• Lovable

Gravid och nagellack??

Hej!

Jag pluggar till hudterapeut där det även ingår att lacka naglar etc., så nu i sluttampen på utbildningen är det många prov med då bl.a. mkt lackning...Hur farligt är det? Jag kan ju inte bara vägra....försöker undvika det när jag kan men ibland måste jag som nu på proven.

Hoppas att det inte är allt för skadligt? *orolig* :/
    Någon som vet/har någon teori?

MVH/Mia

• Svar på tråden Gravid och nagellack??
  • Teskedsmamman

Säg det, men jag har nästan alltid lackerade naglar och min BM har inte sagt något än... föreslår att du ringer din BM...

• Lovable

Någon mer? Ska ha prov i detta imorgon...blir så orolig :/ Hinner inte få svar av BM

• ludicrous

Om det inte är farligt för frisörer att stå och färga/permanenta hår hela dagarna kan det väl inte vara så farligt med nagellack?

• ANNA21

Hej!

Jag vt inte 100% men jag går och gör "lösnaglar" regelbundet och hon som fixar mina naglar menar att det inte ska vara farligt, men tydligen kan det finnas lack ute i butik med ett ämne som idag är förbjudet pga ev. cancerframkallande. jag tror inte du behöver oroa dig, Lack sitter på nageln och går inte in i huden plus att ni lär ha "bra" lack på skolan.

Lycka till

• Kajsan

ludicrous

Det är ju farligt för frisörer, då frisörers barn i högre utsträckning föds för små

• ludicrous

Kajsan- min kompis är frisör och fick barn och Bm sa att det inte var ngn fara.. hon klämde då ut en klump på 54 cm och nästan 4 kg

• Kajsan

ludicrous

Man kan ju inte säga att en person måste följa statestiken rakt av Klart det finns frisörer som föder stora barn!
    Men, i snitt så föder frisörer mindre barn än många andra yrkesgrupper.

• Lovable

Jag tänkte mer på hur det påverkar att andas in alla "ångorna"....Men jag antar att det är ok eftersom mina lärare inte säger något om det...men man vet aldrig....tänkte om det var någon här som frågat sin BM tidigare ellerså?

• Kajsan

Lovable

De säger ju att man ska undvika att måla inomhus (alltså väggar och sånt) när man är gravid.
    Men lite naglar kan väl inte göra så stor skillnad? jag målar mina ivarjefall

• Cinnalinna

Jo det är farligt för frisörer! Det finns flera undersökningar som visar att ofrivillig barnlöshet är vanligare bland frisörer och att detta med all sannorlikhet är på grund av de starka kemiska ämnen de utsätts för dagligen!

Dessutom innehåller billigare/äldre nagellack ämnen som är skadliga, tex formaldehyd.

• MotherOfTwo

Jag håller själv på med kemikalier dagligen och jag kan nästan med 100% garantera att det inte är farligt för dig att hålla på att lacka naglar några dagar/veckor. Allt handlar ju om exponeringsmängd och exponeringstid.
    Dessutom är det väl mest etylacetat, butylacetat, och aceton som nagellack innehåller har jag fått för mig och det är inte speciellt farliga ämnen, allra minst i den mängd som du trots allt kommer att andas in.

Lacka lugnt :)

• Lovable

Angelguard:

Tack för ditt svar! Det gjorde mig lugnare :)

• Lovable

Tror ni att det hjälper lite att ha ett sånt där vanligt munskydd?

• MotherOfTwo

Nä det gör det inte. Lösningsmedelsångorna går igenom ett vanligt munskydd. Du måste i sådana fall ha ett andningsskydd. Men känner du dig mycket orolig kan du inte be om att få lacka lite mindre. Bara göra det nödvändigaste (jag är ju inte helt insatt i hur ett prov i lackning går till).

Något annat jag kan säga är att lukttröskeln för butylacetat, etylacetat och aceton är väldigt låg vilket innebär att man lätt känner lukten. Näsan uppfattar alltså lukten väldigt tydligt. Det betyder inte att ett ämne är farligt. Formaldehyd som någon skrev om är precis tvärtom. Där känner näsan först när nivån är så hög att den är skadlig. Det jag ville säga att bara för att det luktar är det inte nödvändigtvis farligare. Svammel svammel hoppas du förstår vad jag vill säga.

• ANNA21

Min kille är målare och enligt honom är det inte någon fara att måla inne och för en gravid att vistas där. Så länge det gäller vattenbaserade färger men har man tänkt använda oljefärg bör man undvika vara hemma tills de torkat. Förr i tiden (läge sedan) innehäll målafärg gifter, idag luktar de knappt något, däremot klagar min kille på att det "stinker" då ja målar naglarna så jag vet inte vad man ska tro.

Måla på du ochdet finns så mycket som kan vara farligt men barnet är så skyddat i din mage.

• Uliise

Vattenbaserad färg är minst lika skadlig att andas in som gravid som oljebaserad. Att det inte skulle vara så är tyvärr en felaktig fakta som sprids överallt.

Majken 100421
  • La Lola
    Uliise skrev 2013-12-10 14:09:57 följande:
    Vattenbaserad färg är minst lika skadlig att andas in som gravid som oljebaserad. Att det inte skulle vara så är tyvärr en felaktig fakta som sprids överallt.
    Tråden är sen 2005, ifall du inte såg det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Gravid och nagellack??