• Lussekatten87

Feber,torkad gul vätska samt jätteöm vid/i örat,men ingen öroninflammation?

Vet inte vad jag skall ta mig till nu är både ledsen och arg!

Vår son har efter en tids förkylning fått tillbaka feber,JÄTTEont i örat, man får kanppt sätta på en tröja över huvudet på honom,han har svårt att sova och han har nedsatt aptit.
    Vi var in till vår närakut idag efter tele.kontakt och läkaren undersökte honom och konstaterade att det inte var någon öroninflammation.Vi skulle avvakta sa han.

Men så när vi kom hem,så såg jag att sonen hade något gult i örat(innerörat och ytterörat) det var torkat,hårt var alltså inte öronvax. Vafan??!
    missade läkaren att det var någon flytning från hans öra eller!?

Så det är alltså helt normalt att ha jätteont i örat samtidigt som det uppenbarligen kommer någon typ av vätska ur örat? Låter inte normalt i mina öron!

VC har väl stängt på helgen?Kan inte ta mig tillbaka till närakuten då jag inte har bil..Vad gör man? är så upprörd just nu...

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Feber,torkad gul vätska samt jätteöm vid/i örat,men ingen öroninflammation?
  • Lindreas

Det KAN vara så att barnet har en öronkatarr, vilket också gör jävligt ont och kan vara svårt att skilja från en öroninflammation ibland... Men ring igen, det är inte roligt att ha ont i öronen (är öronbarn själv och får fortfarande öroninflammationer ett par tre gånger om året), och ge alvedon!

Hoppas lill-killen mår bättre snart!

• Lussekatten87

Tack för svaret!
    Han mår så dåligt just nu,och så måste jag vänta tills på måndag innan jag kan ringa vc...blä.

Någon annan med erfarenheter?

• KattaBohlin

Minns en gång när ja var liten och hade ont i örat, var inne på VC och dom kollade men hittade inget, kom till baka dagen efter och fick antibiotika mot det :S Dom kunde tydligen inte se det dagen innan...

Men han ska ju verkligen inte ha så ont, då måste det ju vara nått fel iaf tycker man :S

• Gizzie

Kan ha varit öroninflamtion och att trumhinnan sprack om det rinner ut var. Det hände min son. Va försiktig med att de inte blåser in i örat samt inte går in vatten. Om trumhinnan har spruckit läks de av sig själv men be remiss till öron näsa hals. Han måste gå kolla att de läks.. Hoppas de blir bättre

• Muppmamma

Ring sjukvårdsupplysningen 1177 (i de flesta län). Om det rinner från örat på ett barn skall man alltid kontakta vården!

• Temugg

Jag har också blivit hemskickad från VC för läkaren ville avvakta. Var inte hemma mer än en halvtimme förrän jag märkte att det rann från örat. Akut öroninflammation!

Det du beskriver låter som en typisk öroninflammation där trumhinnan har gått hål på. Om det är så ska det i princip bara bli bättre nu och ni behöver egentligen inte kontakta läkare förrän på måndag - MEN på måndag ska han dit för öroninflammtion kräver penicillin/antibiotika för att inte komma tillbaka igen! Under tiden är det alvedon eller ipren som gäller om han fortfarande har ont.

• Mollie77
    Lussekatten87 skrev 2009-08-29 12:29:00 följande:
    Vet inte vad jag skall ta mig till nu är både ledsen och arg!Vår son har efter en tids förkylning fått tillbaka feber,JÄTTEont i örat, man får kanppt sätta på en tröja över huvudet på honom,han har svårt att sova och han har nedsatt aptit.Vi var in till vår närakut idag efter tele.kontakt och läkaren undersökte honom och konstaterade att det inte var någon öroninflammation.Vi skulle avvakta sa han.Men så när vi kom hem,så såg jag att sonen hade något gult i örat(innerörat och ytterörat) det var torkat,hårt var alltså inte öronvax. Vafan??!missade läkaren att det var någon flytning från hans öra eller!?Så det är alltså helt normalt att ha jätteont i örat samtidigt som det uppenbarligen kommer någon typ av vätska ur örat? Låter inte normalt i mina öron!VC har väl stängt på helgen?Kan inte ta mig tillbaka till närakuten då jag inte har bil..Vad gör man? är så upprörd just nu...
    Nej han har ju en uppernbar öroninf..De gula kletet(som små sandkorn)är från trumhinnan som gåt hål...
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Lindreas

Om det gått hål på trumhinnan gör det inte ont längre, det är det som får i alla fall mig att tro att det inte är det... Det som gör ont vid öroninflammation är varet som trycker mot trumhinnan, när den sen går sönder så lättar trycket och det gör inte längre ont. (På mig går trumhinnan sönder varje gång jag får öroninflammation, ca tre gånger per år.) Har den gått sönder så blir det inte värre, om den inte hinner läka ihop medan det fortfarande bildas var, då går den förmodligen sönder igen.

• Lussekatten87
    Lindreas skrev 2009-08-29 18:09:43 följande:
    Om det gått hål på trumhinnan gör det inte ont längre, det är det som får i alla fall mig att tro att det inte är det... Det som gör ont vid öroninflammation är varet som trycker mot trumhinnan, när den sen går sönder så lättar trycket och det gör inte längre ont. (På mig går trumhinnan sönder varje gång jag får öroninflammation, ca tre gånger per år.) Har den gått sönder så blir det inte värre, om den inte hinner läka ihop medan det fortfarande bildas var, då går den förmodligen sönder igen.
    Vad jobbigt för dig som får det så ofta!jag minns att jag hade det när jag var liten,och jag hade så ont,så ont!

Min man ringde till vårdguiden nu och de tyckte läkaren gjorde rätt,min man är skeptisk..men iallafall så skall vi avvakta litegrann.
    Men det är verkligen inget kul att se sitt barn må så fruktansvärt dåligt och ha så ont!Han är så pigg och glad annars:(
  • Dinkanesh

stackars liten!
    varva panodil med ipren för bästa effekt. Det har varit det enda som fungerat på sonen här när han mått som sämst.

Svar på tråden Feber,torkad gul vätska samt jätteöm vid/i örat,men ingen öroninflammation?