• Anonym (:-()

vad säger lagen om arbete VARJE helg? (vid heltidsarbete)

Företaget jag jobbar på har gjort en del omplaceringar pga ekonomin osv. Igår fick jag reda på att jag kommer att få jobba måndag t.o.m fredag de veckor som det inte är mycket att göra på men i perioder kommer det automatiskt bli så att jag måste jobba helgen. Dvs, jag kommer att jobba onsdag-söndag då.
    Jag har inga problem att göra det ibland men är det rätt från min arbetsgivare att kräva att jag ska jobba VARJE helg under t.ex hela sommaren? (fortfarande 40 timmars vecka men ändå!)
    Jag är fackligt ansluten till HRF men nu under helgen går det inte att få så mycket svar på mina frågor. Det ska tilläggas att det bara är jag som är tilldelad en sådan tjänst pga brist på annat lämpligt arbete så visst är det skönt att ha kvar en lön varje månad men att kräva att jag ska jobba varje helg under perioder av flera månader känns underligt- kanske mer ett sätt från min arbetsgivare att försöka bli av med mig. Inte vet jag...

Jag visste att ändringar skulle utföras men jag har inte haft ngt att säga till om. I stort sett har jag bara fått ett nytt schema med nya tider och helt nya arbetsuppgifter.

Kan ett företag kringgå regler om att jobba varje helg (har för mig att man inte får jobba varje helg enligt lag).

• Svar på tråden vad säger lagen om arbete VARJE helg? (vid heltidsarbete)
  • dollan77

Vad jag vet så ska man ha var tredje lördag fri.Men det är inom handels.
    Du får ta o kolla upp det riktigt på måndag,men det låter inte rätt.

• MalinAnnaJosefine

Jag har fått för mig att om arbetstider ska ändras så ska den obekväma arbetstiden delas upp jämt på alla som jobbar. Alltså en person ska tex som du inte behöva jobba VARJE helg.
    Men ring och prata med ditt fack på måndag.

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • Tirem

Det beror på vad du menar med helg...

Gissar att jobbar inom hotel eller restaurang och då är regeln att du måste ha varannan eller var tredje helg ledig (kommer inte ihåg exakt hur det är). Med helg räknas fre-lör, lör-sön eller sön-mån. Så visst kan de tvinga dig att jobba varje fredag/lördag ifall de vill, bara du då är ledig sön-mån.

• skogstomte

En sådan ändring av arbetstiden måste förhandlas med facket och finns det något gry i dina fackrepresentanter så accepterar de inte en sådan fördelning utan försöker få det lite utspritt på fler arbetstagare. Ta kontakt med facket är mitt tips. Arbetstidslagen säger att man ska minst 36 timmars veckovila och att denna ska i mesta möjliga mån vara förlagd till helgen. Så där har du inget att komma med om verksamheten kräver att någon jobbar helg.

Svar på tråden vad säger lagen om arbete VARJE helg? (vid heltidsarbete)