• Eliin

Är min dotter allergisk mot hästar??

I dag va första dagen för min dotter på ridskolan. Hon är 4 år och hade sett fram emot det så. Inne i stallet började hon hosta en del och efter ridningen så fort vi satt oss i bilen började hon toknysa och fick fullt med kliande utslag på hakan och ner mot halsen och klåda i sina ögon samt va hon illröd i dom.

Hon har träffat hästar några ggr tidigare, men aldrig varit så i ett stall. Ni som har allergiska barn, tror ni det kan vara hästarna? Nu har hon fått tavegeyl och utslagen på hakan börjar ge med sig.

Ska jag ringa läkaren och be att få testa henne så hon inte utsätter sig för detta igen om det är just hästar hon inte tål?? Eller hur går man tillväga?

• Svar på tråden Är min dotter allergisk mot hästar??
  • Rosa Helena

Usch, det är ju värsta skräcken , hästallergi hos dottern
    Det låter ju onekligen som en allergisk reaktion av något slag, men det kan ju lika gärna vara höet eller ngt sånt som hon inte tål. Det kan man ju avhjälpa genom att skippa stallbiten och se vad som händer. Om hon bara träffar hästen i ridhuset så tror jag det ska gå bättre faktiskt. Lycka till!

• meic

Rosa Helena skrev 2009-08-30 18:42:10 följande:

Usch, det är ju värsta skräcken , hästallergi hos dottern Det låter ju onekligen som en allergisk reaktion av något slag, men det kan ju lika gärna vara höet eller ngt sånt som hon inte tål. Det kan man ju avhjälpa genom att skippa stallbiten och se vad som händer. Om hon bara träffar hästen i ridhuset så tror jag det ska gå bättre faktiskt. Lycka till!
    Så var det för mig när jag var liten, var jätteallergisk mot höet men inget alls mot hästarna. Jag hade kontaktat läkare för att göra test, onödigt om hon inte ska kunna rida om det nu är nått annat hon är allergisk mot.
  • Eliin

ja jag får ringa VC i morgon.. jag vågar inte åka dit och chansa för hon fick ju rejäl tjock hosta så nästa gång kanske hon svullnar igen helt för ögonen va rejält svullna och röda och näsan rann som bara denn och hon kliade sig jättemycket på halsen och hakan på utslagen. Nästa gång kanske det blir luftrören som svullnar. Så jag får ringa dit så får de ju ev. pricktesta henne mot hästar och hö och så.

• Annelis Mamma

Låter nog som det är häst, har hon några andra allergier ? Men åk du och testa henne som sagt inte kul om hon tätnar nästa gång.
    Lycka till !!

• Eliin

annelis mamma: nee inga andra allergier. det enda hon inte tålt tidigare är ketchup, men det är ju ingen direkt allergi utan mer överkänslighet.

• Eliin

nu har vi fått tid för pricktest så nästa onsdag ska hon dit. Innan dess får hon INTE vistas i stallet..=(

• Annelis Mamma

Bra !! Du kan väll skriva och berätta hur det går på pricktestet.

Svar på tråden Är min dotter allergisk mot hästar??