• Lillstjärna

Hjälp! sammanväxningar

HJÄLP!

Min vänstra äggstock och livmoder har vuxit fast i tarmslyngor pga endometriosen. Är det någon som har haft liknande erfarenheter av endo?

Vad gjorde ni för att bli bättre? Operation, behandlingar, smärtstillande?

Alla råd, historier välkomnas.

• Svar på tråden Hjälp! sammanväxningar
  • Trinity78

Jag behandlas just nu med Enanton som försätter kroppen i ett fejkat klimakterium. Det gör att endometriosen "svälter" och cystorna blir (förhoppningsvis) mindre. Man behandlar oftast 3-6 månader och sen går kroppen tillbaka till sitt normala tillstånd. Klimakteriet är alltså bara tillfälligt.

Sammanväxningarna är dock svårare att behandla. Det går att operera dem men min läkare avrådde mig att göra det eftersom de kommer att komma tillbaka. Jag har provat Diklofenak mot smärtan men det hjälpte inte så mycket. Nu har jag Citodon och de funkar mycket bättre. Problemet är att man blir lite hög och inte bör köra bil när man har tagit dem, men det är så mycket bättre än att ha ont.

Lycka till!

Reproductively challenged
  • Johannniii

Jag har endometrios, De misstänker att något påverkar tarmen, vilket kan vara så som du har... jag vägrar att operera mig för jag vill inte ha ärrvävnader som växer så att infertiliteten ökar.. men prata med minst 3 läkare och fråga vad de rekommenderar. och välj sedan utifrån det hur du ska göra. har du väldigt ont? Jag har ont hela tiden. Jag fick starka tabletter emot just äggstockarna.

• Johannniii
    Trinity78 skrev 2009-09-04 07:28:47 följande:
    Jag behandlas just nu med Enanton som försätter kroppen i ett fejkat klimakterium. Det gör att endometriosen "svälter" och cystorna blir (förhoppningsvis) mindre. Man behandlar oftast 3-6 månader och sen går kroppen tillbaka till sitt normala tillstånd. Klimakteriet är alltså bara tillfälligt. Sammanväxningarna är dock svårare att behandla. Det går att operera dem men min läkare avrådde mig att göra det eftersom de kommer att komma tillbaka. Jag har provat Diklofenak mot smärtan men det hjälpte inte så mycket. Nu har jag Citodon och de funkar mycket bättre. Problemet är att man blir lite hög och inte bör köra bil när man har tagit dem, men det är så mycket bättre än att ha ont. Lycka till!
    jag har också provat dicoflenak, det funkar inte så bra nej, nästan så att man vill dricka ett helrör upptill för at tdet ska funka. Men Citodon, jag tror att jag haft det med. isf var det dem som funkade lite bättre
  • Lillstjärna

Jag har opererats 3 gånger, och väntar nu på min fjärde laparskopi men det känns som om man tuggar på samma hjul hela tiden. Det blir inte bättre. Har även fått enthon depot 3 gånger a 6-8 mån. Blir sämre igen efter någon månad.

Jag äter diflefenk, dexofen, ketogan, alvedon för att smärtstilla. Men. Ibland hjälper ine ens det.

Är det någon som lyckats bli gravid?? Hur?

• Johannniii
    Lillstjärna skrev 2009-09-04 12:04:20 följande:
    Jag har opererats 3 gånger, och väntar nu på min fjärde laparskopi men det känns som om man tuggar på samma hjul hela tiden. Det blir inte bättre. Har även fått enthon depot 3 gånger a 6-8 mån. Blir sämre igen efter någon månad. Jag äter diflefenk, dexofen, ketogan, alvedon för att smärtstilla. Men. Ibland hjälper ine ens det. Är det någon som lyckats bli gravid?? Hur?
    Jag har varit gravid tidigare men gjort abort.. fick min diagnos när jag var 13 och var gravid vid 14. men idag säger dom att jag antagligen inte kommer kunna få barn om jag väntar till efter 20-25. så bebisverkstad om 1 år ungefär . försöker ni?
  • Trinity78

Jag har aldrig lyckats bli gravid. Jag genomgår min andra ivf nu.

• gerbom

Man kan ju beroende på vart de sitter bränna bort endohärdar och det har man gjort på mig vid ett tillfälle. Det funkade både bu och bä precis som så mycket annat vad gäller endometriosen.

Vad som däremot är säkert är att ju fler gånger man är inne och pillar desto mer ärrvävnad blir det och det är inte optimalt för någon funktion i buken!

