• hönamor

Janne min vän av Peter Pohl

Vad är grejen med den boken? Kan någon förklara för mig vad som hände. Vem var Janne? Var han cirkusartisten eller vad. Blev han mördad? Jag hajjar ingenting. Den var i en kurs jag läste upphöjd till skyarna men jag ser inte storheten. Tyckte det mest var jobbigt med allt slang o sen lämnades jag så ovetandes på slutet ändå, eller är det bara jag som är dum?

• Svar på tråden Janne min vän av Peter Pohl
  • Jambosana

Jag läste den, men minns faktiskt inte heller knorren på den...

• Njord

För det första tycker jag att boken inte är nån direkt höjdare, snarare en mycket märklig komposition av text som är rätt svårläst mest med tanke på språket. Öppna slut tycker jag nästan alltid är tråkigt och frustrerande och så även i denna bok.

För det andra är Janne en tjej.

Vad grejen med boken är undrar du.
    Den delen av boken finner jag mest intressant.
    Jadu, menar du vad den i grund och botten handlar om så tycker jag att huvudkonflikten är vänskap och lojalitet. Om hur en ny person med beteenden som inte direkt passar in i gruppen och hur personen kan förändra hela gruppen. Om att få vara den man är i vilken grupp man än hamnar i. Och vad som händer när man "måste" utge sig för att vara en annan än man är, att Janne utger sig för att vara kille för att bli accepterad i gänget.

Sen blir jag nyfiken på vad det är för kurs du läser. Själv läste jag den under mina barn-och ungdomslitterturstudier.

• hönamor

Tack Njord för ditt svar. Tycker heller inte boken var den höjdare jag förväntade mig. Att Janne är en tjej vet jag inte om jag skulle ha antagit tydligt om jag inte framkommit från facklitteratur så det visste jag redan innan jag började läsa boken.

Det var en väldigt bra analys av vad grejen med boken var. Håller med dig helt o fullt men vad jag vill veta är mer om han var ett kidnappat barn som slavade på cirkusen eller vad det itne nåt löst snack om det nånstans att cikrusar kidnappade barn o tvingade dom lära sig massa trix? Blev han sen mördad? När jag läste OM boken så fick jag mer uppfattningen att han var som det undradess över i boken oxå slagen hemmifrån o levde med våldsamma föräldrar i en ohållbar situation.

Jag läste den oxå under en kurs i barn och ungdomslitteratur som jag läste nu över sommaren från kalmar högskola. Ska läsa de yngre barnens litteratur från karlstad i höst.

• Njord
    hönamor skrev 2009-08-31 21:12:46 följande:
    vad jag vill veta är mer om han var ett kidnappat barn som slavade på cirkusen eller vad det itne nåt löst snack om det nånstans att cikrusar kidnappade barn o tvingade dom lära sig massa trix? Blev han sen mördad?

När jag läste OM boken så fick jag mer uppfattningen att han var som det undradess över i boken oxå slagen hemmifrån o levde med våldsamma föräldrar i en ohållbar situation.
    Det första, minns jag inte något om alls, så det kan jag tyvärr inte svara på. Jag kommer dock ihåg att jag undrade om Janne var död eller inte på slutet.

Det andra, det var det intrycket jag fick. Om jag inte missminner mig helt så säger Janne till Krille (huvudpersonen) något om att han är avundsjuk för att Krille har en mamma samt att hon antyder något om att hans pappa inte är så snäll.

Antagligen har boken gett mig något då jag kommer ihåg på tok för mycket av en bok jag knappt gillade
  • hönamor

Läste ett öppet svar av Peter Pohl på nätet eftersom så många tydligen frågat omkring Janne. Där skrev han att Janne var cirkusartisten men om han levde eller var död när dom fann han ville han inte svara på o det framgick inte av boken heller. Vad janne hade för relation till "monstret", Mr GG eller cykelverkstaden eller pappan o sonen som omkom i branden ville han heller inte svara på. Han hänvisade till att det var Krille som berättade historien o vi bara fick veta vad en 12-åring kunde tänka sig o förstå, inget annat.. Men jag fick iaf veta att han/hon var cirkusartisten

• Marskatta

Nu är det MÅNGA år sedan jag läste Janne, min vän men som jag minns det var jag ganska säker på vad som hade hänt - antagligen har jag alldeles för bra fantasi, eftersom det verkar vara så öppet. Janne var en tjej, Janne var cirkusartisten, Janne utnyttjades sexuellt av Monstret och Janne var död. Och jag tyckte att det var en fantastisk bok.

• fruis

Boken handlar också om smärtan i att vara barn och inte kunna tolka vuxenvärlden. Att leva med omständigheter man inte är mogen att klara av. Krilles känslor av att inte förstå vad de vuxna (eller Janne) pratar om eller vad det är som håller på att ske och varför. Oavsett om Janne är död eller inte innebär bokens slut en väldigt smärtsam död för Krilles barndom.

Peter Pohls böcker överhuvudtaget är väldigt centrerade kring smärta och främlingsskap, av att vara den utomstående betraktaren.

Svar på tråden Janne min vän av Peter Pohl