• PerG

Liberoklubben

Jag trodde i min enfald att Liberoklubben var för föräldrar. Har varit medlem där sedan sonen föddes (det kostar ju att vara föräldraledig så de där rabattcheckarna som dimper ner är ju alltid välkomna).

Dock stör jag mig på att allt riktar sig till mammor. Det verkar inte ens finnas på kartan att en pappa skulle kunna vara medlem. T.ex. så står följande i senaste mailet:

"Tips! Liberoklubben finns även till för din partner! Därför har vi en massa nyttig information för honom. I nästan varje mail vi skickar har vi tagit med goda råd till din partner. Så håll utkik efter "Till din partner"... "

Dessutom fanns det möjlighet att skicka vykort... Man kunde t.ex. välja "Du är mannen i mitt liv."...men inget val för "Du är kvinnan i mitt liv"...

När ska vi pappor också vara föräldrar i allas ögon?

• Svar på tråden Liberoklubben
  • hundtokan

Jag tycker att du ska skicka detta till Libero! Ju fler som klagar desto fortare måste de göra något åt situationen :)

• supersemlan

Om jag får våga en gissning är en förkrossande majoritet av Liberoklubbens medlemmar kvinnor, så det kanske är därför de väljer ett enkönat tilltal - eller också går de helt på slentrian och har inte ens reflekterat över det vid sina redaktionsmöten. Det är klart att det är åt skogen i vilket fall som helst. Skicka ett välformulerat klagobrev?

• PerG

Jag är nog inte så upprörd som det låter...;). Fast på sätt och vis är det ändå ytterligare ett av många områden där man förutsätter att mammor är mer föräldrar framför pappor. Bara för att det är en förkrossande majoritet mammor som är medlemmar så lär det ju inte göra det bättre att dessutom glömma bort de få pappor som faktiskt är medlemmar.

Jag skickade faktiskt ett klagomål för längesedan till Liberoklubben apropå detta och fick till svar att de skulle se över formuleringen, men nu 1½ år senare så har jag inte märkt någon större förändring i innehållet.

• supersemlan

Om jag får våga ytterligare en till gissning vore det i så fall att mammorna är medlemmar eftersom det första reklamutskicket är adresserat till just dem. Så det förvånar mig faktiskt att det över huvud taget finns pappor i Liberoklubben. Men jag kanske har fel, det var så länge sedan Libero ville värva någon av oss föräldrar att jag inte minns hur det såg ut. Det allra vanligaste är ju att mammorna är "mer föräldrar" (i bemärkelsen hemma med barn på heltid) när man först kommer i kontakt med blöjmarknaden.

Då är det ju betydligt värre att mammor betraktas som "mer föräldrar" av dem som man möter på MVC, BB och BVC, som inte har något ekonomiskt intresse av att knyta en viss typ av konsument till sig. På något sätt tycker jag att de har ett större ansvar.

Kanhända en bojkott av Libero gör större skillnad än ett ilsket brev? ICAs och coops egna blöjor är faktiskt helt OK, och då de är mycket billigare kanske du inte saknar rabattkupongerna.

• KalleKuling

Har uppmärksammat samma sak. Har inte fått reklam hemskickat utan vi hörde talas om denna Liberoklubb. Eftersom jag blev medlem i Pampersklubben ansåg vi att gubben kunde stå för Liberoklubben. Var rätt skoj i slutet av graviditeten när han fick mejl om "du börjar nu bli tung.." osv. haha.

Men håller med, det är faktiskt riktigt dåligt!

• PerG

Det händer väl att vi pappor blir skengravida iofs och går upp i vikt... ;)

KalleKuling skrev 2009-08-31 10:07:09 följande:
    Har uppmärksammat samma sak. Har inte fått reklam hemskickat utan vi hörde talas om denna Liberoklubb. Eftersom jag blev medlem i Pampersklubben ansåg vi att gubben kunde stå för Liberoklubben. Var rätt skoj i slutet av graviditeten när han fick mejl om "du börjar nu bli tung.." osv. haha.Men håller med, det är faktiskt riktigt dåligt!
  • Schampo

Jag registrerade mig hos babyproffsen för några månader sedan för att få deras babybox [1]. Den är för "blivande föräldrar" och pampers är någon slags huvudsponsor. Efter ett tag började jag få pampers nyhetsbrev, och det är precis samma sak där. Det var ganska underhållande i början, men nu är det mest tröttsamt och lite tragiskt.

Det är väldigt långa brev med tips och råd om allt möjligt, och allt förutom ett litet avsnitt på slutet är direkt riktat till mamman. Själv får jag ta del av råd som:

"Vissa blivande pappor kan utveckla symptom som återspeglar den gravida partnerns: ryggont, viktuppgång, ja till och med graviditetsillamående! Det är helt normalt och inte så konstigt som det kan låta. En teori är att dessa graviditetssymptom är ett sätt för männen att bättre förstå vad deras partner går igenom. Dra nytta av din nyvunna insikt, om det händer dig. Förstår du vad din partner upplever kan ni komma ännu närmare varandra. Men förvänta dig inte alltför stor medkänsla från hennes sida - hon tycker nog inte att dina symptom kan jämföras med hennes. Och hon känner antagligen inte för att ge dig en ryggmassage just nu!"

eller:

"DIN ATT GÖRA-LISTA
    Tiden rinner iväg, så nu är det dags att börja göra i ordning för barnets ankomst.
    * Läs din partners födelseplan så många gånger att du känner till alla hennes förhoppningar och önskningar ordentligt
    [...]
    * Besök förlossningen så att du vet var man kan parkera och var ni ska gå in
    * Lär dig hur man monterar bilbarnstolen i bilen inför hemfärden från BB."

1. bmd.emmhost.com/sites/BABYBASICS/messagent-SE.asp&PARTNER=BABYPROFFSEN

• Mrs Ray

Ja, visst är det otroligt fånigt! Tyvärr tror jag att det är fler mammor än pappor som registrerar sig (precis som det är betydligt fler kvinnor än män på Familjeliv), men jag tycker absolut att du ska höra av dig med dina synpunkter. Pappor är också föräldrar, det borde vara så självklart idag!

Ju fler som hör av sig med synpunkter, desto bättre. Som du säger är det så många områden där man förutsätter att mamman är mer föräldrar än pappor. Det är inte till gagn för någon, varken pappor eller mammor.

• Pomea

Ja säg det till Libero... hade varit kul att se deras reaktion.

Svar på tråden Liberoklubben