• Fommpen

Ska köpa en ny digitalkamera, behöver tips.

Jag vill ha en kamera med minst 6 pixlar, man ska kunna ta kort på väldigt nära håll (vet inte om det har nåt att göra med optisk eller digitalzoom).
    Den får max kosta 4000kr, och helst vill jag ha en Nikon, Olympus, Canon eller HP.

Någon som kan tipsa om en bra kamera?

• Svar på tråden Ska köpa en ny digitalkamera, behöver tips.
  • eyry

vi hare n bra..konica minolta Dimage e500

• wozzgirl

ta foton på nära håll = macro.

Jag har en bra kamera men den är bara 4 megapixel. Nikon coolpix 4300. Men jag är väldigt nöjd med Nikon o kan rekommendera märket iallafall.

• Tiril

vi har en på 6.6 mpixeltar bra bilder, köpte den på tradera oanvänd och ny.

• Tiril

den kostade 700kr inkl frakt.
    liten och smidig.

• snysop

Obs! Pixlarna är inte det viktigaste! Bilderna blir korniga om för många pixlar får trängas på kamerans sensor. En 8 mpx kamera är inte automatiskt bättre än en kamera med 5 mpx. Om du vill ha en som zoomar in bra så se till att få så hög OPTISK zoom som möjligt, den digitala zoomen är nästintill värdelös. Och för att ta bra närbilder, på ca 20-5 cm avstånd så är det macro-läget som du skall använda.

Tänk också på att skaffa STORT minneskort! Minst 512 mb. Speciellt om du vill ta stora bilder med bästa kvalitén.

• snysop

Det är jättesvårt att tipsa om kamera, de flesta som säljs i butikerna är bra. Gå in i en fotobutik och be att få testa kameror som ligger i din prisklass och som har macroläge. Kolla hur den känns att ha i handen, hur inställningsknapparna ligger, hur snabb den är att starta osv.

Tänk på att det kan vara gott att ha en stor skärm, så 2.5" skärm är att föredra. Det är bra om man är på resande fot och vill titta på bilderna osv... man slipper förstora delar av bilden för att kolla så att skärpan är bra.

• snysop

Ixus-modellerna av Canon är bra och det är även Nikons modeller. Jag är inte förtjust i Olympus-kameror - har sett att flera lider av kromatisk abberation (när kontrasterna är starka - mellan svart och vitt - så kan det bli en lila kontur... inte kul!). Och HP litar jag inte alls på, deras kameror känns plastiga och inte så stabila som Canon och Nikon. Men, det är din kamera och du skall använda den, så om du tycker att någon av dem känns bäst så självklart skall du välja en sådan. Jag bara berättar om mina erfarenheter.

Lycka till!!

• SVejsan

Ska du ha en ny kamera som kostar max 4000kr och vara 6-8 megapixlar så får du en kamera som inte har tillräcklig sensor.

Köper du en 4 megapixelskamera kan du faktiskt få bättre bilder.

Vad man kan säga är att 6 megapixlar ger bättre bilder om du förstorar dom i efterarbetet (framkallningen) dvs typ A4 och större eller vill beskära mycket och sedan förstora. Detta då om du har en tillräckligt bra och "stor" sensor. Men då skulle jag också investera i en digital systemkamera.
    Däremot är optiken väldigt viktig som snysop säger rekommenderar då att man läser igenom ett antal tester i facktidningar alt hemsidor som www.steves-digicams.com/.
    Titta gärna då på sample pictures (provbilderna från kamerorna) men tänk på att färgerna kan skilja sig från det som det blir på en papperskopia (beroende på att man har olika kalibrering/fininställning på datorskärmarna, När gjorde du en kalibrering på din skärm??? )

• Tic tac

Jag har en bra på jobbet. Det är en Canon Power Shot med 7,1 megapixlar. Den har också en skärm som man kan snurra och vända lite på. Jag tror ju ioförsig att den kostar mer som ny. Och modellen kom i våras så det kanske inte finns så många begagnade heller.

Såg annons här under tråden om test på www.smartson.se

Kolla där

• Tic tac

Kollade på testsidan. Min heter G6.

• SVejsan

För inomhusfotografering så kan en inbyggd "autofokuslampa" som gör att kameran har lättare att fokusera vid sämre ljusförhållanden vara trevlig och ha.

• vackrastarflow

jag skulle precis komma in o tipsa om nikon coolpix 5900. kopte min i juni och ar supernojd!

Svar på tråden Ska köpa en ny digitalkamera, behöver tips.