Någon som haft ett Överbryggningslån
Räknas den summa man har i ett överbryggningslån som handpenning??
Alltså att det jag lånar i ett överbryggningslån är det samma som kontantinsasen på den nya bostade jag köper?
Räknas den summa man har i ett överbryggningslån som handpenning??
Alltså att det jag lånar i ett överbryggningslån är det samma som kontantinsasen på den nya bostade jag köper?
puff puff
Ja, det är handpenningen som överbryggningslånet täcker (minus eventuell kontantinsats av dig). För tiden mellan betalning av handpenning till tillträde, sedan brukar det lånet bakas in i det vanliga bostadslånet. Alltså sker överbryggningslånet egentligen utan säkerhet (nåja, man har ju skrivit på ett bindande köpekontrakt) och brukar ha lite högre ränta.
så vi kan alltså räkna med att det vi säljer vår lägenhet för är vår kontantinsats!
ex. vi säljer vår för 700 000. då kan vi säga att det är vår kontantinsats i huset! Även fast vi inte har de pengarna i handen idag. o därför tar ett överbryggningslån?
Suck vi är helt lost i denna köpa hus djungel!!!
Nej jag tycker inte du kan säga att du har någon kontantinsats ännu.
När lägenheten är såld och mäklaren är betald plus ev. andra utlägg eller lån som ska lösas, då har ni en kontant summa som ni kan använda för att sänka lånen i det nya huset t.ex. Först då kan man tala om en kontantinsats.
jo man kunde räkna det som kontantinsats sa de på sbab. Man tar då ett sånnt där överbryggningslån och löser in det när man sålt lägenheten.
Har ni inget lån på den nuvaraande lägenheten?
Kontantinsatsen är ju de pengarna ni själva lägger in i det nya boendet dvs allt ni inte lånar. Överbryggningslånet är ju bara ett tidsbegränsat lån som ni tar tills ni har sålt er lägenhet och då får loss pengar som är låsta i den.
cohiba- nej vi har inget lån på den vi bor i nu.
Om ni då har för avsikt att lägga all vinst ni gör på lägenheten minus reavinstskatt och mäklararvode in i det nya huset och den dessutom är exakt lika stor som överbryggningslånet så kan ni självfallet säga att det motsvarar kontantinsatsen.