• lieva

Hur få bort bebisbajs från kläder?

Hej!

Jag undrar om någon har ett bra tips på att få bort bebisbajs(gult) från kläder när det inte går bort i tvättmaskinen.?

• Svar på tråden Hur få bort bebisbajs från kläder?
  • Sandra N

har lite samma problem. Har provat "Tabort", gnugga med vit tvål men inget av det fungerar. Har ännu ej provat galltvål som ngn tipsat om - det e mitt hopp!

• lieva

Galltvål lät intressant..Vart köper man det då?

• Svart ros

Vet bara galltvål och yes. Men det ska väl användas när det är färska fläckar för jag har då ingen tur att få bort intorkade fläckar.

• Lana

jag la allt i blöt i nån dag eller två och sedan tvättade det.allts det ska inte hinna torka in utan bytas så fort det går.har funkat här

• Lidingöbo

Galltvål köper du i hälsokostbutiker. Det finns på andra ställen också men säkrast är där.

• Lidingöbo

Btw om det är vita kläder kan du klorbleka och sedan köra en vanlig tvätt.

• karmasus

Galltvål! Så bra!

Gnid in tvålen och låt det ligga ett tag. Tvätta sedan som vanligt! *borta*

Finns på Ica Maxi, hälsokostaffärer och på deras egna sida www.galltval.se

• Susanne78

Jag använde diskmedel - Yes - på mina tvillingars fläckar. Funkar kanon! Bara gnugga in och sedan tvätta.

• yossis

Använder galltvål & en mjuk nagelborste om fläcken sitter hårt eller har torkat in.

• SysterYster82

Galltvål, det absolut bästa!! Helt naturligt ett stort plus tycker jag. Förrutom ovan ställen finns dem på en del Hemtex butiker och Duka. Jsg sköljer upp plagget omgående, tvålar in fläcken flera gånger och sköljer igen. Har alltid fått bort allt, men använd kallt vatten eftersom varmt vatten får fibrerna att öppna sig i tex bomullskläder. Lycka till!

• Svart ros
    yossis skrev 2009-08-30 20:42:19 följande:
    Använder galltvål & en mjuk nagelborste om fläcken sitter hårt eller har torkat in.
    förstör man inte tyget då? Speciellt om det är ett mönstrat tyg?
  • yossis
    Svart ros skrev 2009-08-30 20:45:37 följande:
    förstör man inte tyget då? Speciellt om det är ett mönstrat tyg?
    Gnuggar försiktigt på avigsidan av plagget & använder kallvatten, har inte märkt någon skillnad på dotterns kläder.
  • miamisan

Vanish fungerar utmärkt till alla möjliga fläckar på kulörta kläder. Det förbehandlar jag alla fläckar med (direkt efter man tagit av plagget). Sen låter jag det torka och tvättar med vanliga tvätten när vi har tid (en gång i veckan).

♥ Tristan 080118 ♥ Lillasyster BF 091126 ♥
  • lieva

Tack så hjärtligt för alla svar. Ska köpa mig en galltvål imorn! :)

Svar på tråden Hur få bort bebisbajs från kläder?