vad är det för sjuk sång? lillan ska sova...
den används inte idag va?
lillan ska sova..ska vara snäll, annars kan hända att lillan får smälll...eller nåt sånt där..
den används inte idag va?
lillan ska sova..ska vara snäll, annars kan hända att lillan får smälll...eller nåt sånt där..
Jag har bara hört Stina i "Saltkråkan" sjunga den. Tycker den är lite festlig (gillar ironi).
Sjuk tycker jag inte den är och man kanske inte ska ta allt så bokstavligt?!
Det finns saker här i världen som är betydligt mycket mer sjukt.
zizzla - jo men vad spelar det för roll?? det som inte är sjukt i dina ögon kanske är det i nånannans...då kan du ju säga det om allt.."det är farligt att röka men det är farligare att knarka därör gör jag det" (hårdraget)
vivianne - jag är verkligen en ironisk människa och gillar ironi med men detta är väl ingen kul ironi om det ens är det..
Den är från ett barnprogram och jag tycker också den är festlig... Håller med Zizzla man behöver inte ta allt så bokstavligt!
Jag skulle absolut inte sjunga den som vaggvisa för min son! Det är många sånger och böcker som inte riktigt passar in i dagens syn på saker och ting. Pippi och hennes pappa "negerkungen" t ex. Mycket av Astrid Lindgren är ålderdomligt tycker jag.
Håller fullständigt med sannispannisen...
Hur kan man låta barn sjunga ngt sådant o även själv lära barn den?
För mig helt obegriplikt. O även om man inte "ska ta den bokstavligt" så är det ju precis så barn lär sig. Eller hur? Går vi ett steg längre så hotar man ju barnet ifråga när man sjunger så o menar det till ett barn. För man sjunger väl de oftast för barnen.
Jag håller med dig, den är verkligen olämplig.
Jag brukar nynna det om att man får smäll. Sen sjunger jag resten.
kate79: Smart
men hallå det finns väl ingen på denna sida 1950 som skulle sjunga den för sina barn?
sjunger ni om negrerna i "herr krokodil, fru krokodil och lille krokodilledilleman!" också? asså det är väl inget som ruckar på terrorbalansen eller gör att barnmisshandeln ökar i världen???
att det finns goofiga sånger och sagor som är otidsenliga är väl bara ett tecken på att nåt blir bättre här i världen? ELLER?