• LAMadde

Bäst område i Paris?

Sitter och letar en weekend resa till Paris
    för mig och maken. Då jag aldrig varit där
    förut så vet jag ingenting om de olika område
    i staden. Vi vill väl bo rätt centralt, nära
    restauranger och shopping. Vilket område ska
    vi kolla efter hotell i? Eller nån som har
    specifika namn på hotell kanske?!

• Svar på tråden Bäst område i Paris?
  • Skrivet

Det beror ju egentligen på två saker: Hur mycket pengar kan ni tänka er att lägga och vilken typ av miljö vill ni bo i?

Paris är ju ganska homogent - hela staden ser ut på ungefär samma sätt oavsett var man är. Det finns dessutom mängder med små restauranger överallt, samt små hotell. Det är så lätt att hitta hotell i Paris att jag har åkt dit ibland och letat hotell när jag väl varit där. Kanske inget att rekommendera för första resan dock

Ett tips angående hotell är att inte köra för billigt. Sunkigt i Paris är på en helt annan nivå av sunk än i Sverige. Man kan ha tur men också otur.

Shopping finns det lite överallt. Det beror ju på vilken shopping ni vill bo nära. Mainstream- och lyxshoppingen hittar ni ju runt 1:a arrondismentet, typ Rue Saint-Honoré (lyxbutikerna, typ Dior, Corneliani, Canali, etc), Boulevard Haussmann (de stora galleriorna Printemps och Lafayette). Sedan finns ju Le Bon Marché, en annan stor galleria, på södra sidan av Seine, vid Rue de Sèvres/Rue du Bac (M Sèvres-Babylone). För mer blandad shopping i små butiker så är ju diverse gator i Marais-kvarteren bra, typ strax väster om Place des Vosges samt Rue de Turenne.

Ni har även den stora gatan Boulevard Saint-Germain med mycket shopping.

Om ni har tänkt er att gå ut och äta lite, dricka lite och ha det trevligt, inte bara gå hem på hotellet eftet avslutat dagsverke - då skulle jag rekommendera er att bo nära Bastillen. Orsaken är enkel: Det finns hur mycket barer som helst där. Det behöver inte skena iväg.

Säg till om du vill ha lite fler tips. Jag är inte helt up to date då jag inte bor där längre, men en del saker har jag koll på. En del små pärlor också, särskilt om man gillar choklad

• Skrivet

Läste just din presentation - vilket äventyr! Inte illa

• vackrastarflow

Skrivet har täckt det mesta, men jag måste slå ett slag för Montmartre! Det mest underbara området i Paris. Visst ligger ett red light district i närheten, men det är ingen fara, där bodde vi Ett stenkast från Moulin Rouge!

Varje gata i Montmartre är som tagen ur en vacker film... Det är väldigt speciellt och tyvärr lite turistigt, men man kan hitta pärlor även här.

• Skrivet
    vackrastarflow skrev 2009-08-31 10:32:01 följande:
    Skrivet har täckt det mesta, men jag måste slå ett slag för Montmartre! Det mest underbara området i Paris. Visst ligger ett red light district i närheten, men det är ingen fara, där bodde vi Ett stenkast från Moulin Rouge!Varje gata i Montmartre är som tagen ur en vacker film... Det är väldigt speciellt och tyvärr lite turistigt, men man kan hitta pärlor även här.
    Ja, det är ett underbart område. Det finns många trevliga hotell där också. Många skabbiga också, men det gäller ju hela Paris.

Tyvärr minns jag inga hotell där. Det finns ju några som ligger enormt pittoreskt bland kullarna.
  • vackrastarflow
    Skrivet skrev 2009-08-31 15:32:34 följande:
    Ja, det är ett underbart område. Det finns många trevliga hotell där också. Många skabbiga också, men det gäller ju hela Paris. Tyvärr minns jag inga hotell där. Det finns ju några som ligger enormt pittoreskt bland kullarna.
    Jag bodde på Hotel Migny som låg precis vid botten av Montmartre-kullen i närheten av Moulin Rouge. Metrostation Pigalle. Och visst var en hel del barer där frågsamma, men man känner sig inte otrygg på nåt vis. Sen är Rue des Martyrs som ligger runt hörnet helt underbar! Man ser Sacre Coeur därifrån Där fanns dessutom en svensk godisaffär! Jättekul

Hotellet var lite si och så, men eftersom jag var agent som sålde hotellet så fick vi ett fint rum med stor balkong. Det finns inget coolare än att spendera morgonen lyssnandes på när Paris vaknar.

Nästa gång bokar jag dock en lägenhet. Saknade att kunna köpa med godsaker hem.
  • Skrivet
    vackrastarflow skrev 2009-08-31 16:59:39 följande:
    Jag bodde på Hotel Migny som låg precis vid botten av Montmartre-kullen i närheten av Moulin Rouge. Metrostation Pigalle. Och visst var en hel del barer där frågsamma, men man känner sig inte otrygg på nåt vis. Sen är Rue des Martyrs som ligger runt hörnet helt underbar! Man ser Sacre Coeur därifrån Där fanns dessutom en svensk godisaffär! Jättekul Hotellet var lite si och så, men eftersom jag var agent som sålde hotellet så fick vi ett fint rum med stor balkong. Det finns inget coolare än att spendera morgonen lyssnandes på när Paris vaknar.Nästa gång bokar jag dock en lägenhet. Saknade att kunna köpa med godsaker hem.
    Får du ofta tillfälle att vara i Paris? Jag tänker ofta att man borde flytta dit några år och jobba. Har bott där och pluggat.
  • vackrastarflow
    Skrivet skrev 2009-08-31 17:17:47 följande:
    Får du ofta tillfälle att vara i Paris? Jag tänker ofta att man borde flytta dit några år och jobba. Har bott där och pluggat.
    Tyvärr inte, jag hade dock också kunnat tänka mig några år där. Dock så är min franska skitkass så jag hade inte fått nåt jobb

Jag har bara varit där en gång, men jag snappar lätt upp saker och atmosfärer.
  • Skrivet
    vackrastarflow skrev 2009-08-31 17:19:27 följande:
    Tyvärr inte, jag hade dock också kunnat tänka mig några år där. Dock så är min franska skitkass så jag hade inte fått nåt jobb Jag har bara varit där en gång, men jag snappar lätt upp saker och atmosfärer.
    Oh la la, il faut qu'on sache parler français !

Det är inte svårt att bli förälskad i den staden, och ju mer man är där, desto mer förälskad blir man. Den är så oerhört mångfacetterad och nyanserad.
  • vackrastarflow
    Skrivet skrev 2009-08-31 17:26:38 följande:
    Oh la la, il faut qu'on sache parler français ! Det är inte svårt att bli förälskad i den staden, och ju mer man är där, desto mer förälskad blir man. Den är så oerhört mångfacetterad och nyanserad.
    Ja verkligen. Vi hade fem hela dagar där så vi kunde verkligen njuta. Det blir definitivt ett besök inom snar framtid.

Och jag fattade bara hälften av vad du skrev på franska
  • Skrivet
    vackrastarflow skrev 2009-08-31 17:46:07 följande:
    Ja verkligen. Vi hade fem hela dagar där så vi kunde verkligen njuta. Det blir definitivt ett besök inom snar framtid.Och jag fattade bara hälften av vad du skrev på franska
    "Oh la la" och smilyn eller?

Gillar man choklad skall man definitivt ta sig till Café Hugo vid Place des Vosges och äta deras Moulleux au chocolat. 9/10 så är det en transendental upplevelse bestående av choklad med choklad och choklad på choklad med choklad.
Svar på tråden Bäst område i Paris?