• LykkeLee

Vad har jag för fel?? Allt blir bara kaos!!

Nu får ni hjälpa mig kära medmänniskor! Jag är en sådan människa som inte kan städa och skapa ordning och struktur. Jag är inte lat, jag håller på hela tiden, men det är som att det blir kaos i min hjärna, jag får inte till det helt enkelt.

Det har lett till att mitt hem är ett kaos som saknar motstycke, vilket i sin tur lett till svåra ångestattacker och isolering (på allvar alltså). jag vågar inte släppa in någon utom de allra, allra närmsta.

Jag kände den obligatoriska skammen krypa upp i mig när en kompis (som inte fått komma in till mig pga stöket) kom förbi oanmäld för att lämna tillbaka en sak hon hade lånat. Jag såg hennes blick leta sig bakom min rygg, in i kaoset och jag såg.. Förakt.. Äckel.. kanske en smula förvåning...
    Hjälp mig att tänka rätt nu!!! Jag orkar inte ha det så här längre. Jag vet inte var jag ska söka hjälp. Ingen kan tro det här om mig eftersom jag är intelligent, hel och ren, mina barn är fint klädda och har rena kläder. Ingen anar i vilket kaos vi lever. Min sambo orkar inte hålla undan längre och barnen ser ju på hur jag är och blir likadana, min tonårstjej försöker städa här ibland. När jag ska städa blir det bara ännu värre! vad är det för fel på mig!!??

• Svar på tråden Vad har jag för fel?? Allt blir bara kaos!!
  • thatisgreat

Oftast när har mycket saker så brukar det vara svårt att hålla iordning.
    Är ni dåliga på att slänga saker? sparar ni mycket ? har ni hus eller lägenhet?

Ikea har mycket billigt (ex backar och andra smarta system som går ut på att förvara bra. då blir det roligare att städa)

få med hela familjen till att rensa.
    Rensa i olika kategorier som kasta, skänka, sälja (ifall ni vill ha en loppis)
    och OM ni ska spara tänk på då om ni har använt grejen inom dom senaste månaderna.

och fortsätt städa och rensa tills allt är klart! ge inte upp halvvägs.

• Diablo

Håller med ovanstående skribent. Ta en dag i veckan och hjälps åt hela familjen. Försök minimera era prylar. Ta ett rum i taget och konsentrera er på det vid just det städtillfället, tills ni gått igenom hela lägenheten.
    Lycka till!

• LykkeLee

Problemet är jag på allvar inte KAN städa.. Alltså.. det låter helt sjukt, men det blir bara värre. När jag börjar rensa så slutar det med att jag får ångest och bara lämnar det och då blir det ju ännu värre... fattar ni hur jag menar?

• lillvilda

hej

Det här ska gå lösa, oftast är det bara så att varje sak MÅSTE ha sin plats. Mitt råd är att be din tonårsdotter och man om hjälp och så tar ni ett rum i taget. Din dotter hjälper säkert till när hon ser att du vill lösa det. Titta på allt ni har i rummet. vad kan ni ta bort. Rensa hårt! Nu vet jag inte vad som skapar stöket i ditt hus, kläder, saker, leksaker, papper osv kanske.
    Kläder?? jag har gjort så att vi har 2 tunnor, en märkt 40 C , den andra 60C. dvs en lägger vi vanliga kläder i och en underkläder å sånt som ska tvättas varmt. vi har 2 våningar + källare med tvättstuga i vårt hus så jag har typ en sån ikeakasse som jag slänger tvätten i på entreplan å sen sorterar ner de i källaren med jämna mellanrum.

Papper?? viktiga papper får en mapp på köksbänken. Mobilladdare osv har vi i en kökslåda. Ha bra pappersåtervinningssystem så ni direkt kollar igenom posten och slänger de som ska slängas så inget ligger framme å ratar till sig.

