• Tess555

Varför ge barn mobiltelefon?

Hej.
    Jag kan inte förstå de föräldrar som ger sina barn under 12 år mobiltelefoner!!!

Ni som gör det, snälla skriv och berätta varför till mig. Min dotter som är 9 år tjatar och tjatar efter en egen mobil, men vi säger nej!. Det är ju klart att barn under 12 år inte BÖR ha egen mobil pga strålningen, varför köper man då en till sina barn? Är man inte rädd om sina barn??

Alla hennes kompisar ha egna mobiler, vilket gör det ännu svårare att stå emot detta tjat, men varför måste föräldrar ha så bråttom med att köpa dem?? De är ju bara barn, de hinner.

Hur svårt är det att ge barnen en klocka på armen, så att de vet när de ska vara hemma, lära dem eget ansvar att själva tala om vart de ska, och att de sedan lär sig att passa tider, hålla löften etc. Varför gör föräldrar det så enkelt för sina barn, att lära dem att när mamma och pappa ringer, då ska jag hem!

Ok min dotter får låna min mobil, när hon cyklar till affären själv å så, men hon får inte en egen. Jag anser att de är alldeles för små för det.

Vad tycker ni??????

• Svar på tråden Varför ge barn mobiltelefon?
  • längtar och väntar

Jag har inga barn än, men jobbar med barn och ungdomar. Det som är bra med mobiltelefoner är ju att man kan ringa när man blir sen och du kan ringa ditt barn för att kolla var hon är etc. Så visst finns det fördelar med mobiltelefon.

• exiteme

Varför får man inte lov att göra det enkelt för sina barn då? Ibland är jag sen. Då blir middagen sen. Bättre då att de är ute eller med vänner än att de ska sitta på köksstolen och vänta. Vi bor på ett stort radhusområde där barnen springer överallt. Ibland behöver jag få tag i dem snabbt och då är mobil toppen.
    Btw: Mina stora är 10 & 12.

• The Black Lady

Min son fick en mobiltelefon när han fyllde 10 för att han slutade gå på fristids efter skolan då och jag ville att han skulle kunna nå mig på jobbet om han var ute.. och jag ville nå honom lika lätt!

• exiteme

Dessutom: Mina barn springer och handlar ibland. Vid minsta tvekan om något kan de till exempel ringa videosamtal, så guidar jag. (Till exempel om 10-åringen inte hittar gräddfilen i kyldisken)

• Tess555

jo visst, men jag anser att det är viktigare att skydda dem. Självklart så skulle jag mer än gärna ge min dotter en telefon, för det skulle vara så mkt enklare, men jag är så orolig för vad det kan leda till, vilket vi alla kommer att få vara med om i framtiden....

• HannaS83

Jag kommer defenitivt att ge mitt barn mobiltelefon ganska tidigt da kan man ju alltid fa tag pa sitt barn, och dom kan ringa mig. Om du e sa orolig över stralning sa undrar jag om du har en microugn? Det ger väldigt mycket stralning....

Föresten finns det väll endast stralning om de ringer i mobilen? Det gör dom kanske inte sa mkt???

• Tess555

att få vetskap om i framtiden menar jag.

• ebben

För att de behöver det kanske!?
    Vår dotter fick nog mobil då hon var...ca 9 år. men då var hon väldigt aktiv-efter skolan for hon till kompisar o sen for de till annan kompis osv.så till slut visste man ju inte vart de var! Då var det toppen att ha mobil o hon kunde ringa hem o säja vart de höll hus.
    Plus att hon for på fotbollsträning o sånt själv,o det var tryggt för henne att veta att hon snabbt kunda nå oss om det var nåt!
    Vissa som mest är hemma eller får skjuts överallt behöver kanske ingen mobl...men vissa behöver!

• Tess555

Jag söker inte efter moralpredikan här, utan bara varför ni ger era barn mobiltelefoner trots riskerna....

• längtar och väntar

Fast det finns risker med allt, är det värre med mobil än något annat?

Tess555 skrev 2009-08-29 16:01:06 följande:
    Jag söker inte efter moralpredikan här, utan bara varför ni ger era barn mobiltelefoner trots riskerna....
Svar på tråden Varför ge barn mobiltelefon?