• Jokkan

Nekad vård!

Hejsa allihopa!

Idag blev jag nekad vård hos husläkare samt via sjukvårdsrådgivningen, trots en hel helg av Hosta, feber, ont i kroppen, halsont, oni i bihålor och huvudvärk. Jag tycker att det är förjävligt att man inte ska kunna få rådgivning och bli tagen på allvar. Jag har ändå väntat 3 dagar med att ringa.

Nu ska jag ev. få en tid på sjukhuset men jag är sååååå arg!

Mvh
    Jokkan/gravid 13 veckan.

Psst..stå på er, det gör jag!

• Svar på tråden Nekad vård!
  • väntar4an 2010

de är nog rädda att det är svininfluensan efter som den sätter sig som en kraftig förskyldning,
    därför vill inte vårdcentraler ta i mot dig för smittorisken

har du ringt till sjukvården " prata ev med smittoskyddet" så kan du få komma dit bakvägen o ta prover.

• Jokkan

Okej!

Så kan det nog vara, men jag tycker att det är dålig stil. Jag som patient ska inte må dåligt av att jag är mån om mig och söker vård heller. :-/

..men dem säger via tele att det inte kan vara svininfluensan för det är så ovanligt. Skumt att kunna göra en bed. via tele. Jag tror inte heller att jag har det men där jag vuxit upp fick man iaf träffa sjuksköterska som tog lite prover för att se att det var valigt flunsa och inget annat.

Jag har inte pratat med smittoskyddet, tack för tipset!

• LillaFlamman

Jag fick maginfluensa och iom det vätskebrist så jag knappt kunde stå upp, kunde inte dricka något utan kräktes upp allt, ringde till sjukhuset o frågade om de kunde vätska upp mig (tar runt en timme), var gravid i v 10-13 därnånstans,
    men fick svaret "Näe dej vill vi inte ha hit, du e ju sjuk! det där får du allt klara hemma"

trodde man vårdade sjuka på sjukhus men jag har visst fel
    fy f*n för sv

• Jokkan

LillaFlamma!

Vad hemskt. Då ska jag inte klaga, men visst blir man arg!

Jokkan =)

• väntar4an 2010
    Jokkan skrev 2009-08-31 09:05:04 följande:
    Okej! Så kan det nog vara, men jag tycker att det är dålig stil. Jag som patient ska inte må dåligt av att jag är mån om mig och söker vård heller. :-/ ..men dem säger via tele att det inte kan vara svininfluensan för det är så ovanligt. Skumt att kunna göra en bed. via tele. Jag tror inte heller att jag har det men där jag vuxit upp fick man iaf träffa sjuksköterska som tog lite prover för att se att det var valigt flunsa och inget annat. Jag har inte pratat med smittoskyddet, tack för tipset!
    tycker det är konstigt att de säger att det är JÄTTE ovanligt eftersom det nu har sätt i gång "på riktigt" men inte epidimi men det går runt
    va har 3vuxna i lugnapparater flera st i respirator över 600fall redan är konstaterade och betydligt många flera som bara fått lindrigt och inte fått set på papper att det ÄR det.
    om de vore jätteovanligt skulle det inte bara besöksförbud nu på tex bb förlossning (bara en anhörig är välkommen) och mamman får ej gå ut i korridoren eller så.
    de vill inte ta i mot förskylda på vc för det kan vara influensan det har ju lixom gått ut med detta..
  • Jokkan

väntar4an 2010 skrev 2009-08-31 09:26:01 följande:

tycker det är konstigt att de säger att det är JÄTTE ovanligt eftersom det nu har sätt i gång "på riktigt" men inte epidimi men det går runtva har 3vuxna i lugnapparater flera st i respirator över 600fall redan är konstaterade och betydligt många flera som bara fått lindrigt och inte fått set på papper att det ÄR det.om de vore jätteovanligt skulle det inte bara besöksförbud nu på tex bb förlossning (bara en anhörig är välkommen) och mamman får ej gå ut i korridoren eller så.de vill inte ta i mot förskylda på vc för det kan vara influensan det har ju lixom gått ut med detta..
    Du har rätt. =) sen sa dem också att det inte finns några prover att ta utan det är bara att vänta ut?? men hur får man då reda på vad man har och inte?? =) Skumt!!
    Får ev. en tid vid lunch om jag ligger på lite i telefonen, men är less på att behöva känna sig ivägen och besvärande för sjukvården. :-P
    Mvh
    Jokkan
  • LillaFlamman
    Jokkan skrev 2009-08-31 09:13:47 följande:
    LillaFlamma!Vad hemskt. Då ska jag inte klaga, men visst blir man arg!Jokkan =)
    visst ska du få klaga, så jäkla mycket skatt vi betalar o sen kan vi inte få hjälp när vi behöver det, och skulle man råka få hjälp är det oftast någon inkompetent.

Sökte i 2 års tid för ont i rygg och mage, hade så grymt ont att jag inte kunde sova utan gick bara runt i lägenheten och tjöt, eller satt i dushen med skållett vatten o ylade. som värst kunde jag jag få 40 min osamanhängande sömn på 3 dygn. första läkaren sa att det var musklerna och skickade mig till sjukgymnast (visste att det inte var musklerna för en massör hade redan tittat på mig flera gånger), nästa läkare sa under 8 mån tid att jag inbillade mig, var gnällig och att det inte alls var något fel på mig annat än lite gaser i magen (fick 5 olika dieter och medecin), åkte till akuten 3 ggr men de vägrade släppa in mig eftersom det hade hänt flera ggr tidigare så var det i deras ögon inte akut.

