• Anonym (särbo?)

Jag och min man orkar inte bo tillsammans längre!

Jag har ett problem som jag trodde var så avlägset det bara kunde bli, och allt är mitt fel!

Jag och min man har varit ihop i 4 år, gifta i två. Han har 2 söner (tonåringar) i ett tidigare förhållande och vi har en gemensam son på snart 3 år. Vi bor i en fin hyresrätt och har gemensamma intressen, har det bra tillsammans helt enkelt. Vi har visserligen lite knaper ekonomi, men vi tycker om varandra och är friska och har mat på bordet, så det är ganska bra ändå.

Han har bra kontakt med sina barn och de kommer regelbundet och bor här. Hans förra förhållande tog slut efter 15 år pga att de gled ifrån varandra helt enkelt. Han var också otrogen i det förhållandet (han har berättat det själv men jag visste redan om det) men hans före detta vet ingenting.

Vi var otroligt kära när vi blev ihop, men när vi varit tillsammans i två år var jag otrogen med en annan man. Vi hade då fått vår son när jag begick det misstaget. Jag VET att det var så fel, jag blev verkligen tokkär i den här andra mannen. Vi hade sex 2 ggr och sedan hoppade vi båda av. Jag ville inte såra min man mer om det skulle komma fram och han hade ingen partner men insåg att det var ett fyllemisstag. Det fanns heller ingen anledning till att jag skulle vara otrogen (jag och min man hade det bra ihop) utan jag blev bara otroligt attraherad av den hör andra mannen.

Dumt nog berättade jag inget för min man för jag älskade honom och ville inte att han skulle göra slut. Som den jubelidiot jag är hade jag skrivit på ett löst papper i min dagbok som en "bekännelse" om otroheten med den andra mannen. Min man hittade min dagbok i min sängbordslåda och öppnade den, läste pappret och fick veta allt. En tid av enorma bråk följde och vi visste inte om vi skulle kunna gå vidare. Jag var arg för att han läste min dagbok och han skyller på att han "inte visste att det var en dagbok" vilket är lögn. Dessutom anser han att det ju var tur att han läste och fick reda på det.

Vi kämpade dock på och det blev bättre, nästan som från början. Dock kan min man inte släppa min otrohet, och det förstår jag. Jag har erbjudit att vi ska gå i familjeterapi, frågat vad han vill, föreslagit att han ska gå och prata av sig med en kurator och stöttat, peppat och taggat honom men ingenting duger/hjälper! Han är supergnällig om allting, om jag frågar "vart är korvbröden?" kan han sura utan anledning och svara "du kan väl fråga din älskare, han vet säkert." ALLT syftar på han som jag var otrogen med trots att vi har rett ut alla frågetecken flera gånger, jag har till och med svarat på detaljer i sexet när min man krävt att få veta, något som inte alls har hjälpt oss. Min man kan knappt köpa samma saker som älskaren, det har nått absurda nivåer.

Min man vägrar kyssa mig, han pussar bara och han vägrar ge mig oralsex.... Ingen stor grej kanske men nu har det gått två år utan det och då känner man sig rätt frustrerad. Det konstiga är väl att några månader efter otroheten kunde vi göra dessa två saker och ha bra sex men plötsligt, 2 år senare, så tycker han att "det tar emot eftersom jag tänker på X och dig tillsammans".

Älskaren har i sin tur svinat också och låtsats som att jag har hittat på allt om vårt korta förhållande, sagt typ "hon hängde efter mig och har fantiserat ihop nåt!" och det gör ju MIG arg. Varför skulle jag ljuga till min egen nackdel?? För hans del spelar det ju ingen roll eftersom han inte har någon partner eller familj att ta hänsyn till. Har konfronterat honom med detta men han svarar inte på tilltal så numera skiter jag i honom helt. Har inte haft kontakt med honom sedan otroheten.

Jag och min man har det jättebra vissa dagar, andra dagar vill jag bara stryka ur kalendern. Vi har pratat om att bli särbos för att slippa vardagsgnatet, jag tror det skulle funka men bara om han också går och får hjälp med att kontrollera sina känslor. Han tar till arbete, alkohol och löpning för att glömma men det är ett uselt sätt. Jag har ställt ultimatum och sagt att antingen går han och bearbetar detta (eller vi) så vi kan få det bra tillsammans, eller också kan vi inte leva ihop. Han vägrar välja något av det. Varje gång han kallar mig fitta, säger att jag är dum i huvet eller tjafsar och barnslar sig så tänker jag "Nä, nu tar jag ungen och drar!" men sedan veknar jag när jag inser hur praktiskt vi bor och har det.

