De typer av luckor som jag har stött på är laminerade, folierade, målade och massiva träluckor.
Laminerade luckor har den fördelen att det ser väldigt jämt ut i färger och mönster och dom luckorna är oftast vita tillsammans med en trälist ute i kanterna eller trälaminerade. Nackdelen är som du säger att det faktiskt kan släppa om det tex kommer in fukt i någon skarv. Tyvärr kan man inte återställa dom här luckorna utan att det ser mindre bra ut. Ikea har laminat på deras släta trä luckor och ikea är väldigt bra på att göra laminerade produkter över lag.
Folierade luckor är oxå väldigt snygga. Folierade är oftast högblanka luckor. Nackdelen här är att blir det en repa eller skada på en lucka kan man inte alls fixa den själv utan man får satsa på en ny dörr/lucka. Sen kommer dom målade och massiva trä luckorna som är dom vanligaste på marknaden.
Jag tycker som dig att det är goast med en underhållsfri laminatbänkskiva. Det är helt klart bäst om man inte har ekonomi att köpa en stenskiva. Fördelen om man köper laminat är att man kan alltid byta ut den vart 5-10 år när den börjar bli lite dassig, det kostar inte alltför mycket.
Lucka skulle jag kört på en målad ljus färg, neutralt och bra. Sen kan man lägga till lite accentfärger i prylar istället. Det håller länge och är bra.
Hoppas att detta har hjälpt lite kanske