• Safari

Hur sover din 2-åring????

Är lite nyfiken på hur andras 2-åringar sover.

Min sambo är helt övertygad om att alla andras 2-åringar går och lägger sig vid 19-19.30 tiden och sover sedan till 07-tiden utan att vakna!

Som ni säkert förstår gör inte vår dotter det!
    Hon sover oftast mellan 21-22-tiden till 06-06.30 tiden och vaknar fortfarande på nätterna.
    Hon är väldigt aktiv på dagarna så det är nästan helt omöjligt att få henne att hoppa över middagsluren. Om vi lyckas är hon väldigt gnällig och bråkig hela e.m/kvällen tills hon somnar av ren utmattning vid 19-tiden.

Är det bäst att låta henne sova på dagen och ha henne uppe sent och vänta lite med att försöka ta bort middagsluren?
    Någon som vet eller har bra tips?
    Min sambo och jag vill gärna börja få lite tid för oss själva på kvällarna!

• Svar på tråden Hur sover din 2-åring????
  • Saga å Filippa

Ha ha, har vi samma sambo/make eller ?

Vår 2-åring sover oxå jättekasst på nätterna, vaknar ofta och flera ggr. Somnar dock runt 20.00 och går upp olika, beroende på hur ofta hon vaknat nattetid.

Min make tror att a l l a andra 2 åringar sover såå gott genom hela natten, vi har ju 3 lite äldre barn och ingen av dom har sovit utan knussel vid 2 års ålder, men det har ju han glömt bort så där lite lagom lägligt . Först vid 3 års ålder har dom börjat sova genom hela natten, med nåt knöl nångång ytterst sällan. Så ni är i n t e ensamma .

• melles mamma

melle ammas till sömns när han är trött och sover sedan med mamma och pappa med fri tillgång till brösten. det varierar men han somnar vanligtvis någon gång mellan 18.30 och 21 sover sedan till 7 på vardagarna då jag går upp. Han sover hela natten men snuttar tutt.

• zozo

Hahahaha, ja det där med att 2-åringar skulle sova tidigt, länge och hela natten..........verkar vara en utopi även för oss!
    Vår dotter är ett riktigt orosmoln i sängen på natten, vet inte hur många gånger hon vaknar/gnäller till så att även jag vaknar.
    Jag är otroligt glad om hon somnat till klockan 21 på kvällen. Visst hon sover oxå en gång dagtid, skulle hon inte gjort det hade hon somnat mellan 18-19 och vaknat igen vid 22-23 tiden - vi har provat!
    Har 4 barn sedan innan, och har inte haft det problemet med dem, så det är väl bara att inse att det beror mkt på barnets personlighet helt enkelt.

• Safari

Skönt att veta att dottern inte är den enda som strular lite med sömnen

• JennyS

Här är en till med en till nattjobbig tvååring. Hon somnar i och för sig oftast kring 1930-20.00 i sitt rum, men hon kommer alltid över och ofta, väldigt ofta kan hon ha vakenperioder på 1-1,5 timme. Det är hemskt och jag vet inte hur jag ska få henne att sluta med det. Hon har sovit hela natten kanske fem gånger sen hon föddes. Vaknar gör hon nästan alltid 6,30.

Jag hoppas innerligen att mitt nästa barn kommer att sova bättre.

• AasaC

Min dotter blir snart 2,5 år, men hon har haft liknande sovtider under en väldigt lång tid ... och hon sover för det mesta väldigt bra.
    Hon lägger sig vid 20 och somnar antagligen nästan direkt (är inte inne hos henne när hon somnar, men hon blir tyst med en gång, så jag antar att hon somnar fort).
    Ibland sover hon hela natten i sin säng, men för det mesta kommer hon in och lägger sig hos oss på natten. Det brukar variera mellan 2.00-6.30 ungefär, och så somnar hon om och sover där tills det är dags att vakna till. Hon brukar sen gå upp någon gång mellan 7 och 7.45.

Sen sover hon även på eftermiddagen ett bra tag. Runt 2 timmar brukar hon sova på eftermiddagen (ibland 2,5-3 timmar också om hon är riktigt trött). Fast förstås, mina barn har nog alltid varit riktiga sömtutor som gillar att sova mycket och som behöver mycket sömn. Om de sovit för lite kan de bli jätte griniga.

Jag vet väl inte om jag har nåt bra tips direkt. Sömnbehoven är ju olika från barn till barn och er dotter kanske inte behöver sova mer?
    Vilken tid sover hon middag? Om det blir för sent, så kanske hon har svårt att somna på kvällen. Sen kanske ni får väcka henne om hon sover för länge (vet dem som gör det för att deras barn annars har svårt att somna på kvällen). Fast det funkar inte för oss, för Amanda blir jätte grinig om man väcker henne och hon inte får sova så länge som hon vill.

• Ellie84

Gumman blir 2 i december och hon somnar mella 17.30-19.30 och sover till 07.30

• Sofieli

Vår dotter (fyller 2 om en månad) brukar somna vid 18:30-19:30 och sover vanligtvis till 6-7 på morgonen. Det är klart att hon kan vakna till ibland på nätterna, men somnar alltid om på en gång om man stryker lite över huvudet.
    Regelbunden middagssömn har hon inte haft på ett halvår ungefär, det var helt omöjligt att få henne att somna! Första veckan var jättejobbig, för hon var sååå trött mot kvällen. Därför började vi också natta tidigare.

• Mandy

Vår 2 åring somnar 19.30 och sover till 7. Har hon gjort sen hon var 6 månader ca. Jätteskönt. Sover 2-3 h på dagen oxå.
    Du kanske kan låta henne sova lite på dagen och väcka henne.

• Maggis

Melker (2 år och 3 mån) sover från 19.30 till 7-8, utan avbrott för det mesta. Men vägen hit har varit låååång med mycket nattstrul och vakna timmar.

Jag har upplevt att han sover bättre om han får en liten lur dagtid - vilar han inte dagtid så sover han oftast sämre på natten. Låter lite bakvänt men så är det hos oss!

Svar på tråden Hur sover din 2-åring????