• Anonym (ignorerad)

Min vän ignorerar mig

Min bästa vän har en yngre syster som är i 20-årsåldern. Vi har alltid varit ganska nära vänner vi också, och hon var jämt med oss och festade för några år sen.

År 2007 fick jag barn, tvillingflickor, och bara ett halvår efter mig fick hon också barn, en söt liten pojke. Under hela hennes graviditet tog hon kontakt med mig och ställde frågor om hur det hade varit för mig när jag var gravid osv. Sen pratade vi lite allmänt om allt möjligt annat också.

Men sen när hennes son föddes så slutade hon höra av sig öht. Om jag skriver på msn till henne så svarar hon inte, och om jag kommenterar något som hon har skrivit i statusen på facebook så ignorerar hon det men svarar på det som nästa person skriver. Om jag skriver en kommentar på hennes blogg så är det likadant där, hon ignorerar allt jag skriver.
    Så är det hela tiden, så jag har slutat kommentera det hon skriver nu öht.

Hon är gravid nu, och självklart skrev jag grattis till henne både på bloggen och på facebook, men jag har fortfarande inte fått nåt svar, jag förväntar mig iofs inte att få något svar heller, men ändå.

Igår skrev hon helt plötsligt till mig på msn, jag blev lite förvånad eftersom hon har behandlat mig som hon har gjort tidigare. Men då skrev hon iaf för att hon behövde hjälp med att fixa sin blogg. (NÄMEN? Då duger det helt plötsligt, när man behöver hjälp). Men jag visste inte hur man gjorde så jag skrev det till henne och gav henne en länk till designadinblogg.se/ för där fick jag mycket hjälp när jag gjorde om min blogg för flera månader sen, men då svarade hon inte mer.

Jag vet inte om jag är löjlig, men jag tar illa upp när hon gör så här! Jag vet inte vad jag har gjort henne eller nånting. Men jag verkar vara som luft för henne iaf
    Det känns som hon tror/tycker att hon är så mycket bättre än mig nu efter att hon fick sin son.

Vad skulle du ha gjort i min situation? Skulle du ha tagit tjuren vid hornen och konfronterat henne eller skulle du ha gjort något annat?
    Vad skulle du säga om du konfronterade henne?

Tacksam om nån vill svara!

• Svar på tråden Min vän ignorerar mig
  • Queen70

Hon kanske sjä'lv är medveten om att hon negligerat dig, och inte visste hur hon skulle inleda kontakten igen. Det kan ju vara så när det gått en tid.

• oskarn

Be henne dra åt helvete, svara inte på hennes meddelande, blocka henne på allt.

• aggexa

Självklart skulle jag frågat varför jag inte får svar och jag skulle berätta att jag känner mig ignorerad och att jag känner mig ledsen för det.
    Jag skulle berätta att jag saknar henne som vän och att jag önskar en närmare kontakt. Det är hur jag skulle ha gjort.
    Vad tänker du göra?

Anonym (ignorerad) skrev 2009-08-29 21:41:57 följande:

Vad skulle du ha gjort i min situation? Skulle du ha tagit tjuren vid hornen och konfronterat henne eller skulle du ha gjort något annat? Vad skulle du säga om du konfronterade henne? Tacksam om nån vill svara!
  • kate79

Jag har också några sådana "kompisar". Tror det bästa är att strunta i dom. Om de ställer en fråga så kan man svara men i övrigt använda så lite energi som möjligt åt dem, han, hon.

• Eisa

Folk ignorerar folk de inte mår bra med. Kanske hon inte mår bra med dig av nån anledning. Ni kanske inte passar ihop. Drar energi av varann.

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Anonym (ignorerad)

Jag vill konfrontera henne, men är samtidigt rädd för hennes reaktion (om jag nu får någon reaktion alls). Det värsta är att jag är urusel på att bråka, för jag vet aldrig vad jag ska säga, så därför tvekar jag lite.

• Anonym (ignorerad)
    Eisa skrev 2009-08-29 21:56:07 följande:
    Folk ignorerar folk de inte mår bra med. Kanske hon inte mår bra med dig av nån anledning. Ni kanske inte passar ihop. Drar energi av varann.
    Ja kanske det, helt omöjligt skulle det ju inte vara.
    Men det skulle ju kännas bra mycket bättre om hon sa det rakt ut till mig, för som det är nu går jag ju runt och undrar vad jag har gjort henne.

Gaah tänk om folk kunde köra med öppna kort istället för att smyga och låtsas som det regnar hela tiden!
  • Anonym (ignorerad)
    Queen70 skrev 2009-08-29 21:43:34 följande:
    Hon kanske sjä'lv är medveten om att hon negligerat dig, och inte visste hur hon skulle inleda kontakten igen. Det kan ju vara så när det gått en tid.
    Jag tycker det är konstigt att hon kan ta kontakt när hon behöver hjälp med något men aldrig annars. Det känns lite falskt i mina ögon.
  • Bevabus

Jag hade konfronterat henne helt enkelt! Krävt en förklaring och sagt att "du behöver inte vara vän med mig, men du kan väl åtminstone vara vuxen nog att ta den diskussionen med mig så jag vet vad du tänker!".

Ni behöver inte bråka, bara ha en vuxen diskussion.