Han är jättegnällig och pedantisk här hemma. Har jag städat hela huset hittar han i alla fall en smula någonstans. Har jag rengjort toaletten så har jag gjort det fel. Har jag hängt tvätt så har jag tagit fel klädnypor... Ja, ni fattar. Han säger att om jag gör som han säger när det gäller städning så skapar jag tillit, och det kan bli bra igen, men jag har ingen lust att vara hans hembiträde för att han KANSKE blir lite nöjd och kan tänka sig att kyssa mig. Jag anser att antingen litar man på någon eller också gör man det inte. Vi brukar jämföra med hans jobb (han jobbar i ett kvinnoyrke nattetid) och jag säger "du kanske har haft 100 chanser att vara otrogen utan att jag skulle märka det, men det tror jag inte du har varit. Varför? För att jag litar på dig" men han tycker det är en helt annan sak.

Det sjuka är väl att jag längtar efter en egen lägenhet där jag och sonen bor (fast deltid såklart), jag vill vara singel och kunna ligga runt för jag är inte ett dugg attraherad av min man. Han är jättesnäll och inte ful direkt, men jag tänder inte på honom och det tror jag inte att jag gjorde från början heller, jag tyckte bara att han var snygg för han var snäll och romantisk.

Igår kväll pratade vi om att dela på oss, som särbos till att börja med och eventuellt bli ihop igen senare. Han är emot det för han menar att vår gemensamma ekonomi hjälper 0ss (han är hos fogden) och han menar att eftersom vi var ihop när han blev skuldsatt så är jag skyldig att betala av på det. Jag säger att det är jag inte alls eftersom han köpte saker i sitt namn och det var hans egna gamla lån han betalade av på.

Jag vill inte leva med honom för jag står inte ut med alla bråk och allt jävla gnällande, men jag älskar honom som en vän och jag vet att jag kommer sakna honom efter en vecka om jag flyttar. Jag vill helt enkelt inte att han ska försvinna ur mitt liv eftersom han är det enda trygga jag har, men jag blir inte ett dugg upphetsad av tanken på en barnfri kväll tillsammans med honom.

Vad fasiken ska vi göra? Ska vi dela på oss för alltid eller för stunden? Kan det bli bra igen? Och hur går man vidare?

• Svar på tråden Jag och min man orkar inte bo tillsammans längre!
  • Anonym

"Det sjuka är väl att jag längtar efter en egen lägenhet där jag och sonen bor (fast deltid såklart), jag vill vara singel och kunna ligga runt för jag är inte ett dugg attraherad av min man. Han är jättesnäll och inte ful direkt, men jag tänder inte på honom och det tror jag inte att jag gjorde från början heller, jag tyckte bara att han var snygg för han var snäll och romantisk. "

"Min man vägrar kyssa mig, han pussar bara och han vägrar ge mig oralsex.... Ingen stor grej kanske men nu har det gått två år utan det och då känner man sig rätt frustrerad."

"Han är supergnällig om allting, om jag frågar "vart är korvbröden?" kan han sura utan anledning och svara "du kan väl fråga din älskare, han vet säkert." "

Varför är du ihop med honom fortfarande? Du gjorde ett misstag för 2 år sedan, du ska inte behöva sota för det hela livet. Han vill inte förlåta dig för det ger honom mer att inte göra det. Han vet att du smörar och fjäskar, att du försöker så hårt och det får honom att känna sig värdefull och älskad, konstigt nog. Men är det så du vill leva?

