• Ankissen

Biltemas bilbarnstol?

Nån som har Biltemas bilbarnstol (framåtvänd)? Jag såg den i katalogen och funderar på om det vore något till Elliot i andra bilen, vår Micra. Han åker bara i den någon gång i veckan när pappa lämnar honom på dagis, så det är inga långa resor där man måste kunna vinkla sätet så han kan sova. Den är godkänd står det i deras katalog.

Åsikter?

• Svar på tråden Biltemas bilbarnstol?
  • Kina79

Jag tyckte inte min dotter satt bekvämt i den, sen höjde man inte nackstödet/ryggen på samma sätt heller som de "vanliga". Men visst, den är godkänd

• Joico

Ptja så länge han är minst 4år och väger minst 15kg så - ja den är godkänd. Men det är en hård stol som inte är särskilt bekväm och ryggstödet går inte att ändra.. se till att bältet kommer rätt isåfall

• Ankissen

Kina79 och Annan: Trist att den inte är bekväm, men samtidigt behöver den kanske inte vara världens bekvämaste när det bara gäller fem minuters dagisresor? Huvudsaken att den är godkänd då, ifall de blir påkörda....

Till första bilen kommer han självklart få något som är säkert OCH bekvämt, för med den bilen kör vi ju långresor.

Hur fäster man stolen? I katalogen såg det ut som om man behövde sätta bultar i bilgolvet, men det kan väl inte stämma? En framåtvänd stol sätter man väl inte fast på det viset?

• Joico

Ja.. bäst är ju naturligtvis om han åker bakåtvänd

Nej stolen kan tyvärr inte fästas på något sätt eftersom det inte är en isofix-stol. Det katalogen säger om ögglor i golvet är felaktigt, det är ögglor för bakåtvända stolar (biltema säljer dock inte bakåtvända stolar). Stolen ställs bara på bilens säte

Ankissen skrev 2009-08-29 21:42:21 följande:
    Kina79 och Annan: Trist att den inte är bekväm, men samtidigt behöver den kanske inte vara världens bekvämaste när det bara gäller fem minuters dagisresor? Huvudsaken att den är godkänd då, ifall de blir påkörda....Till första bilen kommer han självklart få något som är säkert OCH bekvämt, för med den bilen kör vi ju långresor.Hur fäster man stolen? I katalogen såg det ut som om man behövde sätta bultar i bilgolvet, men det kan väl inte stämma? En framåtvänd stol sätter man väl inte fast på det viset?
  • Ankissen
    Joico skrev 2009-08-29 21:46:55 följande:
    Ja.. bäst är ju naturligtvis om han åker bakåtvänd Nej stolen kan tyvärr inte fästas på något sätt eftersom det inte är en isofix-stol. Det katalogen säger om ögglor i golvet är felaktigt, det är ögglor för bakåtvända stolar (biltema säljer dock inte bakåtvända stolar). Stolen ställs bara på bilens säte
    Jo, självklart är det bäst om han åker bakåt. Men i november fyller han fyra och då är lillasyster 7 månader. Han får åka bakvänd minst till han fyller fyra och som längst tills hon behöver hans stol. Vi kan inte ha två bakåtvända stolar i vår Avensis, för vi har så olika långa ben mannen och jag och måste kunna skjuta förarstolen. Ett alternativ vore ju två bakvända, varav en har stödben, men det är ju Multi tech som är tänkbar till en stor kille och den kostar ju verkligen skjortan, plus att man ändå får köpa en framåtvänd bra stol sen för att att den ju inte är lämplig att vända.

Annan: Är det en fördel för säkerheten med framåtvända stolar om de har isofix? Jag trodde (dåligt påläst) att fördelarna gick förlorade efter babyskyddet, som det ju är supersmidigt med isofix till.
  • Joico

Vad väger han då? Trist att det ska tummas på hans säkerhet, ni har ju en så stor bil ändå..

Absolut inte, Isofix är alltid bra! Nackdelen med bakåtvända stolar och Isofix är ju maxgränsen på 18kg. Men den stora fördelen med Isofix på framåtvända stolar är ju just att stolen sitter fast. När stolen bara ställs på sätet så ska ju både stolen OCH barnet hållas fast vid en krock.. det gör ju att stolen trycker på bakifrån och väger stolen mycket eller krocken är våldsam så kan ju barnet på så vis "krossas" mellan bältet och bältesstolen. Tänk dig själv om bilens stol följer med dig i krocken (även om det är lite skillnad på vikt)..

