• Fiia85

Bästa nybörjar hundrasen???

Ja de är så att tankar på hund vankas...

Men då jag är nybörjare med hundar så vill jag ha lite tips på vilka raser som är dom bästa får även gärna vara bra familjehundar

*Saknaden,Tomheten och Längtan är smärtsam*
  • Svar på tråden Bästa nybörjar hundrasen???
  • MarieDahlström

Kolla rundor på nätet vad som olika raser innebär . vovve.se är bra .
    Känn också igenom vad du vill göra med hunden o hur mycket du vill motionera

• JenM

Först och främst ska man ju se till vad man vill ha hunden till. Hur mycket motion man har tid/är villig att ge. Om man vill arbeta med sin hund eller om man bara ska ha den som sällskap.

Det finns inget i mina ögon som heter en "bra nybörjarhund" då vi alla har olika personligheter och alla har olika fallenhet och lämplighet för att ta hand om och uppfostra djur. Självklart finns det olika grad av "svåra" hundar men en nybörjare kan i många fall vara en bättre hundägare ur ett uppfostringsperspektiv än en "gammal hundräv".

Börja med att titta på hur mycket tid och utrymme du har i livet för motion och lek med hunden. Sen kan du titta på hur mkt pälsvård du har möjlighet till. Kolla sedan ungerfärlig storlek och vilket temperament du vill ha. Sedan kan du börja gallra i rasdjungeln. Kolla på svenska kennelklubbens hemsida.

Kontakta olika uppfödare och träffa hundarna av de olika raserna för att se om ni passar.

Och köp INTE en blandras. Köp en med dokumenterad bakgrund (stamtavla) för att eliminera risken för sjukdomar och för att vara säker på att hunden med största sannolikhet får det rastypiska temperament du är ute efter! En uppfödare från skk ger stöd, hjälp o råd och är en större trygghet än en blandisuppfödare på "den stora annonssajten".

• Flinken

Jag hade en boxer som första hund, o det var en helt underbar ras

♥¸.?°´¯) ♥ TwinsBoys 2003 & Son BF 10/11-09 ♥¸.?°´¯) ♥
  • MarieDahlström

Personligen har jag inget emot blandras hundar o inte renrasiga . Har själv en av varje . Där blandisen var min första hund . Jag kan säga att hon har varit frisk hela livet o gudasnäll.

Kolla runt vad som passar dig

• JenM
    MarieDahlström skrev 2009-08-31 11:22:07 följande:
    Personligen har jag inget emot blandras hundar o inte renrasiga . Har själv en av varje . Där blandisen var min första hund . Jag kan säga att hon har varit frisk hela livet o gudasnäll. Kolla runt vad som passar dig
    Absolut kan det vara så.

Jag har själv haft blandisar, dock har mina dött i förtid pga att aveln inte är främjande för hundarna. Självklart finns det sjukdomar inom renrasaveln, är själv uppfödare så jag är mkt väl medveten om detta. Men inom renrasaveln finns ofta hälsoprogram där det ställs krav på föräldradjuren vilket i sig ger en större trygghet.

Basis för TS hundköp bör som du säger ligga i vad som passar familjen i första rummet
  • Fiia85

tack för alla svaren....

dom är till stor hjälp...

• hundpuss

Vill ni ha en bra familjehund som inte kräver enorma mängder träning skulle jag rekomendera er att kika på grupp 9 på www.skk.se

Det är sk sällskapshundar. Lagom storlek, och inga hundar som kräver enormt mycket av sin ägare.

Dock har jag själv undantaget här hemma, en cavalier på snart 2 år som tränas 3-4 ggr/vecka, och han älskar det.

• Fiia85
    Vision400 skrev 2009-08-31 13:01:32 följande:
    Vill ni ha en bra familjehund som inte kräver enorma mängder träning skulle jag rekomendera er att kika på grupp 9 på www.skk.seDet är sk sällskapshundar. Lagom storlek, och inga hundar som kräver enormt mycket av sin ägare.Dock har jag själv undantaget här hemma, en cavalier på snart 2 år som tränas 3-4 ggr/vecka, och han älskar det.
    så grupp 9 är då en grupp som inte kräver så mkt träning då eller vad menar du??? har väl tänkt en sällskaps/familjehund i första hand..
  • hundpuss
    Fiia85 skrev 2009-08-31 13:08:42 följande:
    så grupp 9 är då en grupp som inte kräver så mkt träning då eller vad menar du??? har väl tänkt en sällskaps/familjehund i första hand..
    Alla hundar behöver ju träning och aktivering. Det ska man inte glömma, men hundarna i grupp 9 är väl rent generellt "lättare" än tex en arbetand hund som måste arbeta varje dag.
    Förstår du lite hur jag tänker?

Många hundar i grupp 9 är glada familjehundar som trivs med vardagsliv och vardagslydnad.
  • Fiia85
    Vision400 skrev 2009-08-31 13:10:50 följande:
    Alla hundar behöver ju träning och aktivering. Det ska man inte glömma, men hundarna i grupp 9 är väl rent generellt "lättare" än tex en arbetand hund som måste arbeta varje dag.Förstår du lite hur jag tänker?Många hundar i grupp 9 är glada familjehundar som trivs med vardagsliv och vardagslydnad.
    Ja visst förstår jag ditt tänk... {#lang_emotions_smile} 
    de var en bra lista tycker jag då en av mina tanke hundar fanns med där...
Svar på tråden Bästa nybörjar hundrasen???