• Anonym (särbo?)
    Anonym skrev 2009-08-29 09:26:47 följande:
    "Det sjuka är väl att jag längtar efter en egen lägenhet där jag och sonen bor (fast deltid såklart), jag vill vara singel och kunna ligga runt för jag är inte ett dugg attraherad av min man. Han är jättesnäll och inte ful direkt, men jag tänder inte på honom och det tror jag inte att jag gjorde från början heller, jag tyckte bara att han var snygg för han var snäll och romantisk. ""Min man vägrar kyssa mig, han pussar bara och han vägrar ge mig oralsex.... Ingen stor grej kanske men nu har det gått två år utan det och då känner man sig rätt frustrerad.""Han är supergnällig om allting, om jag frågar "vart är korvbröden?" kan han sura utan anledning och svara "du kan väl fråga din älskare, han vet säkert." "Varför är du ihop med honom fortfarande? Du gjorde ett misstag för 2 år sedan, du ska inte behöva sota för det hela livet. Han vill inte förlåta dig för det ger honom mer att inte göra det. Han vet att du smörar och fjäskar, att du försöker så hårt och det får honom att känna sig värdefull och älskad, konstigt nog. Men är det så du vill leva?
    jag känner också att jag ägnar en stor del av min tid till att räkna ut vad jag ska göra och hur jag ska göra det, för att behaga honom. Ändå vet jag ju att han inte blir nöjd och jag blir sur. Ärligt talat tror jag inte det spelar någon roll, han kommer alltid hitta saker att anmärka på i alla fall.
  • mareld

Eftersom han själv varit otrogen kan jag inte riktigt förstå att han slänger din otrohet på dig fortfarande. Kanske är lite karma i att själv bli utsatt för det man gjort mot någon annan.

Eftersom han inte verkar kunna släppa din otrohet tror jag inte att ni kan få det att fungera. Varför slita och må dåligt varje dag om du inte ens är attraherad av honom längre.

Är kanske bättre att ha honom som en älskad vän som du träffar ibland. Om ni drar ut på det så är det nog bara risk att ni blir bittra. I min värld är ekonomi aldrig ett skäl att stanna i ett förhållande som inte fungerar. Jag skulle hellre bo i en etta med kokvrå själv än i en stor femma tillsammans med någon som det inte fungerade med.

Hoppas att ni kommer fram till en bra lösning.

• Anonym

Det tror jag också. Strunta i honom och fundera på vad DU vill. Du vill ju ut, det var förmodligen därför du var otrogen från början. Se till att göra slut nu och skaffa dig ett eget liv. Du är inte skyldig honom något bara för att du var otrogen. Det var fel och borde inte ha hänt, men nu hände det och du har visat att du är villig att bygga upp relationen igen. Om han inte vill det så finns det inte så mycket annat du kan göra.

Anonym (särbo?) skrev 2009-08-29 09:36:12 följande:

jag känner också att jag ägnar en stor del av min tid till att räkna ut vad jag ska göra och hur jag ska göra det, för att behaga honom. Ändå vet jag ju att han inte blir nöjd och jag blir sur. Ärligt talat tror jag inte det spelar någon roll, han kommer alltid hitta saker att anmärka på i alla fall.
  • Anonym (särbo?)
    Anonym skrev 2009-08-29 09:37:41 följande:
    Det tror jag också. Strunta i honom och fundera på vad DU vill. Du vill ju ut, det var förmodligen därför du var otrogen från början. Se till att göra slut nu och skaffa dig ett eget liv. Du är inte skyldig honom något bara för att du var otrogen. Det var fel och borde inte ha hänt, men nu hände det och du har visat att du är villig att bygga upp relationen igen. Om han inte vill det så finns det inte så mycket annat du kan göra.Anonym (särbo?) skrev 2009-08-29 09:36:12 följande:
    jag tror jag har gjort det jag kan, tyvärr går det nog inte att lappa. Skäms för otroheten men jag klarar inte av det här förhållandet för det är helt dött :(
  • Anonym (särbo?)

puffar lite

• FannyN

Du har gjort ett misstag och ni har rett ut det. Då ska det vara utrett också och det är fult av din man att ta upp det igen.

Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att stanna gnäll elakheter och dålig ekonomi. Naturligtvis är hans skulder just hans. Det är massor i din text som jag reagerar på och jag tycer inte du har gjort mer fel än han faktiskt. Att kalla dig fitta är tex sjukt i min värld likaså att peta i städningen och ens säga att du ska städa på hans sätt! Han utnyttjar din otrohet på ett fult sätt och du ska inte finna dig i det. Jag tror han innerst inne tycker han har tjänat på den. Nej jag tror det är över med den här mannen och om du fick prova att stå på egna ben skulle du verkligen inte vilja ha tillbaka det ni nu har.
    Skaffa du en egen lägenhet och satsa på en man som uppskattar dig för den du är!

