• Anonym (Funderar)

Ensamstående, nån som kan nåt om "kontaktfamilj" till ett barn?

Hej!

Jag e ensamstående me två barn, stora 5 år och lilla 1 år.

Jag har gemensam vårdnad om äldsta, men yngsta har jag ensam vårdnad, pappan till denne finns inte med i bilden överhuvudtaget, har aldrig träffat barnet o bor långt härifrån.
    Pappan till äldsta har sitt barn varannan helg, då hos barnets farföräldrar (som även erbjudit sig vara "farföräldrar" till yngsta).

Det jag undrar e om d finns möjlighet att kontakta socialkontoret o be om att få en avlastningsfamilj el kontaktfamilj som kanske kan ha yngsta varannan helg el så?

Jag tycker absolut inte mina barn e jobbiga el så, men jag jobbar heltid o har ett ganska tungt arbete o skulle nog må bäst om jag fick vila ut nångång emellanåt, o har inte så stort kontaktnät.

Kan jag isf be soc om att få äldsta barnets farföräldrar till att va kontaktfamiljen? Dem får väl en liten betalning för d då me?

Skulle naturligtvis fråga dem innan jag kontaktar soc, om d skulle va ok för dem.

Vill ju så gärna att yngsta o äldsta ska få känna sig som syskon på "lika villkor".

Nån me erfarenhet?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ensamstående, nån som kan nåt om "kontaktfamilj" till ett barn?
  • sonen08

kan dom inte ha barnet ändå? om dom ändå har det äldsta barnet och vill ha det yngsta som "barnbarn" med så är det väl ändå snällt av dom du kan ju fråga?

• Anonym

Hej
    Min bästa vän har en kontaktfamilj för sin son. Hon har själv ensam vårdnad och inte ett jättestort socialt nätverk

Du kan ju absolut ringa och prata med soc om dina funderingar och att du har egna förslag på familjer. Man utgår från barnets bästa (inte från ditt) och då är ju tryggheten för barnet bra om de känner varandra lite.

• Anonym (Funderar)

Jag vill bara inte känna att jag står i "tacksamhetsskuld" till dem på samma sätt.
    Sen e d pappan till äldsta som har hand om barnet, men han bor där då.
    Farföräldrarna jobbar lite olika tider, många gånger helger me... Men d skulle kännas lite lättare för mig om dem fått "ansvaret" för yngsta på papper.

• Anonym (Funderar)
    Anonym skrev 2009-08-29 21:28:42 följande:
    HejMin bästa vän har en kontaktfamilj för sin son. Hon har själv ensam vårdnad och inte ett jättestort socialt nätverkDu kan ju absolut ringa och prata med soc om dina funderingar och att du har egna förslag på familjer. Man utgår från barnets bästa (inte från ditt) och då är ju tryggheten för barnet bra om de känner varandra lite.
    D låter ju bra!
    Jag ska prova ringa o fråga.
    Tack.
  • Anonym (smörgåstårta)

när vi sökte kontaktfamilj/avlastningsfamilj till min äldsta son genom soc så sa de att närstående inte fick vara familjer, det var bara deras egna familjer som gällde. Men näe jag sökte via LSS (sonen har ett funktionshinder, ADHD + autism som blev fastställt efter det jag sökte från socialtjänsten), där fick det vara anhöriga, släkt eller vänner.

• Anonym (Funderar)

Anonym (smörgåstårta) skrev 2009-08-29 21:36:34 följande:

när vi sökte kontaktfamilj/avlastningsfamilj till min äldsta son genom soc så sa de att närstående inte fick vara familjer, det var bara deras egna familjer som gällde. Men näe jag sökte via LSS (sonen har ett funktionshinder, ADHD + autism som blev fastställt efter det jag sökte från socialtjänsten), där fick det vara anhöriga, släkt eller vänner.
    Aha, ajdå...
    Jag tänkte ju att d skulle bli mest naturligt för yngsta om äldstas farföräldrar kunde bli sån familj...
  • smurf52

Givetvis kan närstående vara kontaktfamiljer dock är det så att Socialtjänsten ofta gärna ser att dessa ställer upp utan deras inblandning och betalningar. När man väl kommer runt denna uppfattning, måste även de närstående genomgå en kort utredning/ett par möten för att utreda lämplighet vilket i vissa kommuner - med vissa handläggare, kan vara knepigare.
  • Anonym

Som en del skriver så kan de vara olika i olika kommuner och med olika handläggare.

