• runesthlm

Min dotter på 6 har börjat blinka ofta med ögonen

Har en dotter på 6 som för några veckor sedan började blinka ofta med ögonen, mest det högra, ibland kombinerad med att hon vrider på huvudet...Ser nästan ut som tics..Är det andra som sett något liknande hos sina barn i denna åldern?

• Svar på tråden Min dotter på 6 har börjat blinka ofta med ögonen
  • idaflisan

Min dotter fick tics när hon var 4 år,blinkade med ögonen konstant.
    Sökte på bvc och fick rådet att inte låtsas om det,att om det uppmärksamades för mycket kunde de fastna i det.

Vet inte om det stämmer men hon slutade efter ett par månader

• Pochahontas

Det är väldigt vanligt. Min son har haft jättemycket olika grejor för sej, och många jag känner också.

Det råd man alltid får är att ignorera det så mycket som möjligt, för det kan förstärkas om man är "på" för mycket.

Inte alltid lätt, för det kan vara väldigt irriterande faktiskt. Speciellt om de börjar ha ljud för sej... Men, som sagt... Ignorera det så mycket du kan.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Tina B

säkert något tics som försvinner ... men kan även vara lite allergi. Min son är pollenallergiker och har bara symptom i ögonen. Även då han påstår att det inte kliar så syns det när hans reaktion "startar" (eller snarare börjar bli "ohanterlig" - kliandet kommer strax igång) för då blinkar han väldigt ofta.

• norpan 1

Min sexåring blinkar febrilt med ögonen och "hostar" då det är nya grejer på gång och hon är lite uppspelt/nervös.
    Det är små tics hon har för sig och jag är övertygad om att hon kommer att sluta med de om jag bara ignorerar dem och låter tiden ha sin gång.

• Playdo

Det är likadant här. Min 6 åring har börjat i förskoleklass och i den vevan så började hon slicka sig på läpparna och grimasera.

vi har inte sett det tidigare och tror att det är nervositet och spänningar med allt det nya och alla nya barn i samma klass och klasserna runt omkring.

Vi avvaktar och har talat om för henne att det ser löjligt ut när hon håller på- men vi tjatar inte på henne stup i kvarten heller.

Jag kommer själv ihåg en ovana jag höll på med, men det la jag av med efter ett tag. Jag bara bestämde mig för att lägga av och det löftet höll jag till mig själv.

Svar på tråden Min dotter på 6 har börjat blinka ofta med ögonen