• Anonym (särbo?)
    FannyN skrev 2009-08-29 14:58:16 följande:
    Du har gjort ett misstag och ni har rett ut det. Då ska det vara utrett också och det är fult av din man att ta upp det igen.Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att stanna gnäll elakheter och dålig ekonomi. Naturligtvis är hans skulder just hans. Det är massor i din text som jag reagerar på och jag tycer inte du har gjort mer fel än han faktiskt. Att kalla dig fitta är tex sjukt i min värld likaså att peta i städningen och ens säga att du ska städa på hans sätt! Han utnyttjar din otrohet på ett fult sätt och du ska inte finna dig i det. Jag tror han innerst inne tycker han har tjänat på den. Nej jag tror det är över med den här mannen och om du fick prova att stå på egna ben skulle du verkligen inte vilja ha tillbaka det ni nu har.Skaffa du en egen lägenhet och satsa på en man som uppskattar dig för den du är!
    det är lite det jag är rädd för, att jag inte kommer hitta någon annan (absolut inte desperat efter någon annan men vill såklart ha en fin man på sikt) och då är det "bättre med honom än ingenting". Jag hör själv hur puckat det låter men är orolig för att folk ska se ner på en för att man är singel.. Gör folk det??? :(

Ska vi dela på oss direkt eller ska vi prova att vara särbos först?
  • T och S

Anonym (särbo?) skrev 2009-08-29 16:11:25 följande:

det är lite det jag är rädd för, att jag inte kommer hitta någon annan (absolut inte desperat efter någon annan men vill såklart ha en fin man på sikt) och då är det "bättre med honom än ingenting". Jag hör själv hur puckat det låter men är orolig för att folk ska se ner på en för att man är singel.. Gör folk det??? :( Ska vi dela på oss direkt eller ska vi prova att vara särbos först?
    Du märker ju vad du skriver????? Du kan INTE stanna kvar bara för att han e kanske ``bättre än inget???? !!!!!!! Men bättre än inget...hmm..då ska du alltså acceptera att han gnäller o inte e nöjd för någonting du gör hemma?? då väljer du att leva så??? TYCKER inte det låter alls RÄTTVIST mot någon av er. HAN kommer tydligen inte att släppa att du varit otrogen, och hans tidigare otrohet i förra förhållande kanske leder till slut att han OCKSÅ kommer att vara otrogen mot dej..iom att han verkar äcklas av att vara intim med dej???
    OCh du attraheras ju inte av honom ?? Ska ni då leva ``hela`` livet tillsammans båda två utan sex??? eller båda vara otrogna eller öppet förhållande??? för att ni vill vara bekväma med den ekonomiska situationen och att DU är rädd/bekväm för att bo ensam ett tag som singel, dessutom orolig för vad andra ska tänka!!!???????

VAr inte orolig för att folk skulle se ned på dej för att du e singel! VORE det inte värre att vara kvar i ett förhållande du egentligen inte vill vara i.??
  • FannyN

Anonym (särbo?) skrev 2009-08-29 16:11:25 följande:

det är lite det jag är rädd för, att jag inte kommer hitta någon annan (absolut inte desperat efter någon annan men vill såklart ha en fin man på sikt) och då är det "bättre med honom än ingenting". Jag hör själv hur puckat det låter men är orolig för att folk ska se ner på en för att man är singel.. Gör folk det??? :(Ska vi dela på oss direkt eller ska vi prova att vara särbos först?
    Ingen ser på någon som är singel!! Knasfia! kanske ser någon ner på någon som är ihop med någon som inte är snäll men det är isåfall för att de inte förstår bättre. Om du ens tänker tanken att det skulle vara svårt för dig att träffa någon den dagen det är aktuellt så beror det på att din sk man har varit så elak mot dig att ditt egenvärde fått sig en törn.
    Om man väljer att fortsätta efter en otrohet så har man en skyldighet att förlåta! Alla brott kan faktiskt sonas, vårt samhälle bygger på det. Alla mogna människor vet också att en otrohet är ett symtom på att det finns problem. Om han kallar dig fitta en enda gång är han diskvalificerad tycker jag. Jag personligen kan inte på rak arm säga vilket svek jag skulle ta hårdast, att mannen kallade mig eller var otrogen är lika illa i min värld.
    Du kommer att finna en man på sikt! Och innan det ska du finna dig själv! Det du beskriver som din vardag låter helt sjukt, att prata om din älskare för att såra dig och liksom dra nytta av det. Din man är knäpp, att du skulle ha del i hans skulder herregud.
    Fixa en egen lägenhet i smyg och flytta människa.
  • Angels with silverwings

