Bodelning?
Vi ska skiljas,inga papper är inskickade ännu. Min ex vill ha bodelning INNAN vi skickar in alla papper o sånt?
Är de riktigt att göra så?
Vi ska skiljas,inga papper är inskickade ännu. Min ex vill ha bodelning INNAN vi skickar in alla papper o sånt?
Är de riktigt att göra så?
Det stämmer inte alls. Man skickar skilsmössa papper först ochsen kan man göra bodelning själv, anlita advokat, eller yrka att Tyngsrätten ordnar det.
Mitt tips är att ni skriver upp vad ni har och vill dela och skriver papper själva och lämnar till tyngsrätten, det är gratis advokater kostar och tyngsrätten kommer tat gräva i alla hörn.
hittat en länk med tips
www.skilsmassa.eu/bodelning.php
Bodelningen ska göras utifrån hur ekonomin ser ut den dag ni ansöker om skilsmässa, dvs. den dag ni skickar in ansökan om äktensksapsskillnad.
Har ni barn under 16 år så är det ju 6 mån betänketid innan skilsmässan blir slutgiltig, men man kan göra bodelningen direkt efter att ni begärt skilsmässa.
Mitt bästa råd: anlita en advokat som hjälper er med bodelningen. Det är rejält komplicerat att dela upp allt, speciellt om ni äger er lägenhet eller hus. (Har ni hyresrätt så är det nog mindre risk att det blir fel.)
Det kan bli en rejäl smäll i efterhand om man inte gjort rätt och det är inte kul.... En advokat kostar ju en del, men om ni är hyfsat överens om vem som ska ha vad så kan advokaten fixa det juridiska på ganska kort tid (räkna med från 1000 kr i timmen). Men det är värt vartenda öre - dels vet man att det blir rätt och dels får man en mellanhand som man minimera tjafset om mitt och ditt. Min bodelning hade fortfarade inte blivit klar efter 3 år om jag inte haft advokat....
Jag tror att tingsrätten bara registrerar bodelningen. Har en kompis vars ex envisades med att sköta bodelningen själv, men inte visste hur det funkar med uppskov på reavinstskatt. I det fallet så drabbades den som bodde kvar i huset av en ekonomisk smäll pga det och kan inget göra pga bodelningen är påskriven och klar. Så ta hjälp, det finns lite gratis rådgivning att få om du söker på nätet.
Lösöret /möbler, prylar) är enklast att dela upp själva, då skriver man bara i avtalet att det är sämjedelat. Men vad gäller lån, fasta tillgångar osv så är det bäst att få hjälp, speciellt om man inte har äktenskapsförord.
Ursäkta det långa svaret...har tyvärr egen bitter erfarenhet av det här och vill inte att andra hamnar i samma sits! Lycka till.