• MIC

Vilka vinterskor hade ni köpt?

Behöver lite råd och tips i skodjungeln Min son kommer att vara mellan 16-20 månader i vinter och går stadigt redan nu. Vilka vinterskor hade ni rekommenderat mig att köpa? Ska man köpa dyrt eller satsa på billigare variant. Hittills har han haft Kavat-sandaler över sommaren. Vi bor i Skåne så det är en slaskvinter vi ser fram emot med kanske lite snö i februari-mars. Han går på dagis

Isak - min solstråle - 080701
  • Svar på tråden Vilka vinterskor hade ni köpt?
  • Imox

Var på skopunket nyss och köpte ett par stadiga kängor ii läder lite höst/vinter skor lite finare sen ett par "fodrade stövlar" är ju inga stövlar men ser ut som det med gummi vid foten och sen är skaftet nått ordentligt typ så är det lull lull i varma och sköäna!

Jag köper inga dyra skor barn sliter dom så förskräkligt och växer ur fort..

• Kärnhuset

Barn är ute mycket med dagis och behöver bra skor som de kan gå omkring i utan att bli blöta, varken utifrån p.g.a. vattenpölar och snöslask eller innifrån p.g.a. svett.
    Jag tycker absolut att det lönar sig att satsa på ett par bra skor och jag skulle rekommendera en vattentät med andasfunktion, typ Goretex eller liknande. Viking har fått bäst i test flera år och de har vi varit väldigt nöjda med. De kostar en del men i gengäld räcker det med ett par istället för både skor och stövlar eftersom de går upp lite i foten och reglerar värmen m.h.a. andasmembranet. Stövlar kan vara svårt för små barn att röra sig i utan att det blir klumpigt.

• Tinnys

Jag har haft kavat kängor när barnen var små, är himla nöjd med dem.

• Kärnhuset
    Tinnys skrev 2009-08-29 19:08:12 följande:
    Jag har haft kavat kängor när barnen var små, är himla nöjd med dem.
    Det beror kanske på var man bor, för Kavat var en av de som inte höll temperaturen så bra i det testet jag såg och det stämmer att dotterns fötter ofta var kalla i hennes Kavatstövlar. Sen tror jag inte Kavat är vattentäta heller va?
    Ska se om jag kan hitta något av testen och länka dit.
  • sarsparis

Nu beror det lite på vad barnet har för slags fötter, smal, breda, högfotrygg, jag har själv ett barn som har breda fötter med hög fotrygg och stora dessutom han är 1 ½ år och vi fick köpa strl 25 så de får inte vara för klumpiga. Det blev ett par viking, kostade 650:- men då är det goretex, vi bor på västkusten så de skorna ska han kunna ha i slaskväder. Han fick även prova både kavat, slimfit och ecco och friends från coop men de vara alla för smala för honom.

Jag kan nog tänka mig att billiga skor är minst lika bra. Tyvärr hade vi inte ork att kika runt mer så det fick bli viking.

• Kärnhuset

Nej billiga skor är inte lika bra eftersom det är andasmembranet som kostar, och det är ju andasmembranet som är så bra och håller foten torr och därmed varm.
    Jag tror vi också har betalt ca 700 kr (690) för Ecco och Viking och det har det varit värt. Eftersom det blir favoriter och barnen inte använder något annat vintertid så behövs bara ett par skor. Ska man köpa både skor och stövlar är man ändå uppe i den summan. Likadant gör vi på vår-höst, alltså satsar på ett par skor av bra kvalitet som är vattentäta men ändå andas.

Här är ett av testerna. Det finns översikt i pdf-fil i en länk i rutan "läs också".
    www.testfakta.se/Article.aspx

• myrstacken

Har viking någon hemsida?

• maadicken

vilket dåligt test som inte hade kavat med. det är ju ändå ett märke som många köper.

sonen hade kavat defender (?) i vintras (han är född februari-07)  han var torr och varm hela vintern, och vi är ute mycket. riktigt kalla dagar hade han ullstrumpor på sig.

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Kärnhuset
    myrstacken skrev 2009-08-29 19:50:15 följande:
    Har viking någon hemsida?
    Ja, detta hittade jag. Vet inte om det finns någon på svenska. Kolla under "All models" och sedan kan man klicka i "Kids" och annat t.ex. "waterprof. Membr." för att minska urvalet.

www.vikingfootwear.com/
  • myrstacken

vad är det för bra sko som kan användas hela hösten vintern och våren? Finns den på hemsidan?

Kärnhuset skrev 2009-08-29 19:04:27 följande:
    Viking har fått bäst i test flera år och de har vi varit väldigt nöjda med. De kostar en del men i gengäld räcker det med ett par istället för både skor och stövlar eftersom de går upp lite i foten och reglerar värmen m.h.a. andasmembranet.
Svar på tråden Vilka vinterskor hade ni köpt?