• Tesso81

Svamp i stjärten på bebis??? Nån?

Hej! Har en 5 1/2 månaders liten tjej här där jag misstänker att hon har svamp i stjärten! Har smörjt och luftat i 3 dgr men ingen förbättring Hon verkar inte lida speciellt mycket av det, lite när man torkar men inget värre.Någon vars bebis som haft det?? Hur såg det ut? Finns det nåt receptfritt att behandla med? Ska man kontakta vc?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Svamp i stjärten på bebis??? Nån?
  • sonen08

hur ser det ut på din dotter då?

• Tesso81

Oj förlåt, det kanske ni vil veta Det är upphöjda utslag/rodnader.....rött i det "närmaste vecket" och några prickar runt om finns!!

• Elfva

Jag är ingen expert men jag vet att barnen kan få svamp i munnen (torsk) och i underlivet som bebisar. Du kan då prata med din bvc som brukar ha någon mörklila flytande vätska som jag inte minns namnet på som man använder till barnet. Har man svamp i munnen så penslar man vätskan med en tops i munnen om de har svamp i underlivet vet jag inte riktigt hur man gör men det vet de säkert på bvc, kanske ska man pensla då också, eller sittbad eller något...

• sanden1985

Min dotter fick blöjsvamp av libero blöjor när hon var så liten!!! "rött" i stjärten som inte blir bättre av något... pröva att smörja med cortimyk ( tror att det stavas så) finns recept fritt på apoteket!

• Asereht

Innan du gör något tycker jag du ska gå till bvc och visa upp liten så att du får veta om det är svamp eller om det är blöjeksem. Inte bra att smeta på en massa skit som inte ska dit om man säger så. Att kurera svamp när man inte har svamp kan göra mer skada än nytta så kontakta bvc och få det kollat!

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Bulans Mamma ♥    Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Tesso81

Tack för era svar!!
    Fick en tid idag på vc, lika bra att visa upp det!!!

• Mollymajs

Min dotter har precis haft svamp och vi behandlade det på daktacort salva mot fotsvamp som finns receptfritt på apoteket. Ja ringde bvc o rådfrågade och de rekomenderade mig att köpa den. På en vecka va allt borta. Vår dotter hade inga besvär själv av det men hon va knall röd.

• maxlis

vi har också använd den receptfria daktacort mot svamputslag på vår son, efter tips från bvc. Fungerade jättebra!

• Tesso81

Hej igen!
    Inge vidare att åka till vc en lördag Vi fick träffa två sköterskor som vanligtvis inte jobbar med barn såklart Dom satt framför mig och sökte på internet efter bra svar och behandlingtips på precis dom sidor som jag setat och läst själv!!! Först sa dom "neee det där ser inte ut som svamp" och sen kom dom typ överens om att "jo det kanske är lite svamp ändå" ...Ett helt onödigt besök med andra ord, blev inte ett dugg klokare!!!! Dom tyckte att jag skulle köpa pevaryl som behandling...."det skadar ju inte att prova sa dom", där har jag däremot hört motsatsen att om det inte är svamp så kan salvan ha moteffekt om man behandlar. Men så var det inte enligt dom!!! Snacka om kluven jag blev, men köpte slutligen denna salva ändå och har smörjt 2 ggr men ingen skillnad än så länge...men efter att jag smörjt 2 ggr idag oxå bör man väl ändå se någon skillnad eller ???? Får se hur det ser ut i morgon. är det inte något bättre så får jag väl ringa mitt bvc!!! Jag blir så trött på denna sjukvård!!!! Varför tar man dit barn om man inte har nån vidare koll?? Istället för att skicka en direkt upp till barn på sjukhuset där dom åtminstone vet BÄTTRE!!!

