• rosen77

Hypothyreos, hur mycket levaxin?

Hej!
    Jag har för två veckor sedan börjat med levaxin. Jag börjar med 25 mikrogram men jag tycker att det låter lite. Är det någon som äter levaxin? Vilken dos började ni med och hur mycket tar ni nu?

• Svar på tråden Hypothyreos, hur mycket levaxin?
  • Esping

Det måste väl bero helt på vad man har för värden? Jag tar 125 mikrogram per dag, men jag har käkat levaxin i över tio år. Minns inte vad jag började med, men jag vet att jag växlat upp någon/några gånger under åren.

Varför tycker du att det låter lite? Det blir ju inte bättre ju större dos man tar, utan om man tar rätt dos. Över dosering är ju inte heller så kul. Jag antar att de följer upp för att ställa in dig på rätt dos.

• Fommpen

Jag käkar också levaxin, började med 25 mikrogram, sen ökades dosen på till 2x25 mikrogram. Jag tänkte att jag ska iväg och ta nya prover denna veckan, för att se om dosen är bra.

Det är väl bara bra om du inte behöver en så stor dos.

• Annika74

Hej!
    Jag började med 50 mikrogram då jag började äta Levaxin för 2 år sedan men fick sedan gå upp till 100 mikrogram. Det tar ett tag att ställa in dosen och man börjar med en låg dos och ökar om det behövs.

• Kixi

Dosen ställs in efter vad kroppen behöver, var glad du att du bara behöver 25mikrogram. Det betyder att din sköldkörtel åtminstone fungerar någorlunda bra. Det är inte säkert att du behöver öka dosen något alls, du kan ju ha tur och klara dig på 25 mikrogram.

Jag har ätit levaxin i 27 år(fick en skada på sköldkörteln när jag föddes så jag fick levaxin när jag var 3 år och har ätit det sedan dess) och nu under graviditeten och under amningen äter jag 175 mikrogram, innan graviditeten åt jag 150 mikrogram. Eftersom jag började med levaxin när jag var 3 år så kommer jag inte ihåg vilken dos jag började med.

• Loppan75

Jag har ätit 200 mikrogram i flera år, men nu sänkt till 150 pga att jag hade alldeles för låga TSH-värden (0,02 - referensvärden 0,4 - 4,7) vid kontrollen på Octaviakliniken.
    Är bara rädd att jag kommer att bli trött, fet och deppig av min nya dos...

• rödbetan

Jag äter 50 mikrogram

Svar på tråden Hypothyreos, hur mycket levaxin?