• Drömmar på landet

Helt omöjligt att få lån på 2 miljoner?

Jag har en lön på 20.000 kr. Min man har inte fast anställning, så det är bara på mig lånet kommer stå. Är det en omöjlighet att få lån på 2 miljoner själv för mig? Spelar det någon roll att man är ung? Jag menar jag är 25 och har ju fler år på mig att betala än tex en som är 45? Ska gå och prata med banken, men tror ni det är kört? Kan tillägga att jag har till handpenningen...

• Svar på tråden Helt omöjligt att få lån på 2 miljoner?
  • Emerun

Är 20000kr brutto el netto?
    De går ju efter normer vad man ska ha kvar efter fasta utgifter att leva på.

• Mynta

Ja, ärligt talat tror jag att det är rätt kört, oavsett om lönen är netto eller brutto.

• Drömmar på landet

Det är innan skatt... Får ut ca 15500 kr...

• Drömmar på landet

Om man handpenning på mer än 10% då? Och hur mycket mer tror ni isf krävs?

• Mynta

Drömmar på landet skrev 2009-08-29 17:34:13 följande:

Om man handpenning på mer än 10% då? Och hur mycket mer tror ni isf krävs?
    Jag tror inte att det hjälper nämnvärt, tror inte ens att det finns möjlighet att låna halva summan. Inte så länge din sambo inte har fast anställning.
  • Umbrageous
    Drömmar på landet skrev 2009-08-29 17:24:52 följande:
    Jag har en lön på 20.000 kr. Min man har inte fast anställning, så det är bara på mig lånet kommer stå. Är det en omöjlighet att få lån på 2 miljoner själv för mig? Spelar det någon roll att man är ung? Jag menar jag är 25 och har ju fler år på mig att betala än tex en som är 45? Ska gå och prata med banken, men tror ni det är kört? Kan tillägga att jag har till handpenningen...
    Har du sparat ihop en handpenning själv på 10% av 2 miljoner?
    Isåfall har du goda chanser att visa banken att du är ekonomisk och verkligen ka hantera ekonomin.

Var smart inan, gör egna kalkyler med dina riktiga kostnader idag, telefon osv. Kolla vad objektet har för årsförbrukning och räkna på de kostnaderna, räkna själv på räntehöjningar osv och ta med det till banken.

Vi fick lån, trots ingen handpenning, inte en spänn till lafart elle rpantbrev men pga att vi visade på att tidigare pengar gått till möbler och annat som inte är skit, och att vi var ekonomiskt medvetna så fick vi lånet, trots betalningsanmärkningar.

Jag är djupt imponerad att du sparat ihop handpenningen själv! {#lang_emotions_smile}
  • blå fisk

Jag måste säga att jag tror att det blir svårt, men man kan alltid kontakta lite olika banker. Vår situation är liknande som er, min man har tillsvidareanställning och jag har projektanställning. Vi fick låna på två banker, Swedbank och DNBNOR. Nu har vi inte kollat alla banker, men hos Nordea, Skandiabanken, Handelsbanken, Sörmlandsprovinsbank var det helt nej, eftersom jag inte har tillsvidareanställning. Vi hade då 400000 kontant att lägga som kontantinsats, lagfart, pantbrev och till buffert. Då tjänar min man över 30000 brutto och får ut över 20000 netto. Bankerna har blivit väldigt mycket hårdare nu än för några år sedan.

• Roxter

Jag skulle alltid ge det en chans om jag själv har räknat på det innan och tycker att det verkar fullt rimligt att klara av kostnaden. Förbered dig noga och ha med en kalkyl till banken, det kan inte skada. Vet tyvärr inte mycket om dina chanser, personligen har jag märkt att mycket handlar om vem man träffar och självklart även vad de får för intryck.

Lycka till!

• Micke

Drömmar på landet skrev 2009-08-29 17:24:52 följande:

Tror inte det går.

Banken kommer bara räkna med din inkomst, men kommer att räkna på utgifterna för er bägge. Ni ska således ha ca 6000 kr per person kvar att leva på efter att boendet är betalt.

Med din inkomst så återstår då bara 3500 kr som ska gå driftskostnader, räntor och amortering.
    Normal driftskostnad för ett hus ligger på 3000 kr i månaden,.

500 kr i månaden räcker inte för räntor och amortering.
  • krompa

Det beror oxå på vad huset ät värderat till, och vad taxeringsvärdet ligger på.
    När ni går in på banken måste ni visa ungefär vad din man tjänar om året.

• Mummy

Det kommer inte gå. Absolut inte.
    Med en ränta på 5% blir bara räntan 8.300/månad. Sen tillkommer drift på ca 3.000 kr. Och amortering. Då kanske du är uppe i 11.800 kr. Vissa banker räknar dessutom med att du ska klara en ränta på 7% och då skulle din utgift vara 15.100 kr. Nästan lika som det du får in efter skatt

• Umbrageous
    Mummy skrev 2009-08-30 14:28:37 följande:
    Det kommer inte gå. Absolut inte.Med en ränta på 5% blir bara räntan 8.300/månad. Sen tillkommer drift på ca 3.000 kr. Och amortering. Då kanske du är uppe i 11.800 kr. Vissa banker räknar dessutom med att du ska klara en ränta på 7% och då skulle din utgift vara 15.100 kr. Nästan lika som det du får in efter skatt
    Hur tänkte du nu? Hon har ju 10% kontantinsats, då blir det inga 8300:-/mån.
  • Mummy

TS skriver att hon vill låna 2 miljoner, då antog jag att det var den summan hon ville låna och att det var efter att handpennigen är betald.
    Men säg 1,8 miljoner då. Räntan är låg nu. Men banken räknar på 5% eller 7%. Då får TS de kostnaderna. Alltså är det högst otroligt att de skulle godkänna ett lån som kommer kosta lika mycket som hon har in om räntan går upp till 7%

• Mammatillsessor

Har din man jobb???Även om han inte har en fast anställning så är det bättre att han är med på lånet också. När vi tog lån så räknade banken med att vi skall kunna klara en ränta på 7%, med den lönen du har blir det väldigt svårt.

• Trynträ

Det låter lite tungt med ett lån på 2 miljoner på en person som bara tjänar 20000. Det ska ju inhandlas mat, föräkringar, kläder, nöjen, resor och framförallt reparationer också + att bara en av er har fast jobb. Jag hade nog inte gjort det för man vill ju inte vara helt utan pengar när månaden är slut. Dessutom kan räntan idag stiga till det tredubbla på några år om det vill sig. Hade nog hellre väntat tills mannen fått fast jobb isåfall.

• tinkerbell

jag tvivlar verkligen,skulle inte ens våga mig på det själv,av den anledningen just att räntan kommer att stiga,när?vem vet...det skulle krävas ett mirakel för att en bank ska ge dig ett lån med din/era inkomster.
    men menar du verkligen att du vågar chansa att köpa ett hus med din inkomst?
    jag hade inte ens vågat det fast än vi båda har stabila jobb med 40000 kr i inkomst rent ut tillsammans.

så här blir dina kostnader:1800000kr/lån(amortering ca 1000kr)(drift ca 3000kr)
    ränta 2.5%=3750kr+amortering+drift=7750kr
    ränta 3 %=4500kr +amortering+drift=8500kr
    ränta 6%= 9000kr+amortering+drift=13000kr

kostnader som är fasta...mat,hygien,försäkringar,kläder,sparande mm..

tänk igenom detta noga,,för det är inte länge sen räntan var nästan 7procent

Svar på tråden Helt omöjligt att få lån på 2 miljoner?