2.5 och massor med skorv i hårbotten
Så hur gör man? Det är verkligen mängder med skorv...och hon har tjockt långt hår. Måste man klippa av allt eller kan man sätta på kräm ändå? Och vilken kräm använder man mot skorv?
Så hur gör man? Det är verkligen mängder med skorv...och hon har tjockt långt hår. Måste man klippa av allt eller kan man sätta på kräm ändå? Och vilken kräm använder man mot skorv?
Menar du 2,5 år...? och har skorv? Har du pratat med BVC?
Lyckades nyligen ta bort skorv i hårbotten på min tvååring genom att först schamponera två ggr med vuxenschampoo och sedan göra en inpackning som fick sitta i och verka en stund. Sedan var det bara att kamma och massera med en frottéhandduk så försvann det.
Dottern har också haft skorv upp till 3-4 års ålder. Har schamponerat, masserat och kammat och nu är det borta.
Fick dock tips av bvc om krämen Barego som finns på apoteket till vår 2 månaders som också har en massa skorv.
Jag har oxå en dotter med massor av hår som är 2,5 år. Hon har alltid haft skorv men eftersom hon har så mkt hår har vi inte brytt oss så mkt. När hon har duschat o tvättat håret är det bara att kamma med en luskam, man får bort massor då. Tillslut är väl allt borta
lycka till
min son har också skorv (ca 2 år 4mån) och det går bort i omgångar - han har inte så mycket kvar nu
1. masserar in rapsolja i hårbottnen
2. masserar in olivtvål + vatten
3. sköljer av med massage
nästa dag: upprepa nr 2 + 3
Bra tips allihop! Har precis tvättat håret på henne och tänkte på det där med luskam när jag satt och kammade henne. För då kan man nog få bort en del.
Ja hon är 2.5 år, har alltid haft skorv.
Har en kille på 20 månader med skorv.....har tagit bort det i omgångar, men det kommer tillbaka. Min BVC-sköterska tar fortfarande bort skorv på sin son....även om det är lite....han är 10 år. Det försvinner av sig själv så småningom....men det kan ta tid.
Jag har en kille på två år som alltid har haft skorv. Vi har aldrig tagit bort det, men nu verkar han besvärad av det. Han vill ofta att vi kliar honom i hårbotten när han ska sova, så det är väl dags att försöka bekämpa det. Ska prova några av tipsen i tråden, vi har Borago hemma sedan tidigare, men han har också väldigt mycket hår, så det är nog inte lätt att få bort det!
det är inte farligt att ha skorv om man är 2,5 år..
The Black Lady skrev 2009-08-29 15:17:40 följande:
Nej nej nej, Salicylvaselin är det enda som tar skorven ordentligt! Båda mina barn, extremt håriga, har haft det och det enda som funkat ordentligt är Salicyvase från Apoteket. Det har aldrig mer kommit tillbaka, tvätta bara håret med diskmedel efteråt så blir det feta borta.
Olja är skit frågar du mig, det kommer bara tillbaka då.
När min son hade det tyckte han att det var mysigt när jag satt och pelade bort det för hand. det tog lång tid, men jag fick bort det.
vi smörjer in hårbotten med lite barnolja/olivolja lite innan hon ska duscha och sedan kammar vi med luskam, funkar jättebra.
testade med Borago-salvan när hon var liten men den var inte alls bra, luktade jätteilla...
vi smörjer in hårbotten med lite barnolja/olivolja lite innan hon ska duscha och sedan kammar vi med luskam, funkar jättebra.
testade med Borago-salvan när hon var liten men den var inte alls bra, luktade jätteilla...