• leia83

    skræckslagen infør ivf

    Nu har vi æntligen kommit igång med vår ivf behandling. Jag har gått på hormoner sedan 20/8 och det blir førmodligen æggplock på torsdag. Vi har førsøkt bli gravida sedan 3 år tillbaka och har ett ma bakom oss 2007. Sedan dess har ingenting hænt och nu ær både jag och min man livrædda att vi inte ska lyckas med hjælp heller. Tanken på att inte få barn ær lamslagande. Vi gråter ofta tilsammans nær vi tænker på vårt ængla barn som dog i min mage. Varfør ær livet så orættvist? hur ska vi orka ta oss igenom allt detta? hur skall vi øverleva om vi inte får några barn?

  • Svar på tråden skræckslagen infør ivf
  • Frank

    Jag förstår absolut er rädsla. Det känns så fruktansvärt definitivt att göra IVF och kanske därmed förbruka sina sista chanser. Jag kände precis likadant, i vart fall precis innan vi började med själva behandlingen. Mitt råd är att försöka fokusera på att det faktiskt är rätt goda chanser (i alla fall för de flesta, vet ju inte vad ni har för problem) att bli gravid. Försök att ta en dag i taget och tänk att ni i vart fall fortfarande är på banan. Nu har ni påbörjat behandlingen och den verkar ju ha gått bra så här långt, sen är det äggplockning och om den går bra så har ni lagt ytterligare ett moment bakom er. Jag vet att det är svårt men försök att tänk på att det kan gå bra och så länge ni är motbevisade finns ingen anledning att sörja. Man är så van att det går åt helvete och så van att vara ledsen att jag vet att det är svårt att hitta det positiva men jag försökte tänka som så att det är bättre att glädjas åt varje vinst på vägen istället för att sörja det som kan gå fel, man har ju massor med tid att sörja när det väl gått snett. Vi gjorde ett ET som slutade i MA och ett FET som slutade med en liten dotter.

  • leia83

    tack før ditt svar. Vi ær oførklarligt barnløsa så man har inte kunnat hitta något fel på någon av oss. Jag ær ny i hela denna svængen vad betyder ET och FET?

  • Frank

    ET=embryo transfer, dvs färskförsök
    FET=frozen embryo transfer, dvs frysförsök

  • leia83

    aha tack så mycket.
    Vad hade ni før diagnos nær ni startade ivf?

  • Älgen

    IVF är jobbigt att gå igenom men försök att inte tänka på det som er sista utväg utan som ett sätt att få ett barn. Men jag vet att det är jobbigt.
    Har själv en son som kom till vid FET. Är oförklarligt barnlös och grät massor innan vi fick vår son. LIvet kändes skit och alla blev gravida kändes det som.
    Har inte er klinik någon samtalskontakt ni kan få gå till?
    Stort lycka till!

  • leia83

    tack før ditt stød. skønt att få prata med någon som har gått igenom samma sak. Alla runt omkring mig blir gravida åt høger och vænster, jag vill bara skrika!!!
    Jag har blivit erbjuden en samtals kontakt men jag arbetar nætter och det ær svårt att få tiderna att gå ihop.
    Før tilfællet ær jag inne i en jætte djup svacka, det kænns som vi aldrig kommer att få bli førældrar och jag mår så dåligt så fort jag ser barn. Min man som alltid har tænkt possitivt innan har børjat bli uppgiven. Hur klarar man det??

  • Frank
    leia83 skrev 2009-09-01 00:35:26 följande:
    aha tack så mycket. Vad hade ni før diagnos nær ni startade ivf?
    Det beror på vem man frågar. De som gjorde utredningen sa "PCO-liknande". Läkaren som gjorde IVF:et sa PCO.

    Jag tycker absolut att du ska försöka att prata med någon professionell. Vi gjorde inte det och det kan jag ångra i efterhand. Efter 1,5 år ungefär började vi vara öppna mot familj och vänner med vad vi gick igenom och det underlättade mycket.
  • Älgen

    Jag har "pratat" en hel del med andra IVF'are på FL vilket hjälpt otroligt mycket. Dessutom vet min familj om det vilket är ett stort stöd, både då och nu när vår son finns. Men jag tycker absolut att du ska prata med en professionell, jag ångrar att jag inte gjorde det. Även fast vi har barn nu så känner jag stor ilska mot dem som blir gravida för lättvindigt eller ej uppskattar sin graviditet, ex. "oj, nu föds barnet i december, vad dumt"-kommentarer. Tror att jag skulle mått bättre av att prata med någon, så ta chansen nu  när du sitter mitt upp idet!

  • leia83

    tack tusen gånger om før era svar. Jag var hos lækaren idag och på torsdag ær det dax att plocka æggen. hade ebar 5 st men hoppas så att det ræcker ..
    Vi har varit vældigt øppna gentemot alla om våra problem nær vi insåg att vi skulle ebehøva hjælp. Det ær lite svårt att førklara varfør man børjar bøla nær folk berættar att dom ær gravida annars.
    Idag pratade jag och min man en del kring våra rædslor med behandlingen och ett eventuellt misslyckande Før førsta gången uttryckte han en stark rædsla før exakt samma saker som jag. Det var verkligen skønt att kænna att vi ær två om detta.
    Men oj vad besvikna vi kommer bli om vi misslyckas.

  • denita

    Vi är inne i vår första IVF, gjorde äggplock igår. Jag trodde att det skulle vara mycket värre än det var, det var mest bedövninssprutan som kändes. Men nu efteråt har jag fortfarande känningar i magen.
    Det blev bara 4 ägg, så hoppas verkligen att det räcker.
    Hur gick det för dig Leia83? Håller tummarna att vi lyckas :))

Svar på tråden skræckslagen infør ivf