Leksaker, köp förvaring, typ några platbaljor eller nått och ha bara lite saker framme, byt istället ut leksakerna då och då och plocka fram det du lagt undan. varje kväll plockar ni ihop leksakerna så det är rent på morgonen.
    När ni fått undan alla saker så ni inte har nått framme som inte fått en plats så är det genast lättare att dammsuga, torka golv och städa av. Se till att varje dag plocka reda på sånt som ligger på bänkar och bord, golv å blir du stående med det i handen för du inte vet vart du ska lägga det så ta tag i det å fixa en plats åt det.

• Teza73

Känner igen mej så i d du skriver ts, jag får inte heller till d, har oxå en tonårsson som fixar till d ibland, å då e d fint ett tag, men både han å dom andra e dåliga på att plocka undan efter sej i vardan, å då blir d kaos i mitt huve.

men som andra skrivit, att ha var sak på sin plats kan hjälpa, d gör d för mej, vet jag vart sakerna ska vara går d sååå mycke lättare, annars slutar d med att jag bara flyttar runt grejorna.

styrkekram till dej

• Inka

Jag vet en bekant som har haft stora problem med städning, det var total kaos, nu visade det sig att denna person hade asperger men först kom familjen dit och röjde upp totalt, sen fick dom helt enkelt sätta upp lappar hur det skulle städas tom lappar i garderober tex "underkläder" "tröjor" osv. Funkade tydligen bra....kanske någon kan hjälpa till att verkligen röja upp för att sedan skriva ett slags schema eller dyl??
    Eller låter det helt galet?

• Rosenöga

Aspergers tänkte jag också på när jag såg vad du skrivit. Men det behöver ju inte alls vara så. Har du inga andra problem så kan du glömma det.

• Anonym (Sofia)

Jag är bra på att städa, tänk om jag kunde komma hem till dig och hjälpa till! ;)
    Först och främst; fundera på anledningen till VARFÖR du inte kan hålla ordning. Hur såg det ut hemma hos dig när du var liten? Vem städade? Var det ordning eller kaos? Eller har det hänt något senare i livet? När började det gå utför? Jag tror att en anledning är det du skriver här; "Jag är inte lat, jag håller på hela tiden". Det blir oftast så när man inte vet var man ska börja.
    Sen sätter du dig ner med din familj och berätta det som du skriver här. Förklara att du inte klarar detta själv!!! Gemensamt skriver ni en lista på det som ska göras, ta en sak i taget, ex. hallen. Sen städar ni den tillsammans, och stryker den på listan. Gör sedan något roligt hela familjen, och njut av den fina hallen!
    MEN! För att kunna städa och hålla ordning måste man kunna slänga saker. Inte lägga dem i en ny hög och tänka "det här kan va bra att ha..." För det är lätt att man gör det! Skaffa 2 sopsäckar; en till soptippen, en till "skänk" Skaffa en LITEN påse eller en LITEN låda med det som ska sparas i huset/lägenheten/källaren. Sen ser ni till att dessa säckar och lådor inte blir stående...
    Skaffa ett par lådor/boxar för förvaring, men inte för många! Då är risken att det blir kaos i dem, om du förstår vad jag menar.
    Sen lite enkla städtips; 1. plocka undan saker som räkningar, kläder, skivor etc. Lägg allt där det ska vara. 2. damma uppifrån och ner. använd en dammvippa så går det fort. Torka ev. med en fuktig trasa där det behövs. 3. Dammsug. 4. Njut av ett nystädat hem!
    Tänk på att du/ni är värda ett fint hem! Och att era saker är värda att skötas!

• Anonym (Sofia)

Jag tänkte också på Aspergers...Om så är fallet så behöver du definitivt stöttning så att du får lite struktur!

• Rosenöga

Ja, Aspergare är rätt så splittrade och kan ha svårt för att hålla tråden när något ska göras. Men det ska till en hel massa kriterier för att ha det. Alla har vi väl några egenskaper som finns med i de olika diagnoserna utan att platsa där.

Svar på tråden Vad har jag för fel?? Allt blir bara kaos!!