• Gurkan

London!

Hej!

vi har så smått börjat kolla på nästa års semester (pengar ska ju sparas ihop!) och vi är lite glada i tanken att åka till London en vecka. Flyg går från vår lokala flygplats och det känns bra. Har tittat runt en del på nätet efter billigt boende och helst lägenhet men vet knappt var jag ska börja eller vad som räknas som billigt eller vilka områden man vill undvika.

Någon här ute som kan hjälpa mig lite?

• Svar på tråden London!
  • Sofia 81

Svårt med priser i London, det är ju en ganska dyr stad. Men om du är intresserad av att hyra lägenhet under semestern kan jag tipsa om www.gumtree.com

Det är ju alltid roligare att bo i centrala London, men förstås dyrare. Det område jag tycker du ska undvika i centrala London är Kings Cross. Sen beror det ju lite på vad ni är ute efter på semestern, Victoria är ett ganska lugnt och centralt område. Samma sak med Notting Hill. Camden är ju ett kul område, men kanske inget att rekommendera om det är barn som ska med.

Generellt är ju boendestandarden i London sämre än i Sverige, vill man ha något i svensk stil får man ju också betala för det! Hoppas ni hittar något bra!

• Mamma89

jag bokade en resta till london igår.. hittade ett litet mysig hotell som mer liknar ett BB blair victoria & tuder inn heter de.. ligger hyffsat centralt

• Gurkan
    Mamma89 skrev 2009-08-29 14:52:50 följande:
    jag bokade en resta till london igår.. hittade ett litet mysig hotell som mer liknar ett BB blair victoria & tuder inn heter de.. ligger hyffsat centralt
    får man vara så fräck och fråga dig vad det kostade?
  • Gurkan

Sofia 81 skrev 2009-08-29 14:51:07 följande:

Svårt med priser i London, det är ju en ganska dyr stad. Men om du är intresserad av att hyra lägenhet under semestern kan jag tipsa om www.gumtree.com Det är ju alltid roligare att bo i centrala London, men förstås dyrare. Det område jag tycker du ska undvika i centrala London är Kings Cross. Sen beror det ju lite på vad ni är ute efter på semestern, Victoria är ett ganska lugnt och centralt område. Samma sak med Notting Hill. Camden är ju ett kul område, men kanske inget att rekommendera om det är barn som ska med. Generellt är ju boendestandarden i London sämre än i Sverige, vill man ha något i svensk stil får man ju också betala för det! Hoppas ni hittar något bra!
    vi är nog rätt inne på att standarden kommer vara lägre men vi reser bara två vuxna så vi kan nog klara oss rätt bra på det!
    Ska genast ta och kolla länken du skickade och tack för tipsen om områdena!
  • Sofia 81
    Gurkan skrev 2009-08-29 14:54:36 följande:
    Sofia 81 skrev 2009-08-29 14:51:07 följande:
    vi är nog rätt inne på att standarden kommer vara lägre men vi reser bara två vuxna så vi kan nog klara oss rätt bra på det!Ska genast ta och kolla länken du skickade och tack för tipsen om områdena!
    Då så! Utan barn är det mycket lättare. Bara fråga om det är något mer :) Har bott i London i 2,5 år.
  • Sofia 81

Kom på en sak till, på länken jag gav dig är det ju mycket privatpersoner som hyr ut sina lägenheter. Det finns mycket bra, men det finns också fulingar där! Var försiktig med att betala i förskott!

• Gurkan

Sofia 81 skrev 2009-08-29 14:58:58 följande:

Då så! Utan barn är det mycket lättare. Bara fråga om det är något mer :) Har bott i London i 2,5 år.
    du vet ingen firma som hyr som är lite mer pålitlig eller något billigt hotell?
    Lite orolig att hyra av privatpersoner, jag vet att det många gånger går bra men är lite rädd för att bli lurad!

Jag har massor med frågor!
    Förhoppningsvis kan du kanske svara på några av dem!

är det långt till Wool och går det att ta sig dit från London, skulle gärna vilja besöka Monkey world när jag ändå är i England!?
    Vad vill man se i London mer än Tower Bridge, Big Ben, Harrods och andra klassiska turistställen?
    Var finns den bästa shoppingen?
  • Sofia 81

Det finns hur många firmor som helst som hyr ut, vissa kan man lite på andra inte. Har tyvärr ingen att rekommendera. Men om man bokar på www.hostelbookers.com brukar det fungera bra!

Wool har jag inte varit i, men skulle gissa att det tar 2,5 timme med tåg från London.

Utöver de turistställen du nämner så finns det många bra museér att gå till, och många är gratis inträde! Beror ju på vad man är intresserad av, men mina favoriter är Imperial War Museum, Tate Modern och British Museum. Sen finns ju London Zoo och London Aquarium som är super! Beror ju lite på när ni har tänkt att åka, men om det är bra väder är det ju underbart att gå runt i parkerna (typ Regents park och Hyde park). Hampstead Heath är också ett fint naturområde! Sen kan det ju vara kul att gå på nån musikal, teater eller någon konsert, det är ju alltid något på gång i London, varje dag.

Eftersom London är så stort är det svårt att säga var bästa shoppingen finns! Beror ju också på vad ni vill shoppa. På helgerna finns det många bra marknader som man i princip kan shoppa ihjäl sig på! Mina favoriter är Camden, Portobello och Spitalfields. I Camden finns det ju massa annan shopping utöver marknaden, där är det mest "annorlunda" kläder, mycket punkstil. Vid Portobello (ligger vid Notting Hill), finns det många småbutiker med trendiga kläder. Och vid Spitalfields finns det en del second hand affärer som är bra! Vill man ha de "vanliga" butikerna, typ alla stora kedjor, då ska man röra sig runt Oxford Street och Piccadilly Cirkus.

Svar på tråden London!