• Annixa

Cykla själv till skolan?

När börjar ni låta era barn cykla själv till skolan? Min son som går i ettan tjatar jämt att han vill börja cykla själv till å från skolan, men jag säger nej tycker att han är för liten, men funderar om jag kanske är för hönsig! men jag är så rädd att han kanske blir överkörd av en bil eller att nån tar honom!
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Cykla själv till skolan?
  • Lena

Jag gick själv i lågstadiet och cyklade i mellanstadiet. Det känns lagom för mig.

• viseversa

Det beror på hur långt det är till skolan och hur trafikerat det är mm mm.

• Annixa

Det är inte så långt men det är ändå två vägar som han ska gå/cykla över! försöker lära han att man måste kliva av cykeln å styra den över vägen! Men ibland har ju dom brotom å jag är rädd att han glömmer bort det!
    man kan ju inte spionera på honom!
    Tror att det jag är mest rädd för är att nån ska ta honom!

• sjöberg75

På den skolan min tös går på så får man inte cykla förrän man går i 4an.
    Tycker det är lagom ålder, man har inte så mycket trafikvett när man är yngre.

Cyklar hans kompisar till skolan??
    De kan ju slå följe i så fall.

Kanske ska börja en helg att cykla o då kan ju du eller pappan cykla me honom o "träna" på den väg han ska cykla.

• 6 Små Älsklingar
    Annixa skrev 2009-08-31 08:13:55 följande:
    Det är inte så långt men det är ändå två vägar som han ska gå/cykla över! försöker lära han att man måste kliva av cykeln å styra den över vägen! Men ibland har ju dom brotom å jag är rädd att han glömmer bort det! man kan ju inte spionera på honom! Tror att det jag är mest rädd för är att nån ska ta honom!
    Det beror på vad det är för väg.

Min son cyklade själv vårterminen, då gick han i ettan.
    Han behöver gå över 3 vägar, men dom vägarna är inom bostadsområden och väldigt lite trafikerade.
    För övrigt är vägen till skolan gångväg med stora vägen i närheten, det är 30-väg hela vägen till skolan.

Han fick en mobiltelefon och ringde oss när han kom fram till skolan, det hände ibland att han glömde, men då ringde jag honom

Fråga hans lärare om det är ok att han cyklar själv, det finns skolor där barnen inte får cykla eller gå själva förrän dom är i en viss ålder.
  • bustösen

min sons skola har som regel att man måste gå i femman, tycker själv att det är lite väl sent, men det är bra att det finns gemensamt beslut så att det är lika för alla, kolla upp om er skola har ngn regel annars är det ju bara att ta ställning till om h*n klarar av vägen själv, med tanke på vägar, trafik osv

• Annixa

han har några i klassen som tydligen får cykla själva! Vet inte varför han har kommit på det här! eftersom han cyklar med min granne å hennes barn som går på samma skola eller så cyklar jag med barnen! vet inte hur han har tänkt att han ska cykla före el?
    Ett barn är ju inte trafik moget förns dom är 12år har jag läst!

• Annixa

Blir så himla less på hans tjat!

• Rix

Här har föräldrar och skola kommit överens om att man får börja cykla själv i 4an. Frågan är ju oxå hur skolförsäkringen gäller om nåt händer, när barn under en viss ålder inte bör cykla själva i trafiken.

• Stårschan

Många skolor låter inte barnen cykla själva innan de börjar fyran (eller däromkring), så det löser ju problemet ganska smidigt tycker jag. Ofta har det väl att göra med att det inte finns plats för alla cyklar helt enkelt.

Svar på tråden Cykla själv till skolan?