• Callina

Varit sjuk - inte helt återställd, skulle ni gå till jobbet i morgon?

Här kommer en fråga jag aldrig skulle ställa om det nu inte var för svininfluensan.... Om det inte var för den skulle jag gå till jobbet i morgon utan att ens fundera på saken. I onsdags fick jag feber och har tom idag haft feber, förkyld, halsont, värk i kroppen. DOCK ingen hosta som ska vara vanligt att ha vid svininfluensan.

I dag är jag feberfri men känner mig fortfarande helt matt, lite förkyld och fortfarande lite ont i halsen men det som känns mest är faktiskt mattheten som innebär att jag mest ligger i soffan.

OM jag nu har/haft den aktuella influensan, är jag smittfri i morgon eftersom jag då inte haft feber på ett dygn och kan gå till jobbet utan att smitta någon?

Hur skulle ni gjort? Jag tillhör dom som får dåligt samvete även om jag är hemma med feber... har en rätt lång sjukdomsperiod bakom mig som innebar mycket frånvaro från jobbet. Nu var det ett halvår sedan jag var hemma sjuk men ändå känns det som jag *skolkar* Skitjobbigt. 

• Svar på tråden Varit sjuk - inte helt återställd, skulle ni gå till jobbet i morgon?
  • Mammut och Papput

Dina symtom låter i mina öron som en vanlig förkylning också. Jag tycker att du ska utgå ifrån hur du mår ifall du orkar jobba. Sedan beror det ju på vad du jobbar med om du ska börja jobba igen. Om du jobbar i vården/barnomsorgen eller på restaurang så kanske du ska avvakta? Oavsett var du jobbar så använd mycket god handhygien och ha egenhandduk osv.

• Callina

Ja jag vet, så himla svårt, kan vara en helt vanlig förkyldning, dom närmaste kollegorna är helnojjiga och vill inte att jag kommer tillbaka förrän jag är helt symptomfri.. men om man inte har influensan så måste man ju kunna jobba om jag nu inte är däckad i morgon utan bara lite hängig. Jobbar inte med vård eller barn, sitter på kontor.

• Mammut och Papput

Jag tror att om man har influensa eller svininfluensa så vet man det. Hosta är ett mycket karaktäristiskt symtom. Förkylningar jag och min omgivning brukar ha och alltid har haft ter sig ju så som du beskriver.

• Angels Fall First

Jag har läst att man inte får ont i halsen av svininfluensan - vet inte om det stämmer dock. Hostar man kan man ju få ont i halsen av det men eftersom du inte hostar så röstar jag för en vanlig förkylning och jobbet imorgon. 

mina svenska bostäver kommer och går
  • Analoga

Tycker du ska stanna hemma imorgon oavsett svininfluensa eller vanlig förkylning/influensa, eftersom du haft feber i fyra dagar och det är första feberfria dagen idag. Man bör alltid ha en eller ett par dagar att ta igen sig efter feber.

• Zzarah

Från Vårdguiden:
    Tecken på nya influensan påminner om vanlig influensa. Vanliga kännetecken är feber, hosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk och trötthet. Nya influensan kan också ge diarré och kräkningar.

Från www.krisinformation.se
    Vi räknar med att man är smittsam från 1 dag innan till 7 dagar efter man börjat få influensasymtom (symptom). Smittsamheten kan vara lite längre om man fortfarande inte är feberfri efter 7 dagar och även hos barn. Man bör stanna hemma från arbete/skola 1-2 dagar efter man är feberfri.

• Mollan

Har du inte haft hosta är det liten risk att det är svininfluensa. Jag hade gått till jobbet imorgon.

• vindil

Jag befinner mig i samma situation, fast 2 mån senare! Blev sjuk i onsdags, och idag söndag har jag lite feber men är piggare, men förkyld.
    Imorgon har jag anställningsintervju på ett väldigt intressant jobb som kan ge många möjligheter. Har redan skjutit på datumet en gång. Men är det dumt att gå dit, fast det bara rör sig om en timme? Kan man dölja sjukdom? Resten av dagen ska jag vila.

Svar på tråden Varit sjuk - inte helt återställd, skulle ni gå till jobbet i morgon?