• Anonym

Hon vill väl inte umgås med dig. Tråkigt men sant. En vän hör av sig.

• Anonym (ignorerad)
    Anonym skrev 2009-08-30 22:03:05 följande:
    Hon vill väl inte umgås med dig. Tråkigt men sant. En vän hör av sig.
    Nej hon vill väl inte det
    Men varför inte bara säga det då!? Usch sånt här gör mig förbannad!
  • LyckligtSlut

Känner igen det där. En av mina närmaste vänner har helt släppt mig sedan jag gjorde slut med mitt ex (jag och exet är bästa vänner så det är ingen välja sida-grej) för ca ett år sedan. Svarar inte på mail, sms, Facebook mm. Vi var jättenära. Under denna tid har han blivit pappa och gift sig med en tjej som även hon verkade gilla mig. Jag har inte blivit bjuden till dop el bröllop, inte ens fått svar på grattis el frågor om jag får träffa barnet. Alla våra gemensamma vänner prata hela tiden om hur de gått ut tillsammans, fikat, haft fest osv. De åkte också till exet i en annan stad och hälsade på honom trots att dessa var mina vänner först, mer förtroliga med mig odyl

Orkar inte försöka längre. Men blir väldigt ledsen. Jag gillade verkligen dem och nu får jag inte ens se hans son.

• Anonym

angående inlägg nr 6 om att man ignorerar folk man tycker tar energi. man blir väl alltid vänner i början för att man har ngt gemensamt, sedan förändras livet och inte alltid åt samma håll, det vore ju konstigt om det alltid gjorde det. Om vi alla inte bara ska va ego och umgås med kopior av oss själva måste vi kunna hantera konflikter och ha lite raka samtal med varann ibland om hur man ska lägga upp den fortsatta relationen med kompromisser så att båda mår bra.

• Anonym (ignorerad)
    LyckligtSlut skrev 2009-08-31 03:20:29 följande:
    Känner igen det där. En av mina närmaste vänner har helt släppt mig sedan jag gjorde slut med mitt ex (jag och exet är bästa vänner så det är ingen välja sida-grej) för ca ett år sedan. Svarar inte på mail, sms, Facebook mm. Vi var jättenära. Under denna tid har han blivit pappa och gift sig med en tjej som även hon verkade gilla mig. Jag har inte blivit bjuden till dop el bröllop, inte ens fått svar på grattis el frågor om jag får träffa barnet. Alla våra gemensamma vänner prata hela tiden om hur de gått ut tillsammans, fikat, haft fest osv. De åkte också till exet i en annan stad och hälsade på honom trots att dessa var mina vänner först, mer förtroliga med mig odylOrkar inte försöka längre. Men blir väldigt ledsen. Jag gillade verkligen dem och nu får jag inte ens se hans son.
    Vad taskigt att dom håller på så! Är din kompis flickvän svartsjuk på dig tror du? Men i vilket fall som helst så förstår jag att du blir ledsen! Dålig stil av dom.
  • Anonym (vethurdetkänns)

Jag tycker du ska göra samma sak som hon gör mot dej - dvs ignorera henne så märker du ju - tar hon kontakt igen sen så då kan du prata med henne, men inte annars.. Men vill du konfrontera henne så ska du göra det.. gör vad som känns bäst för dej.

Jag har inga barn och inte min fd. vän heller...
    Vi hade en jätte bra kontakt, vi berättade allt för varandra och fanns där i vått och torrt, men till slut började jag märka en liten förändring - hon kom till mej så fort det var något, men ville jag prata med henne så hade hon aldrig tid, skulle hon ut och ta en fika så slutade hon fråga mej,
    hon slutade skriva på msn, facebook, sms osv..

Sen gick jag in på henne blogg en dag och såg ett inlägg där det stod att hon
    känner att hon vuxit ifrån mej, att hon inte har något gemensamt med mej osv..
    Till saken hör den att vi hade rätt mycket, men jag fick veta i efterhand via en annan gemensam vän att jag dög inte som vän eftersom jag inte gillade att parta och gå på krogen.

Men jag dög tydligen när hon mådde dåligt och ville prata,
    och när jag fick reda på det så ringde jag på hennes dörr helt oanmäld,
    och frågade henne rakt ut om det var sant,
    hon vågade inte titta mej i ögonen först, men sa att det stämde.

Då tackade jag bara för mej och sen gick jag med orden "jag må vara en bra lyssnare, men jag är ingen psykolog - ring en sådan innan du förstör en till vänskap med någon annan"

Detta är ca. 6 månader sedan, och än idag hälsar hon inte på mej om vi möts på stan, men hon hälsar till mej via min man och det känns inte rätt det heller... men jag ignorerar henne fullt ut - vill hon i framtiden ha en vettig kontakt så får det komma från henne och då ska det vara ärligt menat, men jag tänker inte börja gå på krogen, supa helg efter helg bara för att vinna tillbaka hennes vänskap, det klarar jag mej gott utan.

Så du TS - jag önskar dej all lycka och hoppas att din kompis talar om för dej hur hon tänker och vill ha det. *Kram*

• carlsbergs

Om hon hade fortsatt så, hade jag inte ödslat mer tid på henne, dumpa henne!

Svar på tråden Min vän ignorerar mig