• Fiia85

Bästa nybörjar hundrasen???

Ja de är så att tankar på hund vankas...

Men då jag är nybörjare med hundar så vill jag ha lite tips på vilka raser som är dom bästa får även gärna vara bra familjehundar

*Saknaden,Tomheten och Längtan är smärtsam*
  • Svar på tråden Bästa nybörjar hundrasen???
  • MarieDahlström

Kolla rundor på nätet vad som olika raser innebär . vovve.se är bra .
    Känn också igenom vad du vill göra med hunden o hur mycket du vill motionera

• JenM

Först och främst ska man ju se till vad man vill ha hunden till. Hur mycket motion man har tid/är villig att ge. Om man vill arbeta med sin hund eller om man bara ska ha den som sällskap.

Det finns inget i mina ögon som heter en "bra nybörjarhund" då vi alla har olika personligheter och alla har olika fallenhet och lämplighet för att ta hand om och uppfostra djur. Självklart finns det olika grad av "svåra" hundar men en nybörjare kan i många fall vara en bättre hundägare ur ett uppfostringsperspektiv än en "gammal hundräv".

Börja med att titta på hur mycket tid och utrymme du har i livet för motion och lek med hunden. Sen kan du titta på hur mkt pälsvård du har möjlighet till. Kolla sedan ungerfärlig storlek och vilket temperament du vill ha. Sedan kan du börja gallra i rasdjungeln. Kolla på svenska kennelklubbens hemsida.

Kontakta olika uppfödare och träffa hundarna av de olika raserna för att se om ni passar.

Och köp INTE en blandras. Köp en med dokumenterad bakgrund (stamtavla) för att eliminera risken för sjukdomar och för att vara säker på att hunden med största sannolikhet får det rastypiska temperament du är ute efter! En uppfödare från skk ger stöd, hjälp o råd och är en större trygghet än en blandisuppfödare på "den stora annonssajten".

• Flinken

Jag hade en boxer som första hund, o det var en helt underbar ras

♥¸.?°´¯) ♥ TwinsBoys 2003 & Son BF 10/11-09 ♥¸.?°´¯) ♥
  • MarieDahlström