• 2äggmamma

Chihuahua frågor

Hej håller på att sniffa runt lite vad som skulle passa... Nu har jag lite frågor kring chihuahua.

Finns det några rastypiska fel man bör kolla efter?

Fäller de mycket hår?

Måste man klippa en långhårig?

Något annat man bör tänka på?

Om du har en kanske du vill berätta lite om din guldklimp?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Chihuahua frågor
  • 2äggmamma

Tack för svaret!
    Hittade lite info där...

Någon med personliga erfarenheter?

• firewalkwithme

Japp, har en chihuahua . Bara att fråga på, jag försöker svara så gott jag kan!

Det rastypiska fel som är ganska vanligt är ett knäfel som kallas patella luxation. Ska man köpa valp så ska man kolla att föräldrarna är kollade för det och godkända för avel.
    Ja, dom fäller hår. Som en vanlig hund ungefär. 
    Man klipper inte den långhåriga. 
    Det är en urmysig och rolig hundras om man vill ha en sällskapshund! Dom är väldigt tillgivna. Ibland har dom en tendens till att bli enmanshund, vilket man kanske ska fundera på om man är fler som ska ha hunden (en familj t.ex.). 
    Vet inte vad jag ska skriva mer, men som sagt, fråga på!
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Patella ska du kolla så det inte finns på varken mamman eller pappan.

Fäller de mycket hår?
    Dom fäller, men inga enorma mängder.

Nej du behöver inte klippa långhåriga chihuahuor.

Läs på ordentligt osv. Skaffa inte en chihuahua UTAN stamtavla för det förekommer mycket lurerier inom rasen och du kanske får en blandras om du köper utan stamtavla.

Dom är underbara!!
    Bilder finns i mitt galleri

• firewalkwithme

Jo förresten, en sak man ska tänka på när man har barn är att det är en ömtålig hund! Det gäller verkligen att vara med när barn och hund umgås. Min upplevelse är att dom flesta chihuahuor inte är så överförtjusta i barn. Min fixar barn bra, men det ligger medveten träning bakom det från min sida

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Nja kan inte hålla med om det där med barn. Mina hundar som jag har/haft har älskat barn och det har aldrig varit problem.

Dock ska man veta att det är en ömtålig hund och ungar ska inte hålla på o bära på den.

Min kompis chihuahua va nyss tvungen att avlivas pga "barn olycka"

• greeneyes

Jag har en hane på 7 år, och har sysslat en del med avel tidigare. Nu vet jag inte om du TS har barn, men ändå.. Jag har en dotter på två år, och är livrädd varje dag att hon ska skada eller ha ihjäl min vovve av misstag. Hon har redan lyckats stuka hans svans två gånger. De är så himla sköra, och man måste verkligen hålla koll hela tiden - vilket är omöjligt med småbarn.
    De flesta uppfödare jag känner säljer inte till barnfamiljer med småbarn just av detta skäl, och jag skulle verkligen råda dig att tänka efter och titta på en inte fullt så skör hundras ifall du inte kan vänta tills eventuella småbarn kommer upp i skolåldern! Mitt barn har självklart fått lära sig att klappa fint, vara försiktig osv, men hon tycker ju att det är så kul när han morrar o springer iväg tyvärr
    Men om du inte har barn, så är det en jättemyisg social ras

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • chelh
    som någon annan hade skrivit så är det vanligt med knä & höft problem bland chihuahuor!

Fäller de mycket hår?
    tror inte dom fäller mer än någon annan hund, beror mkt på vad dom äter & så också, äter dom av sitt torrfoder mkt så stärks pälsen rätt mkt & då brukar dom fälla mindre.

har faktiskt aldrig hört talas om någon som klipper en långhårig & jag har inte gjort det med någon av mina heller.

chihuahuor är väldigt speciella & helst så ska man inte ha någon annan hund när man skaffar en chihuahua & absolut ingen stor hund såfall för då drar chihuahuan sig lätt undan & bli skygg! även ingen ras som är så jätte förtjust i barn som är på & ska peta på dom osv jätte mkt.

just nu har jag en själv, hon är 8½ år nu, blir 9 i januari, hade även en till fram till augusti förra året då hon plötsligt dog vilket tog hårt på både mig & min andra chihuahua då dom hade varit tillsammans enda sen dom föddes, kullsystrar! För några år sedan så hade vi sammanlagt 8 st små sötnosar & dom tar en verkligen med storm :) Hon som jag har nu blev opererad i sin knäskål när hon var knappt 1 år gammal & har inte haft problem med det sen dess. Finns dessutom 2 bilder på henne i mitt galleri så du kan kolla :)
    Lillkillen i magen, BF: 15 december ♥ läs mer: emach.devote.se
  • 2äggmamma

Nu blev jag lite deppig, har både småbarn och äldre stor hund... då är inte en chihuahua att rekomendera tydligen?

• chelh
    2äggmamma skrev 2009-08-31 07:42:40 följande:
    Nu blev jag lite deppig, har både småbarn och äldre stor hund... då är inte en chihuahua att rekomendera tydligen?
    dåhade jag nog faktiskt väntat tills du inte har den stor hunden nåmer iallafall. & när du såfall skaffar en chihahua sen så får du vara väldigt uppmärksam när det gäller barnen eftersom små barn (upp till ca 10 år) brukar ha svårt att förstå hunden storlek & hur mkt den kan bli skadad osv.
  • 2äggmamma

Tack för ditt råd! Även om det var deprimerande...

• chelh
    2äggmamma skrev 2009-08-31 22:38:12 följande:
    Tack för ditt råd! Även om det var deprimerande...
    var inte meningen att göra dig deprimerad :/
  • 2äggmamma

Det gör inget, bättre det, än att jag står där med en liten chihuahua som inte fungerar i situationen.

• Seniorita

Hej!
    Har en jack russel tik på 1,5 år. Nu så kom lilla Tilda in i våra liv (Chihuahua) och dom fungerar utmärkt tillsammans, busar, lekar och är som syskon! Man kan aldrig vara säker att två olika hundar går ihop, det är alltid som ett lotteri tyvärr.

Svar på tråden Chihuahua frågor