Ankissen skrev 2009-08-29 21:52:42 följande:
    Jo, självklart är det bäst om han åker bakåt. Men i november fyller han fyra och då är lillasyster 7 månader. Han får åka bakvänd minst till han fyller fyra och som längst tills hon behöver hans stol. Vi kan inte ha två bakåtvända stolar i vår Avensis, för vi har så olika långa ben mannen och jag och måste kunna skjuta förarstolen. Ett alternativ vore ju två bakvända, varav en har stödben, men det är ju Multi tech som är tänkbar till en stor kille och den kostar ju verkligen skjortan, plus att man ändå får köpa en framåtvänd bra stol sen för att att den ju inte är lämplig att vända. Annan: Är det en fördel för säkerheten med framåtvända stolar om de har isofix? Jag trodde (dåligt påläst) att fördelarna gick förlorade efter babyskyddet, som det ju är supersmidigt med isofix till.
  • Ankissen

Annan: Än så länge, när det är en bit kvar till november, väger han 17 kg och är 105 cm lång.

Mm, jag har en liten sur känsla i magen av att jag inte vill vända sonen i november, men det enda alternativet jag ser är en Multi tech till honom, eller att man köper en ny bakåtvänd mindre stol med stödben till lillasyster kanske. Elliot sitter i en Britax Freeway nu, och den är på intet sätt för liten. Hans öron är ännu inte i närheten av övre kanten. Men det är som sagt jättesvårt att lösa känner jag.

• Joico

17kg och 105cm är ju ingentiiiing
    En Two way då? Men den har ju inget stödben iofs..

Ankissen skrev 2009-08-29 22:04:20 följande:
    Annan: Än så länge, när det är en bit kvar till november, väger han 17 kg och är 105 cm lång.Mm, jag har en liten sur känsla i magen av att jag inte vill vända sonen i november, men det enda alternativet jag ser är en Multi tech till honom, eller att man köper en ny bakåtvänd mindre stol med stödben till lillasyster kanske. Elliot sitter i en Britax Freeway nu, och den är på intet sätt för liten. Hans öron är ännu inte i närheten av övre kanten. Men det är som sagt jättesvårt att lösa känner jag.
  • Ankissen

Näe, det är just det med stödbenet som är problemet. Kanske dock skulle kunna lösa det så att lillsyrran får en Hi-way ny, och Elliot får sitta kvar i sin Freeway tills den är urvuxen helt och hållet. Hi-way:en har väl stödben ser det ut som och är godkänd till 25.

Vad är maxlängden för att kunna sitta i en Freeway till exempel?

• Joico

Det där med maxlängd är jättesvårt.. det beror helt på hur längden är fördelad mellan över- och underkropp kanske någon annan kan svara, på ett ungefär..

Vad är det för årsmodell på Freewayen?

Ankissen skrev 2009-08-29 22:09:25 följande:
    Näe, det är just det med stödbenet som är problemet. Kanske dock skulle kunna lösa det så att lillsyrran får en Hi-way ny, och Elliot får sitta kvar i sin Freeway tills den är urvuxen helt och hållet. Hi-way:en har väl stödben ser det ut som och är godkänd till 25.Vad är maxlängden för att kunna sitta i en Freeway till exempel?
  • Ankissen
    Joico skrev 2009-08-29 22:16:50 följande:
    Det där med maxlängd är jättesvårt.. det beror helt på hur längden är fördelad mellan över- och underkropp kanske någon annan kan svara, på ett ungefär.. Vad är det för årsmodell på Freewayen?
    Jag tror att det måste vara en 2006:a. Elliot är född i november 2005 och fick ju sin Freeway där på våren.
  • Ankissen

Det blev en Hiway till lillasyster, och Elliot får behålla sin Freeway, så länge han bara kan. Tack för att du bollplankade med mig Annan!

• Cecese
    Ankissen skrev 2009-10-13 23:11:19 följande:
    Det blev en Hiway till lillasyster, och Elliot får behålla sin Freeway, så länge han bara kan. Tack för att du bollplankade med mig Annan!
    Jättebra beslut att ha honom bakåtvänd ännu längre
  • JWM

kan annars säga julas framåtvända bilstol är precis som acta/graco
    bra att ha som extra och billig samt mjuk för barnet att sitta på nästa sommar!

• Joico

Vilken bra lösning!!
    Det var så lite så. Får ni alla plats i bilen då?

Ankissen skrev 2009-10-13 23:11:19 följande:
  • Ankissen

Japp, nu får alla rum i stora bilen. Både mannen och jag kan köra den till och med! Lilla bilen har vi inga stolar i än så länge, eftersom jag har stora sonen hemma från dagis denna termin. Kanske ev. blir en framåtvänd stol i den åt storsonen när dagis börjar i januari, då är han fyra år och två månader...

Svar på tråden Biltemas bilbarnstol?