• Lumina

Farligt att sträcka på sig?!!

Jag är gravid (vecka 27) och har fått höra talas om något jag aldrig hört tidigare, nämligen att det kan vara farligt att sträcka sig efter något när man är gravid, t ex futsa fönster o liknande, för det kan påverka på något vis (kommer inte ihåg vad det var egentligen) men stämmer verkligen detta??!
    Jag har nog sträckt mig efter saker flera gånger under graviditetens gång.

Vad är det som är farligt med detta?

*Orolig*

• Svar på tråden Farligt att sträcka på sig?!!
  • Stumpan84

Det finns myter om att man kan starta förlossningen om man tvättar fönster eller springer i trappor och det ska va just det här att man sträcker sig och sen sjunker ihop igen och då tror folk att det hjälper värkarna att komma igång. Har aldrig hört att det har hjälpt på någon och när jag va gravid med min första son så tvättade jag fönster men inget hände.

• KiaFamily

Man har tvättar fönster mm, i alla tider. Så det tror jag absolut inte är nån fara.......
    Sträckte på mej i morses när jag vaknade( V 27+2), knäppte då till i bäckenet.... gjorde lite ont, men tror det bara var ligament eller så....... gjorde inte ont efter ett tag.
    Men aldrig hört att det skulle kunna starta en förlossning.......

Har även hört en myt, att om man har armarna ovanför huvudet, så kan barnet snurra in sej i navelsträngen & strypas....... Det tror jag inte ett dugg på!! Man sträcker ju upp armarna jämt & i alla tider.... hänger tvätt, sätter upp håret, sträcker sej efter nått i skåp mm mm osv osv.......

• SpecialK

Fy ja.. förra graviditeten vågade jag inte ens vaken-sträcka mig i sängen, och det var en ren plåga. Det gör jag nu, men jag tar inte i för kung och fosterland.

• Minxy

Aldrig hört och aldrig fått några sådana förhållningsregler av min BM heller, så det ger jag inte mycket för...

***S+M=L***
  • La Lola

O himmel.....det där är en myt......
    Sträck på er för 17 om ni vill. Hur mycket som helst.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Minxy
    La Lola skrev 2009-09-01 16:02:37 följande:
    O himmel.....det där är en myt......Sträck på er för 17 om ni vill. Hur mycket som helst.
    Fast passa er för att sträcka på er i sängen på morgonen. Fy tusan vilken jävulsk kramp i vaden man kan få!!!!!

Men det är ju inte alls farligt - bara obehagligt
    ***S+M=L***
  • SpecialK

Glömde säga att jag senare fått reda på att anledningen att man inte ska sträcka på sig för mycket är för att ligamenten är mjuka så det är lätt att man översträcker sig, tex i vissa yoga övningar. Det står det om i vår broshyr från BM. Jag tror inte vanliga sträckningar är farliga.

• Bei Bei
    Minxy skrev 2009-09-01 16:07:27 följande:
    Fast passa er för att sträcka på er i sängen på morgonen. Fy tusan vilken jävulsk kramp i vaden man kan få!!!!! Men det är ju inte alls farligt - bara obehagligt
    Ja fy sjutton innan man lärde sig att sträcka på sig genom att pressa ned hälarna... Tårna före är ju bara inte att tänka på
Svar på tråden Farligt att sträcka på sig?!!