• Äldre 31 Aug 09:37
    25725 visningar
    16 svar
    16
    25725

    Må dåligt efter en Magnetröntgen?

    Jag måste bara få kolla, kan man börja må konstigt i kroppen efter en Magnetröntgen? Var och gjorde en i torsdags och efter det har jag haft enormt mycket gnagningar i kroppen, varit rent av elak mot min familj, jag är enormt trött, hängig, känns som att man är sjukligt trött och som att nått är fel... kan man verkligen reagera av en MR??? Nån som vet?? Isåfall om man kan det, vad har man in kroppen om man reagerar?

    Hjälp...

  • Svar på tråden Må dåligt efter en Magnetröntgen?
  • The Black Lady
    Äldre 31 Aug 09:38
    #1

    Ring till dom som gjorde den och fråga.

  • Äldre 31 Aug 09:41
    #2

    Men dom kanske tror att man är hypokondriker, tänkte först ta reda på om det fanns fler som mått dåligt efter att ha gjort en....eller om nån annan visste...

  • Äldre 31 Aug 09:42
    #3
    Sossiq skrev 2009-08-31 09:37:58 följande:
    Jag måste bara få kolla, kan man börja må konstigt i kroppen efter en Magnetröntgen? Var och gjorde en i torsdags och efter det har jag haft enormt mycket gnagningar i kroppen, varit rent av elak mot min familj, jag är enormt trött, hängig, känns som att man är sjukligt trött och som att nått är fel... kan man verkligen reagera av en MR??? Nån som vet?? Isåfall om man kan det, vad har man in kroppen om man reagerar?Hjälp...
    Du är kanske förkyld?
  • Äldre 31 Aug 09:43
    #4

    Man kan ju få lite lätt panik om man ska långt in i maskinen, det fick jag, men efteråt har jag ingen aning. Om det inte är en så´n obehagskänsla som dykt upp i efterhand.

  • Cuthal­ion
    Äldre 31 Aug 09:45
    #5

    Att du skulle få den reaktionen av en magnetröntgen låter ytterst otroligt. Snarare att det beror på skälet till MR eller eventuella mediciner.

  • Äldre 31 Aug 09:52
    #6

    möjligt att det är nått annat som spökar, men jag började må dåligt nån timme efter och gör det fortfarande... tänkte mer om det fanns vissa sjukdommar som kan reagera på en MR...

    Undersöks ju för en hel del, muskelsjukdommar, spinaltumör, allvarligare reumatisn, har en immunsjukdom och antikroppar i blodet... tänkte om MR kan påverka sånna sjukdommar...

  • Äldre 31 Aug 09:54
    #7

    jo jag fick ju panik inne i den , gjorde ju på den gammal modellen som är väldigt trång och sluten vid huvudet. Men klarade det på tredje försöket och då var allt ok...har haft sån huvudvärk också sen jag gjorde den... nå kan ju vara nån influensa som kommer just i samma veva eller så har min immunsjukdom reagerat på nå nya bakterier som kommit från sjukhuset då det var ett nytt sjukhus jag var på...

  • Cuthal­ion
    Äldre 31 Aug 10:32
    #8

    Huvudvärken kom förmodligen av all spänning när du röntgades. Att du är stingslig nu efteråt kan vara för att du är nervös över resultaten, du har mycket annat som utreds och förmodligen en hel del smärta och snurr i kroppen som det är .

    Är du orolig så är det självklart så att du ska ta kontakt med din läkare så kan ni ju ta upp hur du har det på ditt återbesök när ni pratar om resultaten av röntgen.

    Det är jobbigt att vara sjuk och för att klara sjukvården måste man nästan vara frisk.

  • Äldre 31 Aug 11:17
    #9

    Tycker också att du ska ringa och prata med dem.

