• Empo

Hur går ett upprop till?

Ska på upprop imorgon. Umeaå universitet.

Tiden är mellan 13-16. Vad tusan gör man så länge på ett upprop?
    Hur går det till?

• Svar på tråden Hur går ett upprop till?
  • GrodanSkrutt

Haha - ja vad gör man i 3 timmar =)

När jag har varit på upprop (endast upprop & inte första kurstillfället inbakat) så har de varit att komma till en expedition eller lektionssal inom den nämnda tiden & bocka av sig - bekräfta att man tänker gå kursen.
    De tar ca 1 minut - är uppropet för flera kurser så kan de bli en del köande (de är de som tar tid, att köa....)

• norgesessan

Vi samlades alla i en stor sal, sen fick vi en massa info, presentationer med mer, sen ropade dom upp en efter en och man fick svara ja och räcka upp handen..
    Vi var nog minst 500 där..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • GrodanSkrutt
    norgesessan skrev 2009-08-30 11:09:12 följande:
    Vi samlades alla i en stor sal, sen fick vi en massa info, presentationer med mer, sen ropade dom upp en efter en och man fick svara ja och räcka upp handen..Vi var nog minst 500 där..
    Hmm jag blandade nog ihop med registrering
    Upprop är mer som norgesessan beskriver de =)
  • Empo

Det står upprop och kusintroduktion!
    Så då börjar man med en kurs?

• norgesessan

Ja. men det är ju inte förelesningar direkt, men dom går kanske genom hemsidan, studentportalen, kursbeskrivningen med mer...

• Empo
    norgesessan skrev 2009-08-30 11:12:32 följande:
    Ja. men det är ju inte förelesningar direkt, men dom går kanske genom hemsidan, studentportalen, kursbeskrivningen med mer...
    Jo, jag tror också det nu när jag tänker efter.

Men en fråga om det..
    Det står att man ska ta med sig bärbardator om man har tillgång, vilket jag har.
    Men jag är rädd att min internetanslutning ska tjorva.
    Har dom så att man kan koppla in strömsladden till datorn?

Usch, jag är så nervös!
  • norgesessan

JAg går på högskolan i Mlamö (när jag inte är mammaledig), på bibblan är det uttag till bärbara, sen finns det vissa uttag i salarna. Det var dock inte många som hade med datorer till föreläsningarna.

• aprilsill

Första uppropet med Umeå Universitet så var det allmän information om att studera, om staden osv. Sen om det är kursintro så går ni igenom schemat, kursuppgifter osv. Ni startar helt enkelt kursen.

• Empo
    norgesessan skrev 2009-08-30 11:26:49 följande:
    JAg går på högskolan i Mlamö (när jag inte är mammaledig), på bibblan är det uttag till bärbara, sen finns det vissa uttag i salarna. Det var dock inte många som hade med datorer till föreläsningarna.
    Jag tänkte mer nu när man ska gå igenom portalen.
    Då borde man väl ha med datorn?
  • Empo
    aprilsill skrev 2009-08-30 11:27:34 följande:
    Första uppropet med Umeå Universitet så var det allmän information om att studera, om staden osv. Sen om det är kursintro så går ni igenom schemat, kursuppgifter osv. Ni startar helt enkelt kursen.
    Ah, okej.
    Är dom noga med tiderna?
    Alltså, om det står 13-16, är det de som gäller? Eller kan man få gå över?
    Undrar bara för att jag har mitt barn med mig till umeå...
    (Mormor som tar hand om han på dagarna givetvis)

Vad pluggade du?
  • norgesessan

Hos oss gjorde dom det på en storskärm, sen noterade vi ner det som var viktigt.

• aprilsill
    Empo skrev 2009-08-30 11:29:15 följande:
    Ah, okej.Är dom noga med tiderna?Alltså, om det står 13-16, är det de som gäller? Eller kan man få gå över?Undrar bara för att jag har mitt barn med mig till umeå... (Mormor som tar hand om han på dagarna givetvis)Vad pluggade du?
    Pluggar i Skellefteå via Umeå. Ja dom är i regel noga med tiderna, ni lär inte gå över tiden. Har gått över tiden 3 ggr på 2 år. Händer oftare att man slutar lite tidigare.
  • Empo

Okej, vad skönt att höra!

Tack för att ni delar med er.

Ni har inget tips för hur man ska lugna nerverna?

Svar på tråden Hur går ett upprop till?