Om jag vore du så skulle jag sluta läsa i denna tråden nu, utgå från att du kommer bemötas positivt hos soc och att ni hittar den bästa lösningen för alla =) Ring på måndag

• Anonym (Funderar)
    Diverse skrev 2009-08-29 21:44:37 följande:
    Givetvis kan närstående vara kontaktfamiljer dock är det så att Socialtjänsten ofta gärna ser att dessa ställer upp utan deras inblandning och betalningar. När man väl kommer runt denna uppfattning, måste även de närstående genomgå en kort utredning/ett par möten för att utreda lämplighet vilket i vissa kommuner - med vissa handläggare, kan vara knepigare.
    Ok. Får ringa o prata me soc o se va dem säger. Men hoppas ju ändå...
  • Anonym (smörgåstårta)
    Diverse skrev 2009-08-29 21:44:37 följande:
    Anonym (smörgåstårta) skrev 2009-08-29 21:36:34 följande: Givetvis kan närstående vara kontaktfamiljer dock är det så att Socialtjänsten ofta gärna ser att dessa ställer upp utan deras inblandning och betalningar. När man väl kommer runt denna uppfattning, måste även de närstående genomgå en kort utredning/ett par möten för att utreda lämplighet vilket i vissa kommuner - med vissa handläggare, kan vara knepigare.
    Inte i denna kommunen är det inte givetvis. Jag har redan sökt om det och fått ett nej, trots att jag hade närstående som ville ställa upp blev det nej från sociala med den förklaringen. Vi fick ta en av deras. När vi kom till LSS däremot var det helt annorlunda.
  • Anonym (smörgåstårta)
    Anonym (Funderar) skrev 2009-08-29 21:39:37 följande:
    Anonym (smörgåstårta) skrev 2009-08-29 21:36:34 följande: Aha, ajdå... Jag tänkte ju att d skulle bli mest naturligt för yngsta om äldstas farföräldrar kunde bli sån familj...
    ring dit och hör. Det behöver inte vara samma i alla kommuner men i vår är det så.
  • Queen70

Det är väl bättre att du står i tacksamhetsskuld, än att du lämnar bort barnet till nån som får betalt för att ta hand om den lille. Jag tycker du resonerar hemskt konstigt faktiskt.

Anonym (Funderar) skrev 2009-08-29 21:32:30 följande:

Jag vill bara inte känna att jag står i "tacksamhetsskuld" till dem på samma sätt.Sen e d pappan till äldsta som har hand om barnet, men han bor där då.Farföräldrarna jobbar lite olika tider, många gånger helger me... Men d skulle kännas lite lättare för mig om dem fått "ansvaret" för yngsta på papper.
  • Anonym (Funderar)
    Queen70 skrev 2009-08-29 21:50:05 följande:
    Det är väl bättre att du står i tacksamhetsskuld, än att du lämnar bort barnet till nån som får betalt för att ta hand om den lille. Jag tycker du resonerar hemskt konstigt faktiskt. Anonym (Funderar) skrev 2009-08-29 21:32:30 följande:
    Nja, jag vet inte... D e svårt för mig. Vill ha en trygghet för barnen och mig.
    Men nog tror jag att soc har bra kontaktfamiljer me, trots att dem får betalt?
  • Queen70

Jo visst finns det bra....

Anonym (Funderar) skrev 2009-08-29 21:56:15 följande:

Nja, jag vet inte... D e svårt för mig. Vill ha en trygghet för barnen och mig.Men nog tror jag att soc har bra kontaktfamiljer me, trots att dem får betalt?
  • Anonym (har kontaktfam.)

i utredningen de gjorde när mitt barn skulle få kontaktfamilj frågade de ifall jag hade någon anhörig eller närstående som kunde ställa upp för det är lättast för barnet. det var alltså deras första val. undrar om inte din tjej är för liten? min son var 1,5 och det va första barnet som var så litet som fått kontaktfamilj (som den handledaren gjort utredning på). men eftersom det var speciella omständigheter fick han det beviljat ändå.

Svar på tråden Ensamstående, nån som kan nåt om "kontaktfamilj" till ett barn?