  • Äldre 31 Aug 11:27
    #10

    Ringde tíll vårdcentralen men dom kunde inte hjälpa mig. Ringde sen till Speciallistmottagningen där neurologen sitter och dom skulle ringa upp nu kl 13.20 så får jag höra uti svaret förhoppningsviss och sen fråga varför jag mår dåligt, om det kanske är MR eller bakterier som härjar på mig igen...

    kan ju vara så att det är ett av dom vanligt perioderna som kommer då jag har så här 1-2 veckos i sträck, brukar kallas skov. Men det kom så plötsligt...?

  • Äldre 31 Aug 12:33
    #11

    Bra att de ringer dig! Berätta gärna hur det gick (om du vill såklart...).

  • Äldre 31 Aug 17:07
    #12

    klart jag kan säga, dock så fick jag inga svar ang MR eftersom dom inte hade kommit... skulle återkomma på onsdag...
    Men jag kan ju alltid skriva och berätta vad dom sa på onsdag/torsdag, dock glömde jag fråga om man kan få biverkningar... mitt minne är inte riktigt som det ska men jag ska fråga när jag pratar med dom igen....

  • mai
    Äldre 31 Aug 18:47
    #13

    Jobbar på en röntgenavdelning och har aldrig hört talas om någon som fått biverkningar av en magnetkameraundersökning (inte magnetröntgen då röntgenstrålar inte är inblandade) såvida man inte fått kontrast vid undersökningen och reagerat på den - men sådana reaktioner kommer oftast genast och då tas man ju omhand på röntgenavdelningen efter undersökningen. Jag är dock varken läkare eller sjuksköterska.

  • Äldre 31 Aug 18:52
    #14

    Mai: Ja jag har ingen aning... dock vet jag att människor med tumörer i hjärnstammen kan reagera, min kompis barn på 4 år ligger för döden...dör väl innom kort tid och när dom röntgade flickan på MR blev hon sämre, mer av talförmågan försvann, när hon sövdes ner blev hon också sämre.

    Jag fick inget kontrast på MR´men har fått det 2 gr tidigare vid Datotomografin, och då blev jag bägge gångerna dålig i magen.

    Det är full möjligt att det är så att jag har reagerat på om det finns några nya bakteroer på sjukhuset jag var på... eller så är jag inne i nått som kallas skov som jag har haft förut i perioder... kanske inte var MR då iallafall... tänkte bara att man kanske kunde reagera och må dålig om man hade andra sjukdomar som SLE, MS; RA osv som det lutar åt att jag har. Eftersom flickan reagerade och blev betydligt sämre,sen var jag lite orolig för en knöl som jag har fått på armen....

    Bara jag som är nojjig tror jag...

  • mai
    Äldre 31 Aug 18:57
    #15

    Jag är som sagt vare sig läkare eller sjuksköterska. Man blir ju lätt nojjig av sjukhus (även som personal) Hoppas du får lite klara besked av neurologen, det är ju så hopplöst att gå och vänta på besked. Så förfärligt med din kompis 4-åring.

  • Äldre 31 Aug 19:02
    #16

    jo man kan det speciellt om man vistas en del på dom....

    Själv har jag gått intensivt till sjukhus i snart 3 år före det ytterligare 7 år men nu sista intensivt och då menar jag 1-3 gr per vecka och senaste 1 1/2åren går jag 2-5gr i veckan på behandligar och undersökningar. Och mer blir det....har 2 månader framöver inbokat...suck suck så jo man börjar bli nojjigt för allt...

    Skulle komma den 30 sep till neurologen men skulle få prata med en sköterska redan på onsdag.

    Jo det är jätte hemskt det med flickbarnet.... man kan inte förstå... hur kan livet vara så orättvisst och hur kan den ha hunnit bli så stor att det inte går att göra nånting längre... jag fattar inte...

    helt bedrövligt att måsta sitta och invänta att sitt barn sak dö....

    att man ens ska måste genomgå en sådan sak det är ju omännskligt... ♥

Svar på tråden Må dåligt efter en Magnetröntgen?