• Lillskorven

Han är så hård i magen, vad ska jag göra??

Jag har en liten kille som är 7 månader och älskar mat. Vi vill gärna ge han mer fast föda men på senare tid har han varit hård i magen och fått kämpa för att bajsa. Och det är inte kul att se. Han blir så ledsen.
    Har provat med messmör och katrinplommon. Messmöret ser vi ingen skillnad.
    Plommonen hjälper men då måste han äta mängder varje dag.

Vi vill ju så gärna ge han annat än välling/ersättning och han ÄLSKAR verkligen mat!!

Hjälp, har ni tips?

• Svar på tråden Han är så hård i magen, vad ska jag göra??
  • Apmor2

massage, värme iform av vetevärmare, men bäst av allt är massage och ett varmt bad efteråt!

• maximum

Mer vatten att dricka.
    Bengympa, göra gå och simrörelse med benen
    lite olja i maten
    mindre gluten

• Elvisa

Du kan också prova med att lägga lite barntvål i analen. Det funkade på oss :)

• liams mamma07

vi hade precis samma problem, så fort liam börjat äta flera riktiga mål mat om dagen blev han jätte hård i magen. det var så synd om honom, ibland tog jag tempen och hjälpte honom och då kom det en riktig klump ut. fick dock höra från bvc att det inte var bra att göra så. vi fick köpa laktulos på apotket och ge honom. fick öka dosen successivt och med hjälp av det skötte han magen normalt. fich ge honom det tills han var 1 1/2 år.

• Hammare

Om ni har gett honom välling eller gröt ett tag så att han är van med det kan man börja med fullkorns välling/gröt, då sätter fibrerna fart på magen.

Sedan vi har börjat med fullkornsgröt till våran tjej för en vecka sedan så är alla problem med hård mage borta:)

Hon har ju ätit först 4månaders gröten sedan 6månadergröten så hennes mage är van med gröt, fullkornsgröten är egentligen från 8måndader, min tjej är 7 1/2 så vi tjuvstartade lite.

Annars så kan man göra egen apricos puré, det brukar också sätta fart på magen, så är apricoserna fullproppade med nyttigt järn.

• Åskan
    Elvisa skrev 2009-08-30 13:47:22 följande:
    Du kan också prova med att lägga lite barntvål i analen. Det funkade på oss :)
    Det ska man ju INTE göra! Retar slemmhinnorna jättemycket. Dessutom löser man ju inte problemet med det. bättre att lägga om kosten så bajset blir lösare.

Min dotter är också rätt hård ibland, men jag försöker se till att hon dricker mycket vatten (el päronjuice). Päronpure/päronkiwi är ju lösande med=) Ohc mkt godare än katrinplommon. Messmör hjälpte, men nu ratar hon gröt o då vet jag inte hur jag ska få i henne det. Hon vill inte äta det rent.
  • Lillskorven

Lilleman älskar katrinplommon så det är inte nått problem...
    Läste nyss en annan gammal tråd och har fått jättemkt tips nu.
    Tack snälla ni!!

sammanfattar:
    Mer vatten
    Katrinplommon
    Messmör
    Päron i olika former
    Aprikos
    Fullkornsvälling/gröt

• Åskan

Bra. Men kom ihåg att fullkorn bara är lösande om han dricker mkt vatten. Annars är det stoppande. Har du möjlighet som köp nestles produkter, min son blev mkt lösare med dem om man jämför med Semper. Speciellt när det gällde vällingen.

• Lillskorven
    Åskan skrev 2009-08-31 09:29:36 följande:
    Bra. Men kom ihåg att fullkorn bara är lösande om han dricker mkt vatten. Annars är det stoppande. Har du möjlighet som köp nestles produkter, min son blev mkt lösare med dem om man jämför med Semper. Speciellt när det gällde vällingen.
    Okej, måste erkänna att vi varit dålig med vatten till grabben men nu försöker vi verkligen. Hur mkt dricker dom små egentligen, å vad behöver dom per dag?

Ska kolla om Nestles funkar bättre. Tack för tipset!
  • Mufflis

Nu är iofs min lilla kille bara 3 månader men han är jätte hård i magen de vill lixom inte komma ut så bra med bvc i dag o fick rådet att jag skulle köpa semper bifilus som finns bakom disken på apotekt som ska ta bort förstoppningen!

Svar på tråden Han är så hård i magen, vad ska jag göra??