• UpsyDaisy

2.5 och massor med skorv i hårbotten

Så hur gör man? Det är verkligen mängder med skorv...och hon har tjockt långt hår. Måste man klippa av allt eller kan man sätta på kräm ändå? Och vilken kräm använder man mot skorv?

• Svar på tråden 2.5 och massor med skorv i hårbotten
  • The Black Lady

Menar du 2,5 år...? och har skorv? Har du pratat med BVC?

• Hëllef

Lyckades nyligen ta bort skorv i hårbotten på min tvååring genom att först schamponera två ggr med vuxenschampoo och sedan göra en inpackning som fick sitta i och verka en stund. Sedan var det bara att kamma och massera med en frottéhandduk så försvann det.

• Dinturiel

Dottern har också haft skorv upp till 3-4 års ålder. Har schamponerat, masserat och kammat och nu är det borta.

Fick dock tips av bvc om krämen Barego som finns på apoteket till vår 2 månaders som också har en massa skorv.

• Myransmamma

Jag har oxå en dotter med massor av hår som är 2,5 år. Hon har alltid haft skorv men eftersom hon har så mkt hår har vi inte brytt oss så mkt. När hon har duschat o tvättat håret är det bara att kamma med en luskam, man får bort massor då. Tillslut är väl allt borta
    lycka till

• Njord

min son har också skorv (ca 2 år 4mån) och det går bort i omgångar - han har inte så mycket kvar nu

1. masserar in rapsolja i hårbottnen
    2. masserar in olivtvål + vatten
    3. sköljer av med massage
    nästa dag: upprepa nr 2 + 3

• UpsyDaisy

Bra tips allihop! Har precis tvättat håret på henne och tänkte på det där med luskam när jag satt och kammade henne. För då kan man nog få bort en del.

Ja hon är 2.5 år, har alltid haft skorv.

• Flickan och kråkan

Har en kille på 20 månader med skorv.....har tagit bort det i omgångar, men det kommer tillbaka. Min BVC-sköterska tar fortfarande bort skorv på sin son....även om det är lite....han är 10 år. Det försvinner av sig själv så småningom....men det kan ta tid.

• cloudberry79

Jag har en kille på två år som alltid har haft skorv. Vi har aldrig tagit bort det, men nu verkar han besvärad av det. Han vill ofta att vi kliar honom i hårbotten när han ska sova, så det är väl dags att försöka bekämpa det. Ska prova några av tipsen i tråden, vi har Borago hemma sedan tidigare, men han har också väldigt mycket hår, så det är nog inte lätt att få bort det!

If you love me - please don't feed me!
  • Älsko

det är inte farligt att ha skorv om man är 2,5 år..

The Black Lady skrev 2009-08-29 15:17:40 följande:

Menar du 2,5 år...? och har skorv? Har du pratat med BVC?
  • mama no1

Nej nej nej, Salicylvaselin är det enda som tar skorven ordentligt! Båda mina barn, extremt håriga, har haft det och det enda som funkat ordentligt är Salicyvase från Apoteket. Det har aldrig mer kommit tillbaka, tvätta bara håret med diskmedel efteråt så blir det feta borta.

Olja är skit frågar du mig, det kommer bara tillbaka då.

• Ann Lee
    mama no1 skrev 2009-08-30 11:19:39 följande:
    Nej nej nej, Salicylvaselin är det enda som tar skorven ordentligt! Båda mina barn, extremt håriga, har haft det och det enda som funkat ordentligt är Salicyvase från Apoteket. Det har aldrig mer kommit tillbaka, tvätta bara håret med diskmedel efteråt så blir det feta borta. Olja är skit frågar du mig, det kommer bara tillbaka då.
    Diskmedel? Nog för att diskmedel är fettlösligt men kan man inte använa shampoo efteråt? Förlåt, men blev lite skrämd där och ser framför mig sonen i badkaret med håret fullt löddrandes av dryga YES
  • mama no1
    Ann Lee skrev 2009-08-30 23:25:44 följande:
    Diskmedel? Nog för att diskmedel är fettlösligt men kan man inte använa shampoo efteråt? Förlåt, men blev lite skrämd där och ser framför mig sonen i badkaret med håret fullt löddrandes av dryga YES
    Haha, ja men man har naturligtvis inte diskmedel i när han sitter i badkaret
    Man har i det när barnet duschar och sen schamponerar man som vanligt.
    Jag har inte lyckats få bort allt klet med endast schampo, det sitter som berg!
  • Maggiepuh

När min son hade det tyckte han att det var mysigt när jag satt och pelade bort det för hand. det tog lång tid, men jag fick bort det.

• mantaray

vi smörjer in hårbotten med lite barnolja/olivolja lite innan hon ska duscha och sedan kammar vi med luskam, funkar jättebra.

testade med Borago-salvan när hon var liten men den var inte alls bra, luktade jätteilla...

• mantaray

vi smörjer in hårbotten med lite barnolja/olivolja lite innan hon ska duscha och sedan kammar vi med luskam, funkar jättebra.

testade med Borago-salvan när hon var liten men den var inte alls bra, luktade jätteilla...

Svar på tråden 2.5 och massor med skorv i hårbotten