga ruchkanan eller sparka en boll i mål.

Elsa och Lovis mamma
  • Miss Maya

Detta kan väl inte vara sant eller?

Fyraåring? Jag kunde då inte alfabetet innan jag började skolan, men jag kanske var lite efter då... Idag är jag dock högst läs- och skrivkunnig och rätt bra på det svenska språket om jag får tycka själv. TROTS att jag varken lärde mig alfabetet eller att läsa innan jag började skolan.

• hinderbana

Ja, det är nog så att det är du som har problemet. Se till att inte överföra stressen på ditt stackars barn.

• bengke

jo, alltså jag fattar att det är absurt att bekymra sig över detta. Men faktum kvarstår att jag jämför. Däremot stressar vi henne inte! Tvärtom så sker allt vad det gäller såna saker enbart på hennes initiativ, jag tror att det möjligtvis är så att de andra föräldrarna är mer aktiva i att lära ut saker. Farmor nämnde exempelvis igår urskuldande att kusinen (exakt lika gammal) bara kan hela och halva timmar på klockan, vår tös har nog inte en susning om vad den stora och lilla visaren betyder.

• Vågen80

Barn lär sig i olika takt... min dotter är 5 och kan inte bokstäver än, men jag oroar mig inte, va själv rätt sen med detta när jag va liten

Svar på tråden Vår 4-åring kan inte läsa!