• saax

Jag är opererad vid ett flertal tillfällen för cystor och sammanväxtningar. Läkarna har konstaterat att jag lider av ganska svår endometrios där mer eller mindre allt är sammanvuxet i dom nedre regionerna. Önskade vid min senaste operation att livmoder mm skulle tas bort, men tyvärr gick inte det pga alla sammanväxtningar. Det var jobbigt att få det beskedet för jag hade verkligen tänkt igenom och bestämt mig för att det steget och så går det inte!

Jag har försökt bli gravid genom IVF men har inte lyckats istället fick jag lyckan att bli mamma till den finaste lilla kinaprinsessan som finns!!!! Lyckan finner inga gränser!!!!

Sedan vi la ner IVF så får jag P-spruta varannan månad och det har hjälp mig mycket. Det som jag har ont av idag är alla sammanväxtningar som drar och vrider runt i kroppen. Citodon är det ända som hjälper för mig när det är som värst.

• muhina

mina äggstock och livmodern är ihopväxt med bakre buken, så att gå och göra nr 2 på toan gör enormt ont, vänstra äggstocken är missbildad efter alla sammväxningar och operationer, och högra äggledarn fungerar inte, så jag väntar på ivf nu. har tagit olika sorter medicin, provera,orgametril,synarela osv osv men inget hjälper så vi får se hur länge jag orkar.. har fått panocod nu som smärtlindring, den hjälper lite, bättre än allt hittills jag har testat..

• Johannniii

Endometrios borde synas lika mycket i media som cancer! Och uppmana folk och läkare att vilja lära sig mer! Man vet inte mer om endometrios idag än för 50 år sedan. Och det är riktigt kasst! Borde starta en fond eller dylikt för endometrios. Det är så otroligt många som lider av det och så otroligt många som lider utan att veta att de har det!

måste göra något åt det! !

Operation = ärrvävnad = svårt att bli med barn

osvosv.. Det är inga bra lösningar/botemedel. Borde forska mer!

• Fru U

Låter som min ruttna kropp. Har läkarna sagt något till dig om hur det blir när du väl är gravid med tanke på att livmodern sitter fast (jag oroar mig för förlossningen o krystvärkar)

Vi gör ivf/fet

muhina skrev 2009-09-06 22:42:38 följande:
    mina äggstock och livmodern är ihopväxt med bakre buken, så att gå och göra nr 2 på toan gör enormt ont, vänstra äggstocken är missbildad efter alla sammväxningar och operationer, och högra äggledarn fungerar inte, så jag väntar på ivf nu. har tagit olika sorter medicin, provera,orgametril,synarela osv osv men inget hjälper så vi får se hur länge jag orkar.. har fått panocod nu som smärtlindring, den hjälper lite, bättre än allt hittills jag har testat..
  • muhina

har inte ruktugt pratat om det med de, väntar nu min tid till linköping sjukhus, ska göra ivf, de har sagt att jag ska få tid om 2 v, så då kommer vi att prata lite mer, jag tror att det kommer att göra jätte ont med tanke på att jag har ont bara av att gå och skita, *ler* så vi får se, men jag hoppas på det bästa, vi får se, hur gick det med ivf?? är lite nervös faktiskt, vet inte riktigt vad man ska vänta sig...

• lotie

Hej!
    Jag har kronsik värk och ont vid toabesök magknip ofta haft misstanke om endometrios i 9v år nu..försökt få barn ett år utan att lyckas. håller på med utredning nu men får inte tid förrän januari. Då kanske jag med har sammanväxningar med tarmarna...Om man opererar får man försöka få barn direkt efter då? riskerar man att skada mer än man gör nytta? om man gör en spolning kan det ta stopp pga endometriosen där eller upptäcker man det inte förrän vid titthål?

• Trinity78
    lotie skrev 2009-10-06 09:36:59 följande:
    Hej!Jag har kronsik värk och ont vid toabesök magknip ofta haft misstanke om endometrios i 9v år nu..försökt få barn ett år utan att lyckas. håller på med utredning nu men får inte tid förrän januari. Då kanske jag med har sammanväxningar med tarmarna...Om man opererar får man försöka få barn direkt efter då? riskerar man att skada mer än man gör nytta? om man gör en spolning kan det ta stopp pga endometriosen där eller upptäcker man det inte förrän vid titthål?
    De läkare jag har pratat med säger att man inte gärna vill operera sammanväxningarna med tarmen eftersom risken är stor att man skadar tarmen vilket kan ställa till större problem samt att sammanväxningarna oftast kommer tillbaka ändå.

Menar du en spolning av äggstockarna eller av tarmen?
Svar på tråden Hjälp! sammanväxningar