• Mollymajs
    Tesso81 skrev 2009-08-30 08:13:47 följande:
    Hej igen!Inge vidare att åka till vc en lördag Vi fick träffa två sköterskor som vanligtvis inte jobbar med barn såklart Dom satt framför mig och sökte på internet efter bra svar och behandlingtips på precis dom sidor som jag setat och läst själv!!! Först sa dom "neee det där ser inte ut som svamp" och sen kom dom typ överens om att "jo det kanske är lite svamp ändå" ...Ett helt onödigt besök med andra ord, blev inte ett dugg klokare!!!! Dom tyckte att jag skulle köpa pevaryl som behandling...."det skadar ju inte att prova sa dom", där har jag däremot hört motsatsen att om det inte är svamp så kan salvan ha moteffekt om man behandlar. Men så var det inte enligt dom!!! Snacka om kluven jag blev, men köpte slutligen denna salva ändå och har smörjt 2 ggr men ingen skillnad än så länge...men efter att jag smörjt 2 ggr idag oxå bör man väl ändå se någon skillnad eller ???? Får se hur det ser ut i morgon. är det inte något bättre så får jag väl ringa mitt bvc!!! Jag blir så trött på denna sjukvård!!!! Varför tar man dit barn om man inte har nån vidare koll?? Istället för att skicka en direkt upp till barn på sjukhuset där dom åtminstone vet BÄTTRE!!!

Malvas svamp började bli bättre efter dag 4 tror ja det va. Sen ska man behadnla en vecka efter det försvunnit oxå då det lätt kan blomma upp. Ja skulle ringa riktiga bvc imorgon o be de ta en extra titt. Malvas svamp såg inte ut som svamp men efter o behandlat som blöjexem, värmeutslag i 5 ddg så kunde det i princip inte va annat. Och det försvann ju. Hör ävenså dufått rätt salva då ja vet att de annars ofta rekomenderar daktacort fotsvampsalva till barn. Hoppas det blir bra snart.
  • Fillans mamma83

Hej. Min dotter fick svamp i underlivet för några månader sen. Hon är 3 år.
    Vi åkte till akuten eftersom allt annat var stängt.
    De sa att vi skulle köpa cortimyk och smörja. Efter några dagar såg det bättre ut och efter 1 vecka var det borta, men man skulle smörja i 2 veckor för att det inte skulle komma tillbaka.
    Hoppas att det löser sig!

• Melissas mamma

hej! Min dotter är 7 1/2 månaders gamal, hon har haft svamp nu i snart en månad, först när jag gick till bvc fick jag pevaryl, hade det i en vecka 2 ggr dagligen, det hjälpte inte:(  Då blev det läkarebesök vi  fick jag daktacort i en vecka 2 ggr dagligen, det hjälpte inte,:( sedan tillbaka till läkarbesök fick vi pevesone tror ni att det hjälpte NEE:@
    då sa ja ne nu får ni göra nått kan inte hålla på med dessa salvor som inte hjälper nått blev så ledsen på att se min lilla sötnos lida så stackarn:( så vi fick penselin (herasellin) i 10 dagar det hjälpte :) ÄNTLIGEN
    Efter det hade gått 10 dagar så sluta jag med det , va tror ni kommer tillbaka efter en vecka JO DEN JÄDRA SVAMPEN IGEN:( ringde bvc och berättade att det e tillbaka och den här gången var ännu värre huden har spruckit, det kommer inte vätska utan det rinner blod jag höll på gå upp i rök, ringde sjuckvårdsupplyssningen med dem kunde inte göra nått, rådgav mig att jag skulle ringa bvc, gjorde det på morgonen fick en läkarebesök igen, jag fråga hur kan den komma tillbaka  dem viste inte, dem tog en snabb prov det vissade sig inget, och en odling som jag ska få tillbaks svaren nu på torsdag som medel fick vi pencelin igen, vilket jag ej e så förtjust i , fråga dem att om dem hade nått annat med dem sa att hon har en infektion i kropper och baktterier har smlas så pencelin e det ända som tar bort detta, så nu får vi hålla tummarna för stackars lilla Melissa att detta försvinner och aldrig kommer igen,

• IngaStina

Om det nu är svamp ditt barn har så ska jag ge samma tips som jag själv fick av läkaren på mvc efter återkommande svampinfektioner under grav.

Enligt honom är det av yttersta vikt att man är riktigt torr innan ex pevaryl stryks på. Vilket är svårt i ett fuktigt område. När han jobbade på neonatal så var detta ett vanligt problem hos bebisarna att de fick just fick svamp. Sköterskorna löste det genom att de fönade (ja du läste rätt) barnen torra innan svampmedlet smörjdes på. Ett tips som min läkare numera även ger mammorna :) dock testade jag det aldrig...

och om det nu är pevaryl man ger barn så tipsade han mig även om att köpa pevaryl mot fotsvamp. Tuben är större, kostar mindre och innehåller samma sak...

Svar på tråden Svamp i stjärten på bebis??? Nån?