fast just det där med skulderna... dom delas nog lika precis som tillgångarna när man är gifta och skiljer sig.

• Anonym (särbo?)

T och S skrev 2009-08-29 16:49:28 följande:

Anonym (särbo?) skrev 2009-08-29 16:11:25 följande:Du märker ju vad du skriver????? Du kan INTE stanna kvar bara för att han e kanske ``bättre än inget???? !!!!!!! Men bättre än inget...hmm..då ska du alltså acceptera att han gnäller o inte e nöjd för någonting du gör hemma?? då väljer du att leva så??? TYCKER inte det låter alls RÄTTVIST mot någon av er. HAN kommer tydligen inte att släppa att du varit otrogen, och hans tidigare otrohet i förra förhållande kanske leder till slut att han OCKSÅ kommer att vara otrogen mot dej..iom att han verkar äcklas av att vara intim med dej???OCh du attraheras ju inte av honom ?? Ska ni då leva ``hela`` livet tillsammans båda två utan sex??? eller båda vara otrogna eller öppet förhållande??? för att ni vill vara bekväma med den ekonomiska situationen och att DU är rädd/bekväm för att bo ensam ett tag som singel, dessutom orolig för vad andra ska tänka!!!???????VAr inte orolig för att folk skulle se ned på dej för att du e singel! VORE det inte värre att vara kvar i ett förhållande du egentligen inte vill vara i.??
    jag är helt säker på att jag vill flytta, om inte för alltid så åtminstone för ett tag, men det är väl ett problem att jag har för lätt att tycka synd om folk :( känner mig som världens taskigaste om jag skulle lämna men blir sååå arg när jag tänker tillbaka på allt dumt han sagt.

Skulle gärna flytta idag men det är enorm bostadsbrist här och jag pluggar bara så jag kan inte köpa en bostad, men står i kö!
  • Anonym (särbo?)
    FannyN skrev 2009-08-29 17:36:18 följande:
    Anonym (särbo?) skrev 2009-08-29 16:11:25 följande:Ingen ser på någon som är singel!! Knasfia! kanske ser någon ner på någon som är ihop med någon som inte är snäll men det är isåfall för att de inte förstår bättre. Om du ens tänker tanken att det skulle vara svårt för dig att träffa någon den dagen det är aktuellt så beror det på att din sk man har varit så elak mot dig att ditt egenvärde fått sig en törn.Om man väljer att fortsätta efter en otrohet så har man en skyldighet att förlåta! Alla brott kan faktiskt sonas, vårt samhälle bygger på det. Alla mogna människor vet också att en otrohet är ett symtom på att det finns problem. Om han kallar dig fitta en enda gång är han diskvalificerad tycker jag. Jag personligen kan inte på rak arm säga vilket svek jag skulle ta hårdast, att mannen kallade mig eller var otrogen är lika illa i min värld.Du kommer att finna en man på sikt! Och innan det ska du finna dig själv! Det du beskriver som din vardag låter helt sjukt, att prata om din älskare för att såra dig och liksom dra nytta av det. Din man är knäpp, att du skulle ha del i hans skulder herregud.Fixa en egen lägenhet i smyg och flytta människa.
    "Om man väljer att fortsätta efter en otrohet så har man en skyldighet att förlåta!", det var bra sagt! Vet ju med mig så himla väl att det var helt och hållet mitt fel att otroheten ens blev av, men det är ju som det är. Har ju släppt den andra mannen, valde min man till sist, som har en hel del mer hjärna än den andra killen.

Står i bostadskö och han också, blir nog bäst så.
Svar på tråden Jag och min man orkar inte bo tillsammans längre!