• Midnattssolen

Tappar grönsakerna näring när de kokas i micron??

Jag vet att man brukar säga att maten tappar stor del av sin näring när man värmer den i micron.
    Men gäller det även när man ex lägger grönsaker i en glasskål med vatten och "kokar" dem.
    Jag gör det ofta och tycker att de blir mycket mer smakrika och färggranna än om man kokar på spisen.
    Någon som vet??

• Svar på tråden Tappar grönsakerna näring när de kokas i micron??
  • mammaflickan

Vet inte, men annars kan man ju ångkoka dem, då ska de bli allra näringsrikast, o även godast, tycker jag. Om man kokar potatis längst ner o lägger typ broccolin i silen över så den bara blir ångad, mmums!

• Mornie Alantie

All mat tappar näring när den kokas, oavsett om det sker i mikro eller på spis. Men vad jag hört så förloras mindre näring om du värmer i mikro utan vatten än om du kokar maten. Dels går det fortare, dels försvinner inget med vattnet.

• Midnattssolen

Jag brukar bara ha ett par matskedar vatten till en full skål med grönsaker, annars funkar det väl inte..

• Mornie Alantie

Det går att värma grönsaker i mikro helt utan vatten. Men jag tror inte att ett par matskedar vatten gör så stor skillnad näringsmässigt.

• Mammut och Papput

Nackdelen med mikro tycker jag är att maten värms upp på helt olika sätt. Värmen håller längre om den lagas på spis/i ugn. Näringsmässigt så har jag hört att all mat tappar näring i mikro och att man ska ha lock och när man kokar grönsaker/potatis för att man tappar näring då också. Jag brukar koka broccoli med lock och sedan använda vätskan till att göra t.ex. couscous för att spara på 'avkoket'.

• Midnattssolen

Tack för svaren..Jo jag andvänder alltid lock. Jag kokar bara ris eller grönsaker i mikro och använder oftast det överblivna vattnet till såsen.

Svar på tråden Tappar grönsakerna näring när de kokas i micron??