• Läntandelavendel

När lättar det?

Fastän man är överlycklig över att äntligen ha blivit mamma o man älskar sin bebis över allt annat så måste man få erkänna att det också e väldigt jobbigt emellanåt. Vår bebba kräver att bli buren konstant, kan inte sova om man inte håller henne eller bär runt på henne, vaknar direkt man lägger ner henne, hatar vagnen, gnäller väldigt mkt om dagarna, verkar bli uttråkad direkt, klarar inte av att man har gäster hemma (verkar bli vansinnig när hon hör många röster på en gång, sen blir det skrik i timmar) osv.

Man har hört så många prata om den magiska tremånadersgränsen o jag undrar för hur många detta verkligen stämmer!?? Vad händer den magiska natt då bebisen fyller tre månader?? Kan det verkligen förändras så snabbt? Jag förstår att 3 mån bara är ett riktmärke men jag undrar hur många som verkl kände att allt blev lättare o mer hanterbart då? och vad var det eg som hände som gjordet det lättare?? Och om det inte blev lättare efter 3 mån, när blev det då??

• Svar på tråden När lättar det?
  • Cia o krabaten

Nej 3mån tycker jag inte att dte lättar vid.
    Tycker snarare att det är lättast första 3-4mån för att sedan bli lite jobbigare och ganska mycket jobbigare 8-10-12mån för att sedan börja lätta igen
    Fast det beror ju på vad det är som är jobbigt kanske.

• Ankissen

Jag tyckte med Elliot att det lättade när han började äta mer annan mat en bröstmjölk vid så där 7-8 månader, så jag kunde få gå ut själv ibland. Då kunde han även sitta själv - superskönt.

• TheMother

Vid tre månader går barnet igenom en utvecklingsfas, och ja, jag upplevde iaf att det vart lite lättare efter det. Barnet lär sig att greppa saker och börjar bli mer med. Håller huvudet lite bättre, börjar vilja sitta upp lite mer och så. Först kommer du nog dock uppleva en vecka som är lite jobbigare runt tre månader, för i början av utvecklingsfaserna blir många barn extra gnälliga. Många tror det beror på tänder (inklusive mig själv ) men är nästan aldrig det utan fasen.

En liten fråga bar, använder du en sjal eller ergonomiskt sele när du är hemma/iväg? Det underlättar mycket, man kan då röra på sig och ha händerna fria Litet tips bara, ifall att du inte redan har ett.

• Sfinxen

Har en underbar och vansinnigt besvärlig liten tös som hatar vagn, bärsele, bärschal och brist på kroppskontakt och rörelse... Hon närmar sig 4 mån, och när jag tänker efter har hon faktiskt klarat av att vara själv i en kvart då och då den sistra tiden, om hon är mätt och bytt och kramad och har rätt leksaker. Vi hinner sätta oss ner vid bordet och stoppa första tuggan i munnen innan hon börjar skrika. Jag kan gå på toaletten och duscha men henne lämnad på annan plats än min axel. Tycker att dessa små öar av tid gör vardagen klart lättare!

• goatess82

Sonen är nu 6 månader och jag tycker det är underbart.

Nej, det gick inte över på 3 månaders dagen, redan vid 2 månader var det inte lika kämpigt att ta honom själv, efter ytterligare en månad vart han lite mer självständig, lättare att roa och sov bättre.

4 månader började han sova hela nätterna, hans mage var jätte bra och vi började med mat och han var mättare och på så sätt gladare också, spydde mindre också.

5 månader börjar livet kännas perfekt, allt gick på rutin och jag kände att jag inte behövde någon alls för att klara dagarna, blev mer föräldragrupp, babysim och andra aktiviteter.

Nu kan jag honom utan och innan, allt går via mat och sovklocka, jag läser honom på en gång och allt går som smort.

Det är inte så roligt i början, jag tyckte inte det, och jag kommer aldrig bli avundsjuk på någon med en nyfödd=)
    Men det blir bara bättre och bättre, kan inte svara på hur det blir framåt dock!

• Ankissen

Haha, riktigt underbart tycker jag det har varit med Elliot från han var 1,5 fram tills nu när han snart är fyra. Mycket roligare nu känner jag än med en spädis. Man kan prata med honom, gå ut och gå med honom, åka på roliga semestrar och upptäcka saker med honom. Han är ju mycket roligare än lillasyster än, måste jag säga...

• LillaZ

Jag tror inte att bebisen blir lättare efter 3 månader, däremot tror jag att man är mer bekväm i sin mammaroll då och att det på så sätt blir lättare.

• Läntandelavendel
    TheMother skrev 2009-08-29 23:37:24 följande:
    Vid tre månader går barnet igenom en utvecklingsfas, och ja, jag upplevde iaf att det vart lite lättare efter det. Barnet lär sig att greppa saker och börjar bli mer med. Håller huvudet lite bättre, börjar vilja sitta upp lite mer och så. Först kommer du nog dock uppleva en vecka som är lite jobbigare runt tre månader, för i början av utvecklingsfaserna blir många barn extra gnälliga. Många tror det beror på tänder (inklusive mig själv ) men är nästan aldrig det utan fasen.En liten fråga bar, använder du en sjal eller ergonomiskt sele när du är hemma/iväg? Det underlättar mycket, man kan då röra på sig och ha händerna fria Litet tips bara, ifall att du inte redan har ett.
    tack för ditt svar! ja jag har en ergonomisk sele som verkl underlättar mitt liv!
  • Läntandelavendel
    goatess82 skrev 2009-08-29 23:39:44 följande:
    Sonen är nu 6 månader och jag tycker det är underbart.Nej, det gick inte över på 3 månaders dagen, redan vid 2 månader var det inte lika kämpigt att ta honom själv, efter ytterligare en månad vart han lite mer självständig, lättare att roa och sov bättre.4 månader började han sova hela nätterna, hans mage var jätte bra och vi började med mat och han var mättare och på så sätt gladare också, spydde mindre också.5 månader börjar livet kännas perfekt, allt gick på rutin och jag kände att jag inte behövde någon alls för att klara dagarna, blev mer föräldragrupp, babysim och andra aktiviteter.Nu kan jag honom utan och innan, allt går via mat och sovklocka, jag läser honom på en gång och allt går som smort.Det är inte så roligt i början, jag tyckte inte det, och jag kommer aldrig bli avundsjuk på någon med en nyfödd=)Men det blir bara bättre och bättre, kan inte svara på hur det blir framåt dock!
    oh vad underbart att läsa!!
  • Pralin M

För oss vände det totalt efter utvecklingsfasen vid 18 veckor, alltså när han var ca 4½ månad. Innan dess ammades han alltid till sömns, jag bar mkt i sjal, han hatade bilbarnstolen och vagnen osv. Men då plötsligt tog han nappen! Och det underlättade enormt. Han blev också mkt mindre krävande även utan napp. Nu kan han somna själv i sin säng, åker gärna vagn och är allmänt mycket gladare och nöjdare.

Svar på tråden När lättar det?