• Sallie

Vilken cykelkärra skulle ni rekomendera?

Har två pojkar, en som är drygt två och en fem månaders bebis. Funderar på att köpa en cykelvagn och behöver lite råd.

Jag vill att den ska gå att använda som både vagn och cykelkärra.
    Har sökt på nätet och hittat både Chariot och Nordic Cab som verkar bra. Nordic cab är lite billigare och kan fälla bak ryggstödet, men beställs via nätet så vi har ingen möjlighet att titta på den innan.

Tyvärr så känner jag ingen som har någon av dessa vagnar så jag skulle behöva lite hjälp. Vad har de för för respektive nackdelar? Chariot verkar ha flera modeller för två barn.

• Svar på tråden Vilken cykelkärra skulle ni rekomendera?
  • Siggan

Har Nordic cab och är väldigt nöjd med den. Fördelar är att den är ganska hög så jag tror barnen får plats länge i den. Sen kan man plocka ur sätet och använda den som varuvagn om man skulle behöva.

• Kålrabbin

Vad kostar Nordic cab?

• lövet

Vi har en Chariot cougar 2 och den är suverän men dyr. Vi har haft vagnen sedan yngsta dotten var någon vecka och använder den mycket. Nu ar barnen snart 1½ resp 3½ år. Vår 3-åring (ca 104 cm och 16,5 kg) har bra med plats i vagnen på höjden. Lilltjejen är liten till växten (ca 74 lång och 8,7 kg) så hon åker fortfarande i hängmattan som är kanonbra. Det som är suveränt med chariots hängmatta är att små barn ligger jättebra och det äldre syskonet för lite mer plats eftersom det kan sitta lite under det lilla barnet. Chariot är lätt att köra, lätt att byta från cykel till promenad, bra packutrymmen + lätt att fälla ihop och stoppa in i bilen.
    Jag har inte provat nordic cab men det som jag är tveksam till med den är bredden (smalare än chariot) samt att packningnen ligger precis bakom ryggen på barnen och att hjulet sätts på cykelstången + att det verkar klumpigt med platsbotten, men jag tror helt klart att det är en bra kärra. Har aldrig sett babysätet live men tycker att det verkar klumpigt i jämförelse med chariots hängmatta.
    En annan cykelvagn som jag skulle fundera på om jag skulle välja vagn idag är babyjogger switchback hybrid - färmst pga ihopfällningen och köregenskaper. Quickfolden är ju underbar - tycker dock att tyget är lite sämre än i charioten och gillar inte packutrymmet och man måste troligen ha weber babysätet.

• Sallie

Nordic cab kostar 7990.- som året runt modell med cykelkärra, promenadvagn, joggingvagn och skidpulka. 4990.- för cykell och promenadvagn
    Den finns bla på www.nordiccab.se

Om man ska ha en Chariotvagn så finns ju både Cougar och Corsaire som passar för två barn, vilken är bättre?
    Hängmattan verkar bra , men min kille som är fem månader väger redan 8 kg, så jag vet inte hur länge man kan använda den.

• mandolina

Vi har en Chariot cougar 2. Vi är mkt nöjda med den, men minstingen på 2,5 mån åker oftast inte i den av olika skäl, vi tycker den är lite instängd när det är hett ute & sol. Stora tjejen på 1,5 år diggar den, hon sitter som en kung i mitten och njuter av utsikten.
    I övrigt är den superb. Lite knölig att packa in i bil dock och lite bred om man ska genom vissa dörrar men i övrigt bra verkligen. Lätt vikt, lätt att köra och pigg färg (har en röd/svart/vit) och förutom att lastutrymmet är lite snålt är allt bara fint. Babyhängmattan är inte dum alls, men vi har ju bara 3 (nej 4!) vagnar :)- så vi tar oftast enkelvagnen eller Urban J-dubbelvagnen och kör med dem.

• Sallie

Jag frågade i affären och skillnaden mellan cougar och corsaire verkar ha med packutrymmet och höjden att göra. Corsaire rymmer mer i lastutrymmet och är också högre.

Jag skulle vilja höra mer om Nordic Cab. Är den enkel att fälla ihop. Är det fällbara sätet bra?

• Upia

Vi har iofs bara en singelvagn men valde en Chariot Cougar. Den var dyr men vi hoppas på att få igen det när vi säljer den.

Vi har kört den mycket i sommar och är jättenöjda! Den rullar fantastiskt lätt, den är säker (kollisionstestad bland annat), luftig. Även i sommarvärmen var den sval iom att det blir luftgenomströmning.
    Den verkar vara bekväm att sova i för en 2-åring.
    Det är lätt att göra om den till barnvagn, och att byta mellan cyklar.

Den stora nackdelen är bromsen som sitter under förvaringsväskan vilket gör att den är svår att komma åt.

Jag har nog skrivit lite mer på bloggen:
    natook.wordpress.com/category/cykelvagn/

Svar på tråden Vilken cykelkärra skulle ni rekomendera?