Åkte till Thailand, fick ett anfall och åkte akut till en lokal läkare, han berättade att jag hade sten men om det satt i gallan eller njuren visste han inte eftersom hans mottagning inte hade röntgen eller ultra. skulle jag vara kvar 1v kunde han hjälpa mig men vi skulle åka tidigare så fick medecin o smärtstillande.
    Kybhhhhhh
  • LillaFlamman

Jaha fortsätter igen då, en katt kom å trampade på tangentbordet,

Kom hem till sverige och träffade en ny läkare och visade brevet den thailändske läkaren skrev med diagnos och behandling, läkaren berättade att den thailändske läkaren var inkompetent, hade ingen utbildning och han hade fel.
    efter en timmas tjat gick han med på att skicka mig på ultra i alla fall mest för att få mig att hålla käften,
    vad hände jooo gallsten på 3cm.

svensk sjukvård e skit ^^

• Jokkan

Hemskt! =( Bra kämpat ändå!

Jag har också en historia. Blev hemskickad från akuten för att vila upp mig när jag hade så ont att jag svimmade. (Och jag har HÖG smärttröskel)Det var en tumör som höll på att strypa blodtillförseln till min ena äggstock. =/ Läkaren sa att det är den värsta smärtan man som kvinna kan råka ut för i nedre partiet.
    Gynekolog och tre läkare sa emot mig när jag hävdade det var där jag hade besvär vid äggstockarna. Hade ont i HELA magen, yr, ont i huudet och skrek av smärta vid undersökning. Jag var likblek och fick dropp. Dem trodde jag hade fått influensa, men icke. Jag krävde röntgen till slut när jag knappt kunde föra min talan pga allt mofin så då hittade dem tumören. Akutop. och grym läkare gjorde att det gick bra men jag fick en bukop. iaf direkt. Ambulans till Uppsala.

Suck, alltid är det något! =) Jag är ändå glad för MIN läkare i Uppsala var FANTASTISK!

Mvh
    JOkkan

• ica003

usch..det är ju så skrämmande...man blir mörkrädd faktiskt..men det är ju tyvärr allt för vanligt att det slarvas...

• Pilea

Kan det vara så att de anser att du kan vårdas hemma? Vårdguiden är ju till för att hjälpa att avgöra om man behöver söka vård eller kan behandlas hemma. Svininfluensan tex behandlas ju inte på något speciellt sätt, utan det är just symtomlindring det handlar om. Om man däremot har andningsvårigheter bör man åka in för hjälp, men annars kan man ju kurera sig hemma.

Hoppas du kryar på dig

Alve 060129 Tyra 071019
  • Jokkan

Tackar Pilea!

Det hoppas jag med, men tidigare har jag fått ta prover efter 3 dagars feber, men det är väl för dyrt! =)

Mvh
    Jokkan

• LillaFlamman

fy fasen, bra att du fick en bra läkare i slutändan.

min son va mjölkis när han va liten, inga utslag men kräktes något grymt, 6 stora maskiner tvätt om dagen på enbart kläder o handdukar han kräktes ner, pratade med bvc men enligt henne så om en bebis var allergisk mot något fick den utslag alltså var sonen inte allergisk utan jag överdrev massor och visste inte riktigt hur det var att ha barn, tydligen hade jag inbillat mig att bebisar bara äter o sover, blir lätt så när man är ung (var 22),
    Det var ju bara att tvångsmata honom med mer mat när han kräktes upp eftersom det var magmunnen som var omogen, när han kräktes så var det bara att börja om en sked i taget med ersättning om det så skulle ta flera timmar så var det bara att tvinga i honom det.
    tjatade på henne i flera månader om att något var fel men hon upprepade bara vad hon sagt innan och rekomenderade att gå över till fast föda helt när han var 2 mån, kräket blev bättre och jag kom ner i ca 3 maskiner om dagen.
    på 6 mån kollen berättade jag för läkaren min historia och han bara stirrade på mig, brast ut i ett asflabb o sa men lilla gumman, han är ju allergisk mot något, varför har du inte träffat en allergiläkare? berättade vad bvc tanten sagt och han gav henne en låååång dödlig blick och varför i h*vete hon inte skickat iväg en remiss på något så uppenbart.

Har helt tappat förtroendet för bvc nu efter flera incidenter då jag ifrågasatt deras kompetens.
    otroligt att en patient ska behöva diagnostisera sig själv sedan övertala en läkare att läkaren har fel, sjukt samhälle

• Skogsflickan

Fick inte heller tid i torsdags av sköterskan på vårdcentralen...Hon var helt hysterisk om svininfluensan..Jag sa att det är BRONKIT, jag VET har det 3 GGr per år och det är alltid virus...Men nej fick inte...Jag ifrågasatte varför de har öppet om de ändå nekar vård..

På eftermiddan ringde läkaren och frågade per telefon och jag berättade han tyckte hela hysterin vara TRAMS och pga medias uppblåsning av det hela..Jag fick tid på fredagen då han sa att det inte ens var symptom på influensan..Det visade sig vara virus och bronkit precis som jag sa till sköterskan. Läkaren sa att om det varit svininfluensan (vilket är som vanlig influensa inget värre) så hade jag legat däckad...

• Jokkan

Så, fick äntligen komma till läkaren. Jag har luftvägsinfektion och är sjukskriven en vecka! Tacksamt, för läkaren tog mig på allvar..men ack så lång tid det tog att övertyga sjuksköterskorna om att det var aktuellt att få träffa läkare!

Mvh
    Jokkan

Svar på tråden Nekad vård!