Hur länge behövde ni vänta på A-kassa
Hej!
Maken har blivit arbetslös. Han ansökte om A-kassa för 6 veckor sedan nu men har ännu inte hört något. Hur länge fick ni vänta innan ni fick er första utbetalning?
Hej!
Maken har blivit arbetslös. Han ansökte om A-kassa för 6 veckor sedan nu men har ännu inte hört något. Hur länge fick ni vänta innan ni fick er första utbetalning?
Vad är det för a-kassa han är med i?
Skogs och träfacket.
Anonym (undrar) skrev 2009-08-29 15:04:09 följande:
jag blev arbetslös den 6 april och fick mitt ärende behandlat nu i veckan, så lite drygt 4,5 månader, men då är det inte klart än eftersom de strular med utbetalningarna.
11veckor fick min sambo vänta. och det var förra sommaren, innan alla varsel kom.
tror att skogs och trä är ett av de bättre akassorna då den är relativt liten....ve inte men hör gärna av andra, för om 5 mån blir jag arbetslös och behöver pengar från dom oxå...
Jag anser att det är skrämmande
A-kassorna sade i våras att de hade hög belastning och hade vidtagit åtgärder för att minska kön
Och nu visar det sig att kön har ökat... då måste ju någons huvud rulla..
ringde akassan idag å han på tel sa att han skulle börja handlägga det idag eller i veckan. tack o lov, så om 2 veckor så bore jag kanske få mina pengar :)
Blev anmäld hos Arbetsförmedlingen den 17e augusti. så de har gått ganska fort..
På makens jobb så sa dom på facket att första utbetalningen blir efter ca5-6 veckor. Max 6 veckor. Men jag tycker det låter förbannat snabbt. Han har IFmetall
Min man fick pengar inom en månad när han anmälde sig i våras. Men det var ju då.. kan ju ha ändrats. Han är med i unionens a-kassa.
Är med i Unionen, skickade in anmälan den 14 juli.
Jag har ännu inte fått ngr pengar. Hoppas faktiskt att de inte betalar ut ngt
förräns i oktober, för då har jag fått lön från mitt nya jobb, och då blir A-kasse ersättningen på ca: 20000:- "Pengar över"! Och sånt är ju aldrig fel!
Oftast så har man ju lite på känn innan varslet kommer, istället för att som många tänker "det drabbar inte mig", så kanske man redan då (om inte förr) ska försöka spara undan lite.
Ok, A-kassan VET att många skulle bli arbetslösa nu, de borde satt in resurser.
Men många VET oxå (eller anar) att de ska bli arbetslösa och VET att A-kassan (nästan) ALLTID strular!
Hoppas iaf att ni får pengarna snarast!
Jag skickade in mina papper den 10/8 och har inte hört ett dugg från dom. Har inte fått ett endaste papper. Skulle ju iaf gärna få en bekräftelse på att mina papper har kommit fram. Ska nog ringa på Måndag och kolla.
Jag väntar iofs gärna lite. Vi går runt på makens lön, så när a-kassan väl kommer kan vi använda den klumpsumman till att betala av ett lån :)
ja har också If metall, och när jag ringde så sa de att det skulle ta 4-6 veckor, men nu som sagt har det gått 3 veckor å han skulle ta tag i mitt ärende på en gång. piew!
det börjar eka i plånboken..
jag blir arbetslös 1 jan och är verkligen i behov av pengarna från akassan inom rimlig tid annars klartar vi oss inte så jag håller tummarna på att skogs och trä akassan inte är så seeeegg...
Jag har väntat sedan slutet av Maj, inte så kul men då har jag fått komplettera en gång. Jag ringde förra veckan och det skulle ta några veckor till sa de. "Jippi".
För mig tog det 14 veckor. Jag är med i Unionen. Otroligt slitsamt att behöva låna av alla innan man får pengar.
har vart arbetslös sen 7 april och inte fåt ute en krona från a-kassan många turer med mitt arbetsgivarintyg tyvärr p.g.a okunskap hos min dåvarande arbetsgivare
jag får sitta som en mellan hand och får sicka papperna fram och tillbaka. Tycker att a-kassan ska göra statligt .jag menar att efter 3-6 mån som det verkar ta så har man för hoppnings vis fåt ett nytt jobb eller löst det på annat